Permisjon

Feil 2

Jeg tenker at jeg kommer til å betale veldig lite skatt i 2016 ettersom jeg planlegger å være i ulønnet permisjon i 8 måneder. Da kan jeg enten sette til side litt av lønna eller betale like mye skatt som ellers og få igjen på skatten. Så blir dette mine "feriepenger" i 2017.

Ja, for man opptjener ikke feriepenger under permisjonen (kun de første 12 ukene) hvis man får utbetalt direkte fra Nav.. Ran spør du meg. Men om arbeidsgiver har en ordning hvor de betaler deg lønn som vanlig under permisjonen og arbeidsgiver deretter får foreldrepengene refundert fra Nav, så vil feriepenger opptjenes som om man var i arbeid. Så de med denne ordningen er heldige. Det er jo en gode, for det er jo dyrere for arbeidsgiver med den sistnevnte ordningen.

Med marsbaby 2015 og foreldrepenger utbetalt direkte fra Nav, vil man rekke å opptjene under halvparten av feriepengene man vanligvis ville opptjent (i jobb frem til 3 uker før termin + 12 uker) til sommeren 2016. Og så er mange sannsynligvis hjemme en stund i 2016 også mtp at barnehagestart er i august 2016, så da vil man kanskje ikke rekke stort mer enn å jobbe drøye halvåret det året heller, noe som vil gi ca like lite feriepenger til sommert 2017 som det man fikk i 2016. Blir man så gravid igjen (1 eller 2 eller flere ganger) så er man i denne runddansen med lite feriepenger i ganske mange år!
Ahhh, jeg viste det! Kommer aaaaldri til å få skikkelige feriepenger jeg! Nei her er det bare å spare ser jeg! Har alltid satt en høyere skatteprosent enn jeg trenger, men nå går det vist automatisk, så da sparer jeg sjæl :p Sparer faktisk 5000 i måneden, og det blir jo litt :) men det blir nok trått i 2016 uansett, for det er leeenge fra januar til august!

Back
Topp