Permisjon

Det var veldig lurt å gjøre det sånn at begge jobbet redusert, istedenfor at en ikke jobbet.

Ja, helt enig i at mannen din trenger ny, familievennlig jobb. Det høres jo ut som han jobber 200%! Kanskje han rekker det i løpet av året?:)
Han trenger ny jobb. Og kan rekke det dersom han får nok fritid og energi til å søke noe nytt... Jeg håper
 
Tok 80 % sist, men ombestemte meg og ville begynne jobb tidligere og begynte etter 9 mnd. Avtalte at jeg skulle utsette 2 mnd perm til sommeren når jeg er uten jobb, men har nå gått litt på en smell og muligens mister disse 2 mnd fordi NAV ikke var informert i tide. Neste gang tar jeg 100 %! Må bli ferdig med en arbeidsperiode før jeg kan flytte til mannen for godt i utlandet og har lyst å få det unnagjort.
 
Forresten er det noen her som vet om man har rett på dagpenger når man går bare 2 mnd uten jobb? Skal begynne i annen jobb, men ikke før september.
 
Jeg tenker slik; 100% lønn og 49 uker perm. Minus 10 til far. +6 uker ferie( overfører en uke fra i år), er 45 uker til meg. Røft regnet, fra 1januar vil jo det si i uke 45, som er omtrent 1nov. Men tenker begynne redusert på jobb eks to dager i uken fra september, og dermed strekke permisjonen min ut året.
Da kan mannen ta ut sine ti uker fordelt på fire Mndr, og evnt litt hjelp fra besteforeldre, og satser på Bhg plass fra januar 17!
 
Jeg tenker slik; 100% lønn og 49 uker perm. Minus 10 til far. +6 uker ferie( overfører en uke fra i år), er 45 uker til meg. Røft regnet, fra 1januar vil jo det si i uke 45, som er omtrent 1nov. Men tenker begynne redusert på jobb eks to dager i uken fra september, og dermed strekke permisjonen min ut året.
Da kan mannen ta ut sine ti uker fordelt på fire Mndr, og evnt litt hjelp fra besteforeldre, og satser på Bhg plass fra januar 17!
Husk at 3 av ukene må du ta senest 3 uker før termin :)
 
Ja regnet med tre før;)
Har termin i slutten av januar, så røft regnet fra 1januar blir det 45 uker på mor:)
Ja da stemmer det jo :D men hvordan fungerer egentlig disse ukene? Er det uker fra den til den datoen eller "sparer" du en uke om du har den uken med påske midt i som er helligdager?
 
Ja da stemmer det jo :D men hvordan fungerer egentlig disse ukene? Er det uker fra den til den datoen eller "sparer" du en uke om du har den uken med påske midt i som er helligdager?
Tror ikke du kan spare noe... Føder du tre uker før termin så "mister" du ukene før termin, og føder du to uker etter termin så får du færre uker etter fødsel...
 
Rart system :( men skal vel være rettferdig
Er vel for enkelhets skyld i forhold til alle papirene som skal ordnes i forkant av fødsel. Hadde ikke satt veldig pris på å skulle måtte styre med å sende inn bekreftelse fra sykehuset, til nav, på når ungen ble født med en gang jeg kom hjem fra sykehuset... Greit med alt som er fikset fra før :) Så får de ukene til eller fra bare være...
 
Det må det jo uansett, bare at det går vel fra sykehuset.

Føder du to uker før termin har du bare hatt en uke permisjon da, men nav skal flytte sluttdato til som om du begynte tre uker før fødsel.
 
Jo minst 3 uker, maks 12 mener jeg det er. Men du mister jo mye etterpå da...
 
Jo minst 3 uker, maks 12 mener jeg det er. Men du mister jo mye etterpå da...

Det er vel mest aktuelt for dem som trenger å starte den tidlig for å opfylle kravet om inntekt minst 6 av de sioste ti mnd før permisjonen starter. DA lønner det seg jo tross alt å miste noen uker fremfor å ikke få noe
 
Det er vel mest aktuelt for dem som trenger å starte den tidlig for å opfylle kravet om inntekt minst 6 av de sioste ti mnd før permisjonen starter. DA lønner det seg jo tross alt å miste noen uker fremfor å ikke få noe
Ja det er jeg enig i, men svarte bare som spørsmålet var, om det er lov... :)
 
Jepp, lov er det, inntil 12 uker før termin.

Det vil jo også være aktuelt ved planlagt keisersnitt, å da velge permisjon fra tre uker før dato for ks, for den REGNES jo fra tre uker før det uansett, så man kan likegodt være hjemme og hvile.
 
Skjønner at jeg har vært litt naiv i min tankegang. Jeg er lærer og får ny 8. Klasse til høsten. I mitt hode var det logisk å ha permisjon til august 2016 og la mannen ta resten av kvoten + hjelp av bestemødre sånn at tassen kan begynne i bhg høsten 2017. Prosent har jeg ikke tenkt på enda.
 
Tja, jo, om du et klart til å jobbe etter sju mnd så er det greit det, men dere vil trenge en del bestemødre for å dekke opp de mange mnd frem til bhg da
 
Tja, jo, om du et klart til å jobbe etter sju mnd så er det greit det, men dere vil trenge en del bestemødre for å dekke opp de mange mnd frem til bhg da
Jeg har bare tenkt at det var normalen, men skjønner jo at jeg er teit som tror det skal gå bra. Vil jo være lengst mulig hjemme med barnet. Første barnebarn, ingen av dem jobber og de har ytret ønske om det :) må nok sette meg mer inn i dette med permisjon.
 
Om de ikke jobber, og har ønske om det, så er det jo greit, da kan det sikkert gå. JEg vet jo om andre som har hatt en bestemor som dagmamma på fulltid i lang tid. Så teit er du ikke, slett ikke

Det vanlige er det dog ikke, blandt dem jeg kjenner i alle fall.

Min svigermor er i full jobb, 40 mil herfra.
Min mor er uføretrygdet, men fysisk ikke i stand til å ta seg av en ettåring hver dag, kanskje en dag i uka, bortsett fra de ukene hun er veldig dårlig tenker jeg. Hun er revmatiker og kan tid tider knapt gå, slett ikke løfte en ettåring.

Hun fungerer finfint til å passe barnebarn som går på do selv, og det går greit med de som klatrer opp på kjøkkenbordet som gjør nytte som stellebord sånnsett. Så vi bruker henne ved syke barn (ikke omgangssyke, da får hun det så hardt, dårlig immunforsvar pga tre kronsike diagnoser) men ikke aktuelt som dagmamma et halvt år nei.

Dette belager derfor jeg og mannen oss på å løse selv. Derav valget mellom å håpe på søskenpri i januar eller ulønnet til august. Vi har ikke bstemt oss enda. De andre to var hhv 2 år og 18 mnd når de begynte, så vi er ikke ukjent med ulønnet perm
 
Back
Topp