Permisjon

Smil90

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Hei

Jeg jobber som lærer og skal i permisjon rett før neste skoleår starter. Min kjære ser for seg at han tar permisjon en gang i uken i steden for sammenhengende fordi verkstede han jobber på vil stoppe litt opp om han blir vekje mange uker sammenhengende.
Jeg ser derfor for meg å starte å jobbe en dag i uken fea januar eller februar.
Jeg snakket med rektor om dette og fikk et lute intrykk av at det ikke er noen selvfølge at jeg skal få permisjonen min på denne måten.

Noen som har erfaring med dette?

Hei!

Det er ingen selvfølge at du skal få det på den måten nei, det er nok riktig. Du kan ikke kreve det. Men dersom arbeidsgiver er enig og dere finner en god løsning for begge, kan det ordne seg. Det kan ofte være en ulempe for arbeidsgiver at den ansatte bare er tilbake en eller to dager i uka over en periode, i forhold til vikar f.eks? Jeg fikk til en slik avtale etter første svangerskap, tror jeg begynte tre dager i uka da babyen var 8-9 mnd. Men jeg har en jobb hvor det går an å gjøre sånt, og de er også veldig fleksible sånn generelt.

Håper dere finner en løsning som passer begge!

Arbeidsmiljøloven sier noe om dette:

Arbeidstakers ønske om hvordan delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre det fører til vesentlige ulemper for virksomheten.

Det er arbeidsgiver som har bevisbyrden og må bevise at delvis permisjon vil føre til vesentlige ulemper. Det betyr at arbeidsgiver må dokumentere at delvis permisjon vanskelig lar seg gjennomføre i virksomheten.

Arbeidstaker har rett til å la seg bistå med tillitsvalgt eller annen rådgiver under forhandlingene med arbeidsgiver.

Begynnte å jobbe i 30% stilling da han var 4 mnd sist. Mannen tok ut 20%, jeg jobbet noen lørdager og mannen har fri 3. hver fredag, så vi fikk litt lengre permisjon.

Jeg får sette meg inn i reglene og lage noen forslag.
Håper å holde permisjonen til sommerferien begynner:)

Back
Topp