Permisjon

Alvea

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Har dere begynt å regne på det? Jeg blir oppriktig lei meg av den nye ordningen.. Selvom vi velger 80% skal jeg egentlig begynne å jobbe igjen i slutten av september, da er jo mini bare 8 mnd.. Fortsatt en liten baby i mine øyner :(
Heldigvis kan jeg spe på med ferie, og ta en del ulønnet fordi mannen uansett har fri hver tredje uke osv, men det er noe skikkelig dritt :arghh:
 
Her blir det 100% permisjon. Men når baby er 3 mnd skal far ta pappaperm mens jeg har permisjon uten lønn for å gjennomføre praksis i forbindelse med studie. Men da bare 3 dager i uken. På den måten får jeg i kombinasjon med ferie være hjemme 100% til September også tar jeg 50% jobb og 50% permisjon fra september til mai :) siden jeg jobber langvakter jobber jeg da bare 5-6 vakter pr mnd. Forhåpentligvis mest mulig som nattevakt.
 
Her blir det 100 % permisjon. Vi fordeler permisjonen 50/50 så fremt lillejenta og jeg er i form til det. Da går jeg tilbake til jobb i slutten av juni. Vi inkluderer også 4 uker ferie mellom min og fars permisjon. På den måten skal vi vel berge akkurat ut året 2020, så vidt jeg vet. Vi har barnehage fra januar 2021.
 
Lønner seg å velge 100 %, da blir det mer penger. Det du da kan gjøre er å ta ulønnet så ferie på slutten. Når du er tilbake på jobb regnes «ferie» som arbeid og du vil følgelig ha rett til sykepenger om du skulle bli syk. Viktig at ferien tas etter ulønnet. Om du tar ulønnet sist mister du retten til sykepenger.

Her blir det 100 %. Setter av litt slik at jeg kan ha ulønnet. Blir tidligst barnehagestart fra mars 2021, men tenker å drøye til august 2021 dersom barnet ikke virker klar. Førstemann begynte når han var 14 mnd, mest optimale hadde vært 18 mnd siden da var han klar. Vet om andre igjen som har vært klar ved 12 mnd. Tenker også at andre mann blir å være klar før og bli med på levering og henting i bhg. Nav foreldrepenger på Face svarer på alle spørsmål og det er mange gode råd der:)
 
Lønner seg å velge 100 %, da blir det mer penger. Det du da kan gjøre er å ta ulønnet så ferie på slutten. Når du er tilbake på jobb regnes «ferie» som arbeid og du vil følgelig ha rett til sykepenger om du skulle bli syk. Viktig at ferien tas etter ulønnet. Om du tar ulønnet sist mister du retten til sykepenger.

Her blir det 100 %. Setter av litt slik at jeg kan ha ulønnet. Blir tidligst barnehagestart fra mars 2021, men tenker å drøye til august 2021 dersom barnet ikke virker klar. Førstemann begynte når han var 14 mnd, mest optimale hadde vært 18 mnd siden da var han klar. Vet om andre igjen som har vært klar ved 12 mnd. Tenker også at andre mann blir å være klar før og bli med på levering og henting i bhg. Nav foreldrepenger på Face svarer på alle spørsmål og det er mange gode råd der:)
Men hvordan blir det da å ta full ferie x 2 samme år? Her blir det ikke aktuelt med barnehage før august 2021, og da må jeg jo avslutte permisjonen med ferie en eller annen gang på våren 2021, for så å jobbe litt/ha litt ulønna, så ut i ferie igjen på sommeren. Finnes det noen regler for sånt montro?
 
Har dere begynt å regne på det? Jeg blir oppriktig lei meg av den nye ordningen.. Selvom vi velger 80% skal jeg egentlig begynne å jobbe igjen i slutten av september, da er jo mini bare 8 mnd.. Fortsatt en liten baby i mine øyner :(
Heldigvis kan jeg spe på med ferie, og ta en del ulønnet fordi mannen uansett har fri hver tredje uke osv, men det er noe skikkelig dritt :arghh:

Vi kommer til å ta 80% dekningsgrad, og jeg har lyst til å jobbe 3 dager i måneden fra nesten fra start (altså etter de 6 første ukene), mens far har pappakvote. Tenker å ta med meg både far og baby på jobb. Er heldig og har en fleksibel jobb, 2 timer lønnet ammefri, og en oppgave som passer veldig bra å gjøre mens jeg er i perm - så tror det lar seg gjennomføre. Siden far tar fedrekvote de 3 dagene, tar jeg bare ulønnet perm istedet om det blir for tøft.

Det er en fordel for arbeidsgiver at jeg tar den oppgaven også, for det er en ganske liten oppgave som må gjøres, men det er mye å sette seg inn i for noen andre om det er noen andre som skal utføre den. Far tok mer enn fedrekvota sist(da var kvota 10 uker), men det blir neppe sånn denne gangen. Jeg var ubrukelig på jobb pga søvnmangel til baby var 10 mnd sist, så kommer neppe til å begynne å jobbe fullt igjen før jeg må denne gangen.
 
Last edited:
Lønner seg å velge 100 %, da blir det mer penger. Det du da kan gjøre er å ta ulønnet så ferie på slutten. Når du er tilbake på jobb regnes «ferie» som arbeid og du vil følgelig ha rett til sykepenger om du skulle bli syk. Viktig at ferien tas etter ulønnet. Om du tar ulønnet sist mister du retten til sykepenger.

Her blir det 100 %. Setter av litt slik at jeg kan ha ulønnet. Blir tidligst barnehagestart fra mars 2021, men tenker å drøye til august 2021 dersom barnet ikke virker klar. Førstemann begynte når han var 14 mnd, mest optimale hadde vært 18 mnd siden da var han klar. Vet om andre igjen som har vært klar ved 12 mnd. Tenker også at andre mann blir å være klar før og bli med på levering og henting i bhg. Nav foreldrepenger på Face svarer på alle spørsmål og det er mange gode råd der:)
Jeg har nettopp kommet tilbake i jobb etter ulønnet foreldrepermisjon og sykemelding, og slik jeg har forstått det må man ha vært tilbake på jobb minst en dag for at ferie etter ulønnet permisjon skal telles som opptjeningstid til sykepenger. (Det står forklart i et rundskriv til paragraf 8-2 i folketrygdloven.) Jeg fikk høre fra Nav og arbeidsgiver at det var avgjørende for meg at jeg rakk å begynne igjen i jobb før ferie og sykemelding. Litt rart at det skal være sånn.

Forresten bra tips om Nav foreldrepenger på Face:)
 
Vi velger 100% dekningsgrad siden det lønner seg for oss, og jeg kommer til å forlenge med ulønnet permisjon. Har begynt å spare... Jeg tar hele min permisjon inkludert ulønnet først, så tar far sine 15 uker til slutt og graderer ut noe av dette slik at det blir en myk barnehagestart. Tenker i utgangspunktet barnehage fra august 2021, men mulig det blir i mai. Sønnen vår på 15 mnd begynte i barnehage nå i august, og det var mer enn tidlig nok. Hadde ikke vært klar for å sende han i barnehage noe før.
 
Vi velger 100% dekningsgrad siden det lønner seg for oss, og jeg kommer til å forlenge med ulønnet permisjon. Har begynt å spare... Jeg tar hele min permisjon inkludert ulønnet først, så tar far sine 15 uker til slutt og graderer ut noe av dette slik at det blir en myk barnehagestart. Tenker i utgangspunktet barnehage fra august 2021, men mulig det blir i mai. Sønnen vår på 15 mnd begynte i barnehage nå i august, og det var mer enn tidlig nok. Hadde ikke vært klar for å sende han i barnehage noe før.
Kan jeg spørre hvor mye du setter av til sparing nå? Prosentvis, du skal slippe å svare konkret beløp om du ikke vil det :) Jeg tenker også å ta ulønnet et par mnd.
 
Huff, blir helt kokko av dette jeg.. Kan ikke en av dere bare ordne det for meg? :hilarious:
 
Blir 80% her til september, så tar mannen over, jeg jobber som vikar, så har ikke oppspart hverken ferie eller noe så j kan ta meg råd til ulønnet perm, jobber både 07-15 og 08-08 vakter.. døgnvaktene blir nok lange å harde i starten........ men hvordan det blir fra februar vet vi ikke enda, ikke opptak i bhh før mai..
 
Aner ikke hvordan vi gjør det! Jeg vet bare at vi skal ha 100% dekningsgrad nå pga det blir for stort tap i mannen sin permisjon når han må ta 15 uker. Så får jeg heller spe på med ulønna, ev se om jeg får lurt inn litt hjemmekontor om lille er like sovedyr som storebror. Og så har jeg ikke brukt opp ferien da.

Vet ikke helt hvordan det blir med jobben heller, om jeg blir arbeidsledig i løpet av permisjonstiden. Min stilling er den som forsvinner først ved oppkjøp, så ja.
 
Kan jeg spørre hvor mye du setter av til sparing nå? Prosentvis, du skal slippe å svare konkret beløp om du ikke vil det :) Jeg tenker også å ta ulønnet et par mnd.
Det kan du:) Jeg sparer ca 10% av lønna mi hver måned nå og tenker å gjøre det fram til ulønnet permisjon fra september neste år. Det ser ut til at det blir 4-5 måneder ulønnet på meg hvis barnet kan starte i barnehagen i mai 2021. Setter av mer når jeg ser jeg kan det. Mannen min kommer også til å spare. :)
 
Jeg har nettopp kommet tilbake i jobb etter ulønnet foreldrepermisjon og sykemelding, og slik jeg har forstått det må man ha vært tilbake på jobb minst en dag for at ferie etter ulønnet permisjon skal telles som opptjeningstid til sykepenger. (Det står forklart i et rundskriv til paragraf 8-2 i folketrygdloven.) Jeg fikk høre fra Nav og arbeidsgiver at det var avgjørende for meg at jeg rakk å begynne igjen i jobb før ferie og sykemelding. Litt rart at det skal være sånn.

Forresten bra tips om Nav foreldrepenger på Face:)
Det ble endret fordi mange spekulerte i det og la ferie etter ulønnet permisjon etc.
 
Men hvordan blir det da å ta full ferie x 2 samme år? Her blir det ikke aktuelt med barnehage før august 2021, og da må jeg jo avslutte permisjonen med ferie en eller annen gang på våren 2021, for så å jobbe litt/ha litt ulønna, så ut i ferie igjen på sommeren. Finnes det noen regler for sånt montro?
Nav sier man kan forlenge/utsette lønnet foreldreperm med lovfestet ferie, fire uker og en dag, pr kalenderår.
Tariff-festet ferie må tas ut i etterkant av lønnet foreldrepermisjon.
En måte å redusere risikoen ved ulønnet permisjon (ift sykepenger) er å gradere den lønna permisjonen og ta noen prosent ulønnet permisjon paralellt
 
Nav sier man kan forlenge/utsette lønnet foreldreperm med lovfestet ferie, fire uker og en dag, pr kalenderår.
Tariff-festet ferie må tas ut i etterkant av lønnet foreldrepermisjon.
En måte å redusere risikoen ved ulønnet permisjon (ift sykepenger) er å gradere den lønna permisjonen og ta noen prosent ulønnet permisjon paralellt
Det får man vel ikke lov til med mindre mor og far har 100%permisjon tilsammen? Da kunne man jo valgt 100% dekningsgrad, og hatt 80%lønnet permisjon og 20%ulønnet og fått lenger perm enn ved 80% dekningsgrad.
 
Det får man vel ikke lov til med mindre mor og far har 100%permisjon tilsammen? Da kunne man jo valgt 100% dekningsgrad, og hatt 80%lønnet permisjon og 20%ulønnet og fått lenger perm enn ved 80% dekningsgrad.
Du kan gradere permisjonen etter de 6 barselukene. NAV legger seg ikke opp i om du jobber eller om du har avtale med jobb om ulønnet permisjon.
Har gjort det med 80% dekningsgrad etter tips fra andre
 
Vi tar 80 % dekningsgrad og fordeler likt som sist. Med førstemann begynte jeg å jobbe igjen da han var ni måneder og det gikk kjempebra. Hadde da hatt åtte måneder med permisjon og fire uker ferie. Mannen min tok 21 uker pappaperm (da var det bare 10 uker som var fars kvote, selv i 80 %). Regner med å gjøre det veldig likt denne gangen. Sånn sett påvirker ikke de nye reglene oss – vi velger enda lengre pappaperm uansett. :)
 
Det får man vel ikke lov til med mindre mor og far har 100%permisjon tilsammen? Da kunne man jo valgt 100% dekningsgrad, og hatt 80%lønnet permisjon og 20%ulønnet og fått lenger perm enn ved 80% dekningsgrad.
Sjekket opp og det må være 100% permisjon til sammen.
 
Sjekket opp og det må være 100% permisjon til sammen.

Man kan ikke kombinere permisjon og ulønnet, men går an å kombinere betalt permisjon og jobb (dvs utsette deler av permisjonen fordi man jobber). Så da kan man forlenge perioden hvis man f.eks. jobber helger og kvelder når den andre forelderen uansett er hjemme.
 
Back
Topp