Permisjon

RangLa<3

Elsker forumet
Junilykke2018
Vet det er tidlig enda men kan ikke noe for å tenke på hvordan vi skal gjøre det med permisjon. [emoji28]

Ønsker å være hjemme lengst mulig(100%) men skjønt at det er ugunstig ift lønn osv.

Hva slags grader tenker dere og hvordan blir fordelingen utover for dere? [emoji4]

Jeg må ha 100% lønn, og så søker jeg om å ta over mannens del av permisjonen (han er ufør).

Jeg er fremdeles i permisjon med datteren min på 15 mnd:-) Skal være hjemme med henne til babyen kommer, da blir hun 2 år:-) Med kontantstøtten vi får nå, så er det å gå hjemme det samme som en 60% lærerstilling:)

Jeg er fremdeles i permisjon med datteren min på 15 mnd:) Skal være hjemme med henne til babyen kommer, da blir hun 2 år:) Med kontantstøtten vi får nå, så er det å gå hjemme det samme som en 60% lærerstilling:)

Blir kontantstøtten regnet som inntekt ved søknad neste permisjon? Går også hjemme med mini på 15 mnd og han skal være hjemme til lille kommer og videre.

Jeg var hjemme lengst mulig med 80 % lønn sist, syns det gikk greit. Syns ikke jeg hadde så mye dårligere råd. Nå lønner det seg vel om man tar 100 % lønn og et par mnd ulønnet perm. Men da begynner man vel på scratch ift egenmeldingsdager og lignende når man begynner på jobb igjen. Får tenke litt på hvordan vi skal gjøre det!

Jeg var hjemme lengst mulig med 80 % lønn sist, syns det gikk greit. Syns ikke jeg hadde så mye dårligere råd. Nå lønner det seg vel om man tar 100 % lønn og et par mnd ulønnet perm. Men da begynner man vel på scratch ift egenmeldingsdager og lignende når man begynner på jobb igjen. Får tenke litt på hvordan vi skal gjøre det!

Gjorde akkurat samme å synes det gikk helt greit :)

Jeg tok litt ulønna sist og hadde 100% lønn. Gikk veldig fint, og regnet på at det var mest lønnsomt.

Ikke snakket om det ennå, men en av oss (regner med det blir meg) må nok ha litt ulønna denne gangen også. Satser på bhg start i august. Men det som er fint denne gangen er at vi kan forlenge permisjonen med ferie både i 2018 og 2019[emoji4]

Sist hadde jeg 100 % lønn i permisjon og var hjemme noen mnd ekstra uten lønn. Guttungen var litt over 15 mnd når han starta i bhg, synes det var perfekt. Usikkker på hvordan vi gjør det denne gangen, men jeg skal prøve å forlenge perm+ferie ut sommeren 2019. Har en jobb hvor det ikke er noe poeng å komme tilbake og jobbe noen uker før ferie.

Setter dere av penger de mnd for å få penger til ulønna permisjon da? Vil det ikke bli likt som om man skulle hadd 80% lønn? :-)

80% lønn er helt uaktuelt for oss, all den tid jeg ikke har 100% stilling i utgangspunktet. Nå er jeg jo i en særstilling all den tid mannen min er ufør, og hjemme - jeg kan tilbake i jobb, uten at det betyr barnehage på barnet.

Last edited:
Setter dere av penger de mnd for å få penger til ulønna permisjon da? Vil det ikke bli likt som om man skulle hadd 80% lønn? :)

Nei, man tjener som regel på 100% permisjon.

Ved 80% får man utbetalt kr x over 59 uker.
Ved 100% får man som regel utbetalt litt mer, x+y, over 49 uker. Om man da tar ulønnet permisjon i 10 uker, så man har fri i totalt 59 uker der også, så har man fremdeles utbetalt totalt x+y over disse 59 ukene, altså y kr mer enn om man valgte 80% permisjon.

Et tips er å avslutte ulønnet permisjon med 4 ukers ferie. Ferie teller som jobb når det gjelder å opparbeide seg rett til sykepenger, så om man har ferie de 4 ukene før man begynner i jobb igjen, har man opparbeidet seg full rett til sykepenger innen jobbstart.

Nei, man tjener som regel på 100% permisjon.

Et tips er å avslutte ulønnet permisjon med 4 ukers ferie. Ferie teller som jobb når det gjelder å opparbeide seg rett til sykepenger, så om man har ferie de 4 ukene før man begynner i jobb igjen, har man opparbeidet seg full rett til sykepenger innen jobbstart.

Godt tips! Det skal jeg huske. Så man kan gå direkte fra ulønnet perm til ferie?

Blir kontantstøtten regnet som inntekt ved søknad neste permisjon? Går også hjemme med mini på 15 mnd og han skal være hjemme til lille kommer og videre.
Det vet jeg faktisk ikke...tenkte jeg kanskje bare fikk engangsstønad + ny kontantstøtte fra 1-2 år med neste mann også..?:/ DET skal jeg spør nav om!!:-)

Her tenker jeg det blir 100% dekningsgrad, etterfulgt av noe ulønna perm. og ferie. Det er det som økonomisk sett vil lønne seg.

Har brukt denne kalkulatoren for å se ca hvor mye vi hadde tapt på 80% vs 100%.

Her tenker jeg det blir 100% dekningsgrad, etterfulgt av noe ulønna perm. og ferie. Det er det som økonomisk sett vil lønne seg.

Har brukt denne kalkulatoren for å se ca hvor mye vi hadde tapt på 80% vs 100%.

Blir alltid litt provosert av at det automatisk antas av kvinnen tjener mindre enn mannen. I denne kalkulatoren tydeligvis 200 000 mindre, med den største selvfølgelighet.... Hurra for kjønnsstereotypene liksom :p

Blir alltid litt provosert av at det automatisk antas av kvinnen tjener mindre enn mannen. I denne kalkulatoren tydeligvis 200 000 mindre, med den største selvfølgelighet.... Hurra for kjønnsstereotypene liksom :p

Ja, jeg reagerte også på det. Tåpelig å ha sum ferdigutfylt, og i alle fall med såpass stor forskjell! Kunne da løst det enkelt ved å sette inn 0,00 der ...

Kan man søke om å få mannens permisjon eller er dette vanskelig og spesielle kriterier? Mannen jobber turnus, så han vil allikevel få litt tid hjemme...

Back
Topp