Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Me har valgt å ta ut 100% foreldrepenger. Eg tar mine veker, samt heile felleskvoten. Termin er 1.juni. permisjonen min er egentlig ferdig 3.januar, men etter dette tar eg ut 6 veker oppspart ferie slik at eg er heime til 14.februar. Etter dette skal eg ta åtte veker ulønna permisjon og skal ha første dag på jobb 13.april. Då starter far sin permisjon. Eg tar så fire veker ferie om sommaren slik at me får skyvd hans permisjon fram til 21.august. Han tenker å spare tre veker ferie til hausten for å gå på jakt etter at ungen er godt innkjørt i barnehage
Planen er å spare 20% av foreldrepenger kvar mnd slik at eg har noko å leve av i dei åtte vekene eg går ulønna, samt høyre med banken om å berre betale deler av lånet dei vekene.
Hei! Du burde ta ulønnet permisjon før du tar ferie, evt. ta ferien som opphold i foreldrepengene. Dersom du er ferdig med din permisjon så tar ferie for så å ta ulønnet permisjon bortfaller retten til sykepenger i perioden du er i ulønnet over 14 dager. Da oppfyller du ikke kravet til umiddelbarhet i loven, jf. aml. paragraf 12-5 (2).
Bare et lite tips for å være på den sikre siden!
På lønnskontoret mitt seier dei at retten til sykepenger faller bort uansett når ein går ulønna permisjon. Nå har eg og sjefen min undersøkt, og her eg bur vil det ikkje gjere nåken forskjell for meg om eg har ferien då eller då.
Hvordan fordeler du og far permisjonen? Og hvordan får man dradd den ut lengst mulig?
Bra spørsmål jeg tar 100% permisjon og hele fellesperioden, usikker når jeg skal ta ut ferien . Jeg har kun to-3 dager med jobb i uken så vil tro det går bra mulig mannen skal søke over noen uker i sin fellesperiode til meg, vi går se!
Interresant å se hvordan man gjør det i forskjellige familier husker ikke helt hvordan vi gjorde dette sist. (7 år siden)
Hvis du tar hele fellesperioden så er det vel ikke noe han kan søke over på deg?
Skal vel også være veldig gode grunner for å få overført??
Bra spørsmål jeg tar 100% permisjon og hele fellesperioden, usikker når jeg skal ta ut ferien . Jeg har kun to-3 dager med jobb i uken så vil tro det går bra mulig mannen skal søke over noen uker i sin fellesperiode til meg, vi går se!
Interresant å se hvordan man gjør det i forskjellige familier husker ikke helt hvordan vi gjorde dette sist. (7 år siden)
Hvis du tar hele fellesperioden så er det vel ikke noe han kan søke over på deg?
Skal vel også være veldig gode grunner for å få overført??
Tenker du på å overføre noe av fedrekvoten? Det er alt eller ingenting og er rimelig strengt. Det er hvis far får legeerklæring på at han har uegnet på å ta vare på barnet eller ikke har tjent opp permisjonsrettigheter. Hvis han ikke kan/vil ta av andre grunner bortfaller det som ikke kan tas av kvoten, den andre kan ikke få det da. Fellesperioden fordeler man mellom seg, trenger ikke søke noe der men vær obs på aktivitetskravet, det er kinkig for noen. Her har begge full stilling, så ikke satt meg inn i det selv