Permisjon

Skjønner at jeg har vært litt naiv i min tankegang. Jeg er lærer og får ny 8. Klasse til høsten. I mitt hode var det logisk å ha permisjon til august 2016 og la mannen ta resten av kvoten + hjelp av bestemødre sånn at tassen kan begynne i bhg høsten 2017. Prosent har jeg ikke tenkt på enda.
Jeg er også lærer, og starter i ny jobb i august med 1. trinn og det er selvfølgelig tenkt at jeg skal følge klassen... Men kan si det sånn at mitt (/mine) barn kommer langt foran elevene ;-) Dvs. permisjon så lenge som mulig, og barnehagestart august 2017 :) Dette er siste ungen, og har resten av livet til å jobbe....!
 
Jeg er også lærer, og starter i ny jobb i august med 1. trinn og det er selvfølgelig tenkt at jeg skal følge klassen... Men kan si det sånn at mitt (/mine) barn kommer langt foran elevene ;-) Dvs. permisjon så lenge som mulig, og barnehagestart august 2017 :) Dette er siste ungen, og har resten av livet til å jobbe....!
Jeg starter også opp med 8.trinn til høsten og kjenner litt på samvittigheten at de ikke får en lærer som følger de, men jeg ønsker veldig sterkt å være hjemme så lenge som mulig. Permisjonstiden er fantastisk. Siste barn her og, så etter denne permisjonen kan jeg følge mange klasser ;)
 
Hvordan får du råd til det? Ser vi ikke har råd med at en går uten lønn da lønnen til en av oss ikke strekker til alle faste felles utgifter osv :s
Prioritere. Bo billig, kutte faste utgifter, eksta inntekter via utleie av et rom, noe jobb hjemmefra, ha en mann som tjener veldig bra, være dagmamma, ha spart opp på forhånd, mange muligheter for hvorfor noen har råd.

Vi var hjemme to år med eldste.
Det tærte godt på sparepengene.
 
Prioritere. Bo billig, kutte faste utgifter, eksta inntekter via utleie av et rom, noe jobb hjemmefra, ha en mann som tjener veldig bra, være dagmamma, ha spart opp på forhånd, mange muligheter for hvorfor noen har råd.

Vi var hjemme to år med eldste.
Det tærte godt på sparepengene.
Må jeg ta permisjon uten lønn så må det spares opp :)
Vi har kuttet utgifter så godt vi klarer. Hadde vel kanskje eventuelt gått an å be om avdragsfritt på boliglånet, men har ikke veldig lyst til det :) jeg har ingen erfaring som mamma eller barnevakt så hadde nok ikke vært beste referanse for dagmamma. Har ikke en jobb som jeg kan jobbe hjemmefra, mannen tjener gjennomsnittlig.

Men ser at det er mye å ta av for å klare det :) Har en søster selv som er alene som får stønad slik at hun klarer seg. Vært i permisjon i 2 år nå.
 
Er alene, så får støtte :)
Husk at det etter at barnet er et år gammelt er et aktivitetskrav knyttet til overgangsstønad, så om du vil være hjemme bør du se litt på muligheter for studier hjemmefra eller lignende som fyller aktivitetskravet :)
 
Er ikke så mange ganger du får sjansen til å være i permisjon, anbefaler deg å utnytte alt du har rett på og la jobb være jobb akkurat det året. Det går nok helt fint å gå i jobb med en på 7 mnd, men det er tøft nok å begynne når de er 1 år så ville ventet så lenge som mulig om jeg var deg.
Jeg har bare tenkt at det var normalen, men skjønner jo at jeg er teit som tror det skal gå bra. Vil jo være lengst mulig hjemme med barnet. Første barnebarn, ingen av dem jobber og de har ytret ønske om det :) må nok sette meg mer inn i dette med permisjon.
 
Er ikke så mange ganger du får sjansen til å være i permisjon, anbefaler deg å utnytte alt du har rett på og la jobb være jobb akkurat det året. Det går nok helt fint å gå i jobb med en på 7 mnd, men det er tøft nok å begynne når de er 1 år så ville ventet så lenge som mulig om jeg var deg.
Helt sant, så må nok tenke litt mer på dette her. Selvsagt går barnet mitt foran elevene mine ;)
 
Vet fra sist at jeg nå skal ha perm så lenge som mulig, økonomisk går det greit uansett. Vi tjener godt begge to, bor billig og har ingen dyre hobbyer etc. tenker nå at vi tar 80% + ulønna perm, og dette med rett til sykepenger får så være. Mannen tar da sin perm etter min ulønna og håper at vi klarer å strekke oss til august 2016 (har termin 1.2).

Lurer mest på hvordan jeg skal få tatt ut ferien min? Kan jeg plassere den mellom min perm og fellesperioden?
 
Ferien plasserer du midt inni der du vil, det er det minste problemet
 
Back
Topp