100% er 49 uker og 80% er 59 uker. Alt står her https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger.347653.cms
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Men permisjon uten lønn får man ingen værdens ting fra noe som Helst da ?
Du finner svar på alt du lurer på her: NAV.no ! dere må sammen velge hva dere ønsker, velger du 80% får også bf 80% lønn i perioden han er i permisjon! Har bf høyere lønn en deg så lønner 80% ikke for dere! Dere kan søke en gang og vil få det godkjent, det kan hende dere kan endre men husk at NAV bruker lang tid på sånt! Det beste er å bestemme seg på forhånd så slipper dere papir krøll!Hvor lenge er 80% i forhold til 100 ? Og hva hvis bf ikke vil ha 3 mnd alikevel ? Er det for sent å gjøre noe med når han allerede har gått ut da ?
Yes, når barnet fyller ett år får man kontantstøtte!Les den linken som ligger før her... altså.. permisjon u/lønn er noe du søker om fra jobben din etter at foreldrepengeperioden er ferdig dersom du ønsker å være hjemme lenger enn de 49/59 ukene (10 av ukene er forbeholdt far og du må gå ut i permisjon minimum 3 uker før termin).. i tillegg kan man jo bruke ferieukene til å forlenge permisjonen.. her er det kun barnehageopptak en gang i året, så dersom vi ikke får barnehageplass må jeg belage meg på å bli hjemme med barnet frem til august..
Og permisjon u lønn er uten penger ja.. så man må spare opp eller leve på mannens inntekt.. men man får kanskje kontantstøtte etter at barnet fyller ett år (?)
Hvordan kan det ikke lønne seg å ta 80%? Får vel like mye utbetalt totalt? Mulig jeg er blond her altså...
Men permisjon uten lønn får man ingen værdens ting fra noe som Helst da ?
Hvordan kan det ikke lønne seg å ta 80%? Får vel like mye utbetalt totalt? Mulig jeg er blond her altså...
Totalt får du mindre penger hvis du velger 80%. Men hvis du f.eks får 10000 ekstra for å velge 100% slik som eksemple ovenfor, er det nok til å dekke de månedene du eventuelt tar permisjon uten lønn? Det er slik jeg tenker siden jeg skal være hjemme lengst mulig, å med min lønn klarer jeg ikke spare meg opp til å få en grei pengesum til å dekke utgifter ca 3mnd. Uten lønn. Vil derfor heller vær hjemme med en sikker inntekt i nesten 3mnd lenger. Dette tror jeg er en "smakssak" å kommer ann på hver enkel sin økonomiske "tilstand". Men hadde mannen min kunnet vært hjemme hele sin pappaperm i strekk, hadde vi tapt masse penger på 80% siden han tjener mye mer en meg. Nå har ikke han mulighet til å være hjemme 10uker i strekk, så derfor tar vi ikke hensyn til det..
Totalt får du mindre penger hvis du velger 80%. Men hvis du f.eks får 10000 ekstra for å velge 100% slik som eksemple ovenfor, er det nok til å dekke de månedene du eventuelt tar permisjon uten lønn? Det er slik jeg tenker siden jeg skal være hjemme lengst mulig, å med min lønn klarer jeg ikke spare meg opp til å få en grei pengesum til å dekke utgifter ca 3mnd. Uten lønn. Vil derfor heller vær hjemme med en sikker inntekt i nesten 3mnd lenger. Dette tror jeg er en "smakssak" å kommer ann på hver enkel sin økonomiske "tilstand". Men hadde mannen min kunnet vært hjemme hele sin pappaperm i strekk, hadde vi tapt masse penger på 80% siden han tjener mye mer en meg. Nå har ikke han mulighet til å være hjemme 10uker i strekk, så derfor tar vi ikke hensyn til det..
Vi taper alt for mye på det siden han tjener mye mer enn meg.. dessuten taper vi mye på permisjon i seg selv i og med at han tjener mer enn maxgrensa..
Mest sannsynligkan heller ikke min mann ta 10 uker i strekk, men kommer til å fordele det litt.. mulig 2-3 dager per uke f.eks.. vi får se
Ps: kommer likevel til å være lenger hjemme, men løser det økonomisk enten ved å spare opp eller betale ned litt mindre på lånet en periode/avdragsfritt..
Mannen min tar ut perm nå. Han har perm hver fredag og/eller når det passer bedriften. Han får da 80% lønn den/de dagene siden jeg hadde 80% sist, merker det ikke en plass!