Permisjon

Linda*

Forelsket i forumet
Hvordan fordeler du og far permisjonen? Og hvordan får man dradd den ut lengst mulig?
 
Me har valgt å ta ut 100% foreldrepenger. Eg tar mine veker, samt heile felleskvoten. Termin er 1.juni. permisjonen min er egentlig ferdig 3.januar, men etter dette tar eg ut 6 veker oppspart ferie slik at eg er heime til 14.februar. Etter dette skal eg ta åtte veker ulønna permisjon og skal ha første dag på jobb 13.april. Då starter far sin permisjon. Eg tar så fire veker ferie om sommaren slik at me får skyvd hans permisjon fram til 21.august. Han tenker å spare tre veker ferie til hausten for å gå på jakt etter at ungen er godt innkjørt i barnehage;)

Planen er å spare 20% av foreldrepenger kvar mnd slik at eg har noko å leve av i dei åtte vekene eg går ulønna, samt høyre med banken om å berre betale deler av lånet dei vekene.
 
Me har valgt å ta ut 100% foreldrepenger. Eg tar mine veker, samt heile felleskvoten. Termin er 1.juni. permisjonen min er egentlig ferdig 3.januar, men etter dette tar eg ut 6 veker oppspart ferie slik at eg er heime til 14.februar. Etter dette skal eg ta åtte veker ulønna permisjon og skal ha første dag på jobb 13.april. Då starter far sin permisjon. Eg tar så fire veker ferie om sommaren slik at me får skyvd hans permisjon fram til 21.august. Han tenker å spare tre veker ferie til hausten for å gå på jakt etter at ungen er godt innkjørt i barnehage;)

Planen er å spare 20% av foreldrepenger kvar mnd slik at eg har noko å leve av i dei åtte vekene eg går ulønna, samt høyre med banken om å berre betale deler av lånet dei vekene.

Hei! Du burde ta ulønnet permisjon før du tar ferie, evt. ta ferien som opphold i foreldrepengene. Dersom du er ferdig med din permisjon så tar ferie for så å ta ulønnet permisjon bortfaller retten til sykepenger i perioden du er i ulønnet over 14 dager. Da oppfyller du ikke kravet til umiddelbarhet i loven, jf. aml. paragraf 12-5 (2).

Bare et lite tips for å være på den sikre siden! :)
 
Termin 1 juli, jeg har ingen oppspart ferie pga jobbytte, så blir 80% for å strekke mest mulig. Blir da etter planen å returnere ca midt i mars. Tar nok fullt ammefri, men mulig jeg i tillegg reduserer til 80% for å få en dag å hente meg inn på mtp nattamming om lillebror ligner storebror der - men samtidig har jeg gode muligheter til hjemmekontor så kan være vi klarer oss uten. Ønsket egentlig gradert løsning med å gå tilbake til jobb litt tidligere, men pga minst 2,5-3 timers reisevei til jobb daglig (tilsammen) blir det nok uaktuelt allikevel, særlig nå som fellesperioden er kortet ned såpass mye. Mannen starter da midt i mars og har sine 19 uker pluss ferie, så vi kan strekke permisjonen langt.
 
Tar forresten 100% dekning og hele fellesperioden. Med ferie osv. kommer jeg meg til rett før påsken. Tar ulønnet fra 14. april til 31. juli. Far tar 6 uker pappaperm over jul når vi skal ut å reise, også søker han om å utsette resten til juni og juli 2020. Da er vi hjemme sammen i 2 mnd :D

Så vi velger en dårlig økonomisk løsning, men satser fult på kvalitetstid sammen som en familie :)
 
Fellesperioden tar jeg. Tar årets ferie i år og forlenger permisjonen slik vi kommer til slutten av februar. Blir nok noe ulønnet etter det og så tar han sine uker så vi kommer over sommeren og til barnehagestart.
 
Hei! Du burde ta ulønnet permisjon før du tar ferie, evt. ta ferien som opphold i foreldrepengene. Dersom du er ferdig med din permisjon så tar ferie for så å ta ulønnet permisjon bortfaller retten til sykepenger i perioden du er i ulønnet over 14 dager. Da oppfyller du ikke kravet til umiddelbarhet i loven, jf. aml. paragraf 12-5 (2).

Bare et lite tips for å være på den sikre siden! :)

På lønnskontoret mitt seier dei at retten til sykepenger faller bort uansett når ein går ulønna permisjon. Nå har eg og sjefen min undersøkt, og her eg bur vil det ikkje gjere nåken forskjell for meg om eg har ferien då eller då.
 
På lønnskontoret mitt seier dei at retten til sykepenger faller bort uansett når ein går ulønna permisjon. Nå har eg og sjefen min undersøkt, og her eg bur vil det ikkje gjere nåken forskjell for meg om eg har ferien då eller då.

Da tar sjefen din faktisk feil. Retten til sykepenger faller ikke bort når du avvikler lovfestet permisjon. Retten til ulønnet permisjon i forbindelse med foreldrepenger og fødsel fremgår av aml. 12-5. Tar du feire mellom foreldrepermisjonen og ulønnet oppfyller du ikke vilkårene til ulønnet permisjon etter aml. paragraf 12-5 (2) - og ja - hvis det er tilfellet faller retten til sykepenger bort.

Dette er åpenbart en veldig vanlig misforstålse. Jeg ser flere her inne som løser det slik så jeg har lagt ut en artikkel som forklarer det ganske greit tidligere.

https://www.juristforbundet.no/lonn...-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/

https://juristforbundet.no/nyheter/2018/sykerettigheter-under-ulonnet-foreldrepermisjon/

Selv er jeg advokat og har dobbeltsjekket hva som ligger i kravet til umiddelbarhet med Juristforbundet og i forarbeidene. Jeg ville ikke tatt sjansen. Særlig ikke når du helt fint kan avvikle den ferien som opphold i foreldrepengeperioden. Det er ikke alltid lønnskontoret har rett - og det er ikke de som evt. skal utbetale sykepengene heller.

Loven varierer heller ikke fra bosted til bosted så det vil ikke være noe annerledes der du bor, med mindre du bor utenfor Norge da selvsagt :)
Arbeidsgiver kan heller ikke avvike loven til ugunst for arbeidstaker.
 
Last edited:
20 uker permisjon for meg, resten på mannen. Har jobb det er vanskelig å ha permisjon i fra. Til gjengjeld er jeg tilgjengelig siden jobben er på bostedsadressen. Ikke vanskelig å få til amming feks.
 
Hvordan fordeler du og far permisjonen? Og hvordan får man dradd den ut lengst mulig?

Bra spørsmål jeg tar 100% permisjon og hele fellesperioden, usikker når jeg skal ta ut ferien . Jeg har kun to-3 dager med jobb i uken så vil tro det går bra mulig mannen skal søke over noen uker i sin fellesperiode til meg, vi går se!

Interresant å se hvordan man gjør det i forskjellige familier husker ikke helt hvordan vi gjorde dette sist. (7 år siden)
 
Bra spørsmål jeg tar 100% permisjon og hele fellesperioden, usikker når jeg skal ta ut ferien . Jeg har kun to-3 dager med jobb i uken så vil tro det går bra mulig mannen skal søke over noen uker i sin fellesperiode til meg, vi går se!

Interresant å se hvordan man gjør det i forskjellige familier husker ikke helt hvordan vi gjorde dette sist. (7 år siden)

Hvis du tar hele fellesperioden så er det vel ikke noe han kan søke over på deg?
 
Bra spørsmål jeg tar 100% permisjon og hele fellesperioden, usikker når jeg skal ta ut ferien . Jeg har kun to-3 dager med jobb i uken så vil tro det går bra mulig mannen skal søke over noen uker i sin fellesperiode til meg, vi går se!

Interresant å se hvordan man gjør det i forskjellige familier husker ikke helt hvordan vi gjorde dette sist. (7 år siden)

Tenker du på å overføre noe av fedrekvoten? Det er alt eller ingenting og er rimelig strengt. Det er hvis far får legeerklæring på at han har uegnet på å ta vare på barnet eller ikke har tjent opp permisjonsrettigheter. Hvis han ikke kan/vil ta av andre grunner bortfaller det som ikke kan tas av kvoten, den andre kan ikke få det da. Fellesperioden fordeler man mellom seg, trenger ikke søke noe der :) men vær obs på aktivitetskravet, det er kinkig for noen. Her har begge full stilling, så ikke satt meg inn i det selv
 
Starter 29 Mai
Så permisjon
innlagt 4+1 uker ferie 1-29 august
Permesjon forsetter til 1 april
så 4 dager ferie så tilbake på jobb 7 April

så jeg har 40 uker permesjon+5 uker ferie
far har 19 uker permesjon+3 uker ferie
 
Jeg starter permisjon 30. Mai, og tar hele fellesperioden, så permisjonen varer til 22. Januar. Så tar jeg årets 5 uker ferie + 1 av ukene for neste år, til slutt en liten måned ulønnet. Starter i jobb igjen 1. April :)
Pappaen tar permisjon fra 1. April og til 17. Juli. Så ferie frem 3 uker, slik at han får tatt innkjøring i barnehage :)
 
Skal vel også være veldig gode grunner for å få overført??

Ja, det er sikkert mange lover og regler på dette. Å bra er det! Vi har ikke helt funnet ut av det enda, men vi skal prate med nav hvis vi trenger det. mulig vi ikke trenger overføring heller, bare noe vi pratet om da vi søkte
 
Tenker du på å overføre noe av fedrekvoten? Det er alt eller ingenting og er rimelig strengt. Det er hvis far får legeerklæring på at han har uegnet på å ta vare på barnet eller ikke har tjent opp permisjonsrettigheter. Hvis han ikke kan/vil ta av andre grunner bortfaller det som ikke kan tas av kvoten, den andre kan ikke få det da. Fellesperioden fordeler man mellom seg, trenger ikke søke noe der :) men vær obs på aktivitetskravet, det er kinkig for noen. Her har begge full stilling, så ikke satt meg inn i det selv

Skjønner det er strengt og gode lover på dette ja, tenkte eventuelt overføring. Blir nok legeerklæring hvis vi må ta det i bruk.

Men siden jeg har så liten stilling så skal nok alt gå bra uansett, vi bare pratet løst om det mens vi holdt på med søknaden.
 
80% og hele fellesperioden. Har fordelt 5 uker ferie litt her og der. Så skal tilbake på jobb slutten av mars 2020. Da er gullet ca 9 måneder :)
 
Back
Topp