Permisjon

Kjærlighetsbarnet

Forelsket i forumet
Aprillykke 2017
Noen som har begynt å se på dette? Jeg startet så smått i går. Var nemlig inne på Nav sine sider for å sjekke behandlingstiden. Det var jammen meg 11 uker. Så da tenkte jeg å hive meg rundt. Men så leser jeg at jeg ikke kan sende inn papirene før tidligst uke 26. Må ha bekreftelse fra lege eller jordmor på at man har passert uke 26. For meg er det i romjulen, så jeg får papiret tidligst uke 27. Dvs at det er 13 uker igjen til termin. Men permisjonen starter jo tre uker før.
Dvs at fra jeg KAN søke (uke 27) til permisjonsstart så er det 10 uker. Behandlingstiden er 11 uker...
Håper jeg får lønn fra arbeidsgiver under permisjonen, for å si det sånn... :)
Flere som har så lang behandlingstid i sitt fylke?
 
Jeg snakket med NAV i Oslo over tlf., og da sa de at jeg kunne søke fra uke 24. Og at det var lurt å søke så tidlig som mulig fra da av, fordi behandlingstiden kunne være veldig lang, spesielt på vårsiden av året. Jeg er i uke 24 noen få dager etter nyttår, så her passer det egentlig ganske fint :)
 
Forrige permisjon fikk jeg innvilget søknaden først etter jeg hadde født. Var egentlig ute i god tid, men behandlingstiden ble hele tiden forkjøvet. Hadde ikke noe betydning da siden arbeidsgiver betalte lønn :)
 
Får kanskje ta en telefon og høre. Må få snakket med jobben også så jeg vet hvor jeg får penger fra. :)
Flere enn meg som setter opp ferie rundt røde dager, istedenfor permisjon? Fant ut at jeg sparer 13 feriedager på det.
 
Sist fikk jeg innvilget søknaden på en uke. Fikk sjokk over at det gikk så fort :eek:
 
Noen som har begynt å se på dette? Jeg startet så smått i går. Var nemlig inne på Nav sine sider for å sjekke behandlingstiden. Det var jammen meg 11 uker. Så da tenkte jeg å hive meg rundt. Men så leser jeg at jeg ikke kan sende inn papirene før tidligst uke 26. Må ha bekreftelse fra lege eller jordmor på at man har passert uke 26. For meg er det i romjulen, så jeg får papiret tidligst uke 27. Dvs at det er 13 uker igjen til termin. Men permisjonen starter jo tre uker før.
Dvs at fra jeg KAN søke (uke 27) til permisjonsstart så er det 10 uker. Behandlingstiden er 11 uker...
Håper jeg får lønn fra arbeidsgiver under permisjonen, for å si det sånn... :)
Flere som har så lang behandlingstid i sitt fylke?
Jeg har ikke sjekket her enda, må vel hive meg rundt og gjøre det snart. Hvis jeg har regnet riktig er jeg også 26 uker i romjulen.
 
Får kanskje ta en telefon og høre. Må få snakket med jobben også så jeg vet hvor jeg får penger fra. :)
Flere enn meg som setter opp ferie rundt røde dager, istedenfor permisjon? Fant ut at jeg sparer 13 feriedager på det.
Vil du forklare hvordan det fungerer med sparing av feriedager å legge det rundt røde dager? :)
 
Røde dager teller som permisjonsdager, så lenge det er innenfor permisjonstiden (etter permisjon funker det bedre). Sist la jeg ferien rundt jul, for da har vi på jobb uansett fri i romjula. Sparte noen feriedager da.
 
Røde dager teller som permisjonsdager, så lenge det er innenfor permisjonstiden (etter permisjon funker det bedre). Sist la jeg ferien rundt jul, for da har vi på jobb uansett fri i romjula. Sparte noen feriedager da.
Ok, men det betyr at man til NAV søker om utsettelse for feks en uke med ferie, men det blir bare registert feks tre dager (hvis det er to helligdager i den uka)? Det er ikke sånn at NAV bare registerer det som tre feriedager og at permisjonen dermed gjelder på de røde dagene?
 
Ok, men det betyr at man til NAV søker om utsettelse for feks en uke med ferie, men det blir bare registert feks tre dager (hvis det er to helligdager i den uka)? Det er ikke sånn at NAV bare registerer det som tre feriedager og at permisjonen dermed gjelder på de røde dagene?
NAV registrerer det som at du har ferie den uken. De bryr seg ikke om antall dager. Det er mellom deg og arbeidsgiver. :)
 
NAV registrerer det som at du har ferie den uken. De bryr seg ikke om antall dager. Det er mellom deg og arbeidsgiver. :)
Men jeg skjønner eeegentlig ikke helt hvordan det kan lønne seg? Det er vel bare feriepenger man lever på de ukene man tar ferie i permisjonen, og da blir ferien bare "forlenget", men med like mye (lite) penger? Blir jo nesten som å ta ut litt ulønnet perm midt inni, sånn praktisk sett? :p
 
Jeg tenker å søke på nyåret. Da er jeg 28-29 uker på vei. Behandlingstid er 4-6 uker i mitt fylke..
 
Det lønner seg pga at du får forlenget permisjonen på den måten. :) For min del, 13 dager. :)
Jo, men man får ikke permisjonspenger de 13 dagene, ikke sant? Det er feriepengene man må leve på? Så om man da forlenger permisjonen på den måten, eller om man hadde forlenget den med ulønnet perm, så blir det egentlig ingen forskjell siden man ikke får noe ekstra utbetalt for de 13 dagene? :)
 
Ok, men det betyr at man til NAV søker om utsettelse for feks en uke med ferie, men det blir bare registert feks tre dager (hvis det er to helligdager i den uka)? Det er ikke sånn at NAV bare registerer det som tre feriedager og at permisjonen dermed gjelder på de røde dagene?
La oss si at du skal ha ferie 1 uke (5 dager). To av dagene er røde. Du bruker 3 feriedager, men de to resterende dagene vil nav da telle som permisjonsdager. Det har noe med at ferieloven sier noe om at det ikke er lov å ta ut lovbestemt ferie på helligdager. Sånn sett vil man ikke utsette permisjonslengden med mer enn 3 dager.

Hvis man derimot jobber et sted der alle har fri i feks romjul eller man-ons i påsken, vil det lønne seg å legge ferien rundt disse dagene. Da sparer man feriedager på de hvite dagene (siden man allerede har fri), og kan benytte dagene ved en senere anledning.
Hvis man feks tar ferie rundt påske, fra torsdag før påske til mandag etter påske, vil du måtte bruke 2 feriedager (tor-fre), jobben har uansett fri man-ons, og nav teller røde dager på hverdag som permisjonsdager (tor-fre+man). Da får man utsatt permisjon 5 dager ved å bruke 2 feriedager. Husk at Nav ikke gir mer enn 4 uker og 1 dag ferie i året, men de aller fleste arbeidsgivere overfører ubenyttede feriedager til neste år.

Det med utbetaling avhenger av om du får penger direkte fra arbeidsgiver eller fra nav. Min arbeidsgiver betaler lønn som normalt, ved at jeg blir trukket for årets ferie i juni (og samtidig får utbetalt feriepenger for foregående år). Da får jeg lønn som normalt når jeg tar ut ferie. Jeg antar at ikke det samme gjelder når man får fra nav.

Hvis man ikke finner svar på det man lurer på er nav foreldrepenger på Facebook og chat på nav.no fine steder å finne informasjon :)
 
La oss si at du skal ha ferie 1 uke (5 dager). To av dagene er røde. Du bruker 3 feriedager, men de to resterende dagene vil nav da telle som permisjonsdager. Det har noe med at ferieloven sier noe om at det ikke er lov å ta ut lovbestemt ferie på helligdager. Sånn sett vil man ikke utsette permisjonslengden med mer enn 3 dager.

Hvis man derimot jobber et sted der alle har fri i feks romjul eller man-ons i påsken, vil det lønne seg å legge ferien rundt disse dagene. Da sparer man feriedager på de hvite dagene (siden man allerede har fri), og kan benytte dagene ved en senere anledning.
Hvis man feks tar ferie rundt påske, fra torsdag før påske til mandag etter påske, vil du måtte bruke 2 feriedager (tor-fre), jobben har uansett fri man-ons, og nav teller røde dager på hverdag som permisjonsdager (tor-fre+man). Da får man utsatt permisjon 5 dager ved å bruke 2 feriedager. Husk at Nav ikke gir mer enn 4 uker og 1 dag ferie i året, men de aller fleste arbeidsgivere overfører ubenyttede feriedager til neste år.

Det med utbetaling avhenger av om du får penger direkte fra arbeidsgiver eller fra nav. Min arbeidsgiver betaler lønn som normalt, ved at jeg blir trukket for årets ferie i juni (og samtidig får utbetalt feriepenger for foregående år). Da får jeg lønn som normalt når jeg tar ut ferie. Jeg antar at ikke det samme gjelder når man får fra nav.

Hvis man ikke finner svar på det man lurer på er nav foreldrepenger på Facebook og chat på nav.no fine steder å finne informasjon :)
Det er mulig jeg misforstår her, men jeg var bare litt interessert i å vite om det lønnsmessig ville være noen forskjell ved å forlenge permisjonen ved å gjøre slik dere forklarer eller ved å ta ulønnet permisjon. Vanligvis blir jeg også trukket for all ferie i juni og samtidig få utbetalt feriepenger. Når jeg er i permisjon, får jeg vel sikkert feriepenger fra arbgiver i juni som normalt? Og så får jeg jo ingenting verken fra arbeidsgiver eller NAV når jeg tar ut ferie, så jeg må bruke feriepengene da. Så om jeg så lurer til meg noen ekstra feriedager, så vil jeg ikke få noe mer utbetalt, hvis du skjønner? Jeg får jo ikke noe MER feriepenger. Jeg får ikke lønn som vanlig i permisjonen forresten, jeg får det direkte fra NAV.

Vi har bare julaften og nyttårsaften vi får fri med lønn uten å bli trukket for feriedager. Si at jeg tar ut ferie i romjula neste år da. Der er julaften en mandag. Da vil NAV registrere at jeg har ferie mandagen, mens ikke 1. og 2. juledag fordi de er røde? Og så tar jeg meg ferie 3. og 4. juledag som er normale arbeidsdager for meg. Da har jeg forlenget permisjonen min med tre dager, men bare tatt ut to feriedager. Forstår jeg det riktig? Men jeg får ingen lønn for julaften siden jeg ikke får noe fra arbgiver under permisjonen. Ergo blir det som en dag med ulønnet permisjon for meg. Skjønner?

Det er jo helt unødvendig for meg å forlenge permisjonen ved å lure til meg noen feriedager på den måten forklart over her, all den tid man har krav på å få ta ut ulønnet permisjon uansett hvis det trengs :) Får man ikke noe mer betalt for ekstradagene, blir det jo som ulønnet perm. HVIS jeg har forstått det riktig nå da ;)
 
Fordelen ved å forlenge med ferie i stedet for ulønnet er at man da har rettigheter mtp sykepenger og sånn i tilfelle man blir sykemeldt i ferien/ulønnet permisjon. Jeg vet ikke om nav regner julaften og nyttårsaften som røde, de er vel regnet som halve røddager ellers tror jeg.
 
Noen som vet hva kravene er for at far kan ta ut mye av de 26 ukene vi har å dele på?
 
Noen som vet hva kravene er for at far kan ta ut mye av de 26 ukene vi har å dele på?

Han kan vel ta alle?

6 uker er forbeholdt deg, 10 uker forbehold far.. Resten kan dere sjonglere med akkurat som dere vil :)
 
Back
Topp