Permisjon

Kan man søke om å få mannens permisjon eller er dette vanskelig og spesielle kriterier? Mannen jobber turnus, så han vil allikevel få litt tid hjemme...

Man kan søke, men du får det nok ikke overført basert kun på at han jobber turnus.
Grunner for at mor skal få fedrekvoten: far har ikke opparbeidet seg rettigheter, far kan ikke ta vare på barnet alene, far er ikke sammen med mor, mulig det finnes noen andre grunner til å få innvilget også men det er jeg usikker på.

Men for nå tjener jeg mer penger enn mannen og foreldrepengene går ut i fra kvinnens inntekt, eller? Blir det da ikke likeså greit å ta 100% perm?

Likte det tipset om å ta ulønnet i 10 uker etter 80% så ut i ferie. Mulig det blir den løsningen.

Blir kontantstøtten regnet som inntekt ved søknad neste permisjon? Går også hjemme med mini på 15 mnd og han skal være hjemme til lille kommer og videre.
Nei, all den tid kontantstøtten er en skattefri ytelse, blir den ikke regnet som inntekt.

Men for nå tjener jeg mer penger enn mannen og foreldrepengene går ut i fra kvinnens inntekt, eller? Blir det da ikke likeså greit å ta 100% perm?

Likte det tipset om å ta ulønnet i 10 uker etter 80% så ut i ferie. Mulig det blir den løsningen.

Nei, utbetalingen du får i de ukene med permisjon du tar ut regnes fra din inntekt, og fars utbetaling fra hans inntekt. Men, for at far skal ha rett til fedrekvote eller kunne ta av fellesperioden, så må mor ha rett på foreldrepenger, eller være ute i aktivitet (jobb, studier). Så selv om selve utbetalingene går ut fra hver enkelts inntekt, så har ikke far helt selvstendig rett på foreldrepenger.

Jeg visste at dersom far skulle ta av fellesperioden og mor jobber deltid så reduseres fars permisjon tilsvarende, men nå leser jeg at dette også gjelder når han skal ta ut fedrekvote?! Så, fordi jeg ikke har stilling som sidestilles med fulltidsarbeid (dvs jeg jobber under 75%) så får far redusert permisjon sin tilsvarende? Så urettferdig for han da, selv om jeg forsåvidt skjønner det fra et økonomisk perspektiv og at barnet da allerede har en omsorgsperson hjemme hos seg da. :oops:

Nei, utbetalingen du får i de ukene med permisjon du tar ut regnes fra din inntekt, og fars utbetaling fra hans inntekt. Men, for at far skal ha rett til fedrekvote eller kunne ta av fellesperioden, så må mor ha rett på foreldrepenger, eller være ute i aktivitet (jobb, studier). Så selv om selve utbetalingene går ut fra hver enkelts inntekt, så har ikke far helt selvstendig rett på foreldrepenger.

Jeg visste at dersom far skulle ta av fellesperioden og mor jobber deltid så reduseres fars permisjon tilsvarende, men nå leser jeg at dette også gjelder når han skal ta ut fedrekvote?! Så, fordi jeg ikke har stilling som sidestilles med fulltidsarbeid (dvs jeg jobber under 75%) så får far redusert permisjon sin tilsvarende? Så urettferdig for han da, selv om jeg forsåvidt skjønner det fra et økonomisk perspektiv og at barnet da allerede har en omsorgsperson hjemme hos seg da. :oops:

Aktivitetskravet gjelder vel kun fellesperioden?

Aktivitetskravet gjelder vel kun fellesperioden?

Jeg ser nå at jeg leste under spesielt om foreldrepenger til far, og er visst bare dersom kun far har rett til foreldrepenger. Det er da riktig så forvirrende dette med foreldrepenger. :wideyed: Trodde jeg hadde alt klinkende klart for meg etter å ha nistudert det forrige gang jeg var gravid, men neida. :p

Langt innlegg, all dato er ca beregnet ved valg av 100% lønn:
Overfører 2 uker ferie til neste år da jeg har litt til overs.
Permisjon starter ca. 24 mai. Har så ferie i 5 uker neste år typ hele august el.lign. forlenger da permisjon med 5 uker.
Og overfører igjen 2 uker til 2019.
Perm slutt ca 28 mars, jeg går så ut i ulønnet perm i 10 uker som forlenger dette til 7 juni. Tenker da 5 uker ferie etter dette. Og far starter sin perm når jeg går ut i ferie. Jobb start for meg er ca.12 juli. Siste dag for far er 20 sept. Og jeg har 2 uker ferie igjen disp til resten av høsten.
Tenker jeg riktig da? Beklager at jeg må ha det inn med tskje [emoji28]

Langt innlegg, all dato er ca beregnet ved valg av 100% lønn:
Overfører 2 uker ferie til neste år da jeg har litt til overs.
Permisjon starter ca. 24 mai. Har så ferie i 5 uker neste år typ hele august el.lign. forlenger da permisjon med 5 uker.
Og overfører igjen 2 uker til 2019.
Perm slutt ca 28 mars, jeg går så ut i ulønnet perm i 10 uker som forlenger dette til 7 juni. Tenker da 5 uker ferie etter dette. Og far starter sin perm når jeg går ut i ferie. Jobb start for meg er ca.12 juli. Siste dag for far er 20 sept. Og jeg har 2 uker ferie igjen disp til resten av høsten.
Tenker jeg riktig da? Beklager at jeg må ha det inn med tskje [emoji28]

Eneste du må huske på om du skal gå i ferie og ulønnet perm ETTER din permisjon og før far sin er å søke om utsatt fedrepermisjon sånn at dere ikke mister den :) for den forsvinner automatisk om den ikke starter rett etter deg, ELLER dere søker om å få den utsatt :)

Eneste du må huske på om du skal gå i ferie og ulønnet perm ETTER din permisjon og før far sin er å søke om utsatt fedrepermisjon sånn at dere ikke mister den :) for den forsvinner automatisk om den ikke starter rett etter deg, ELLER dere søker om å få den utsatt :)
Jaa takk for påminnelsen [emoji2] Men oppsettet/planen min er riktig tankegang, sant? [emoji85]

Jaa takk for påminnelsen [emoji2] Men oppsettet/planen min er riktig tankegang, sant? [emoji85]

Ser noenlunde likt ut som de datoene jeg har fått og jeg har termin 7. juni så er nok helt riktig! [emoji3]

Her blir det 100 % også bruker vi ferie + event ulønnet til å dekke opp frem til bhg start.

anbefaler å google permisjonskalkulator excel og bruke den som kommer øverst, fra uio. Den er HELT genial :)

Jeg skjønner ingenting av dette her jeg, er helt grønn! Med termin midt i juni, kommer jeg til å gå ut i permisjon i slutten av mai med 100% foreldrepenger. Jeg vil også ha opparbeidet ferieuker, som jeg da vil forskyve pga at jeg allerede er i permisjon. Min samboer har også ferieuker men bør han forskyve disse eller bør han vente til 2019 før han forskyver sin ferie? (Han vil jo ikke ha permisjon før i 2019?) Og kan jeg bruke mine utsatte ferieuker for å "forlenge" min permisjon?

Som sagt, skjønner ingenting!

Tenker å ta 100% perm, man får mer igjen av det ila ett år contra å ta ut 80% mulig jeg tar noe ulønnet også.

Jeg skjønner ingenting av dette her jeg, er helt grønn! Med termin midt i juni, kommer jeg til å gå ut i permisjon i slutten av mai med 100% foreldrepenger. Jeg vil også ha opparbeidet ferieuker, som jeg da vil forskyve pga at jeg allerede er i permisjon. Min samboer har også ferieuker men bør han forskyve disse eller bør han vente til 2019 før han forskyver sin ferie? (Han vil jo ikke ha permisjon før i 2019?) Og kan jeg bruke mine utsatte ferieuker for å "forlenge" min permisjon?

Som sagt, skjønner ingenting!

Du kan bruke din ferie til å forlenge permisjonen. Både i 2018 og 2019. Forhør deg med arbeidsgiver om hva som er enklest. Jeg tror nok det er enklere å bruke ferien for 2018 i 2018. Ellers må man ofte søke om man skal overføre mer enn to uker.

Din samboer kommer sikkert til å bruke sin 2018 ferie i 2018. Han trenger nok ikke forholde seg til perm og ferie før i 2019, forutsatt at du skal være hjemme de første 6 mnd[emoji4]

Back
Topp