Permisjon

Gressenka_Mymlen_Lilleblomst_15

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Septembergull'17
39 uker hvorav 3 er før termin. Så 36 etter
+ 5 ferieuker

Så mye har jeg fått med meg

Men tar disse ukene hensyn til røde dager feks? Påske og sånn når jeg hadde hatt fri likevel?
Regner ikke med at det gjør det:p men spør nå likevel!:)

Hvis terminen er den hun private ul-dama da, 27 feb, så må jeg tilbake på jobb 14 desember.
Hvis det blir 2 mars som første tidl ul sa så blir det 21 des. For et teit tidspunkt å begynne åjobbe igjen på:p

Du får ta et par uker ulønna så det blir etter nyttår før jobbstart :)

Hvis terminen er den hun private ul-dama da, 27 feb, så må jeg tilbake på jobb 14 desember.
Hvis det blir 2 mars som første tidl ul sa så blir det 21 des. For et teit tidspunkt å begynne åjobbe igjen på:p
Du får klemme igjen litt ekstra på slutten, og ha noen egenmeldingsdager eller noe slikt til gode i bakhånden :-)

Artig regning, jeg begynner fredag 01. jauar jeg da, med termin 16 (og da permisjon som starter 27) så fremt gubben kun tar ut det han må, er det 10 uker? noen som sa bastant til meg at d et var 12, men er helt overbevist om at det er 10...

Prøvde å sette meg litt inn i dette med permisjon i dag, og leste en del på nav.no. Synes det hele er ganske forvirrende, men slik jeg skjønte det lønner det seg å ta 80% permisjon med 100% lønn og evt. heller ta noen ukers permisjon uten lønn etter det hvis man ikke er klar for å begynne å jobbe igjen.
Men så må vi jo også bli enige om hvordan vi skal fordele fellesperioden. Satser på at kjæresten går med på å bare ta ut fedrekvoten på 10 uker og lar meg ta resten:-) Det er tross alt jeg som skal presse ut denne ungen:-) :-)

Prøvde å sette meg litt inn i dette med permisjon i dag, og leste en del på nav.no. Synes det hele er ganske forvirrende, men slik jeg skjønte det lønner det seg å ta 80% permisjon med 100% lønn og evt. heller ta noen ukers permisjon uten lønn etter det hvis man ikke er klar for å begynne å jobbe igjen.
Men så må vi jo også bli enige om hvordan vi skal fordele fellesperioden. Satser på at kjæresten går med på å bare ta ut fedrekvoten på 10 uker og lar meg ta resten:-) Det er tross alt jeg som skal presse ut denne ungen:-) :-)

Du må velge mellom 80% permisjon eller 100% du taper på 80% men permisjonen blir jo lengre også:) vi håper på 100% spare og holde oss hjemme lengre også jobbe litt ved siden av:)

Du må velge mellom 80% permisjon eller 100% du taper på 80% men permisjonen blir jo lengre også:) vi håper på 100% spare og holde oss hjemme lengre også jobbe litt ved siden av:)
I følge f.eks. Dine Penger vil du tjene på å ta 80% permisjon med 100 % lønn, og tar du da i tillegg ti uker permisjon uten lønn med en gang etterpå får du heller ikke kortere permisjon. Men regnestykket er sikkert litt individuelt. Kommer jo an på hva mor/far tjener i utgangspunktet.
http://www.dinepenger.no/regler/trikset-som-gir-maks-penger-og-permisjon/21114033

Sent from my iPhone using BV Forum

Bare vær obs på at man mister retten til sykepenger og egenmelding ved ulønnet permisjon og må tjene opp retten til dette igjen når man kommer tilbake i jobb. Altså jobbe 4 uker etter ulønnet permisjon for å ha krav på sykepenger, egenmelding husker jeg ikke, mener det er noe lenger? Får jo ikke håpe man får behov for det heller, men man vet jo aldri og er i alle fall klar over "risikoen". Vi med marsbarn har vel ikke krav på barnehageplass før aug året etter, så de fleste må vel ta ulønnet permisjon uansett for å få det til å gå opp..

39 uker hvorav 3 er før termin. Så 36 etter
+ 5 ferieuker

Så mye har jeg fått med meg

Men tar disse ukene hensyn til røde dager feks? Påske og sånn når jeg hadde hatt fri likevel?
Regner ikke med at det gjør det:p men spør nå likevel!:)
Nei, må nok bruke permdager på røddager også(type skjærtors osv). Tenk permisjonsUKER , ikke dager.

I følge f.eks. Dine Penger vil du tjene på å ta 80% permisjon med 100 % lønn, og tar du da i tillegg ti uker permisjon uten lønn med en gang etterpå får du heller ikke kortere permisjon. Men regnestykket er sikkert litt individuelt. Kommer jo an på hva mor/far tjener i utgangspunktet.
http://www.dinepenger.no/regler/trikset-som-gir-maks-penger-og-permisjon/21114033

Sent from my iPhone using BV Forum

Litt uforståelig det du skriver, du kan ikke ta 80% perm med 100% lønn. Tar du 80% perm får du 10 uker lengre enn med 100% perm. 80% per gir 80% lønn. 100% perm gir 100% lønn.
Du tjener på å ta 100% perm på 49 uker enn å ta 80% perm på 59 uker. Fordi om du velger 80% så må far også ta 80% og det taper han også på.
For å tjene mest mulig på permisjonen anbefaler de å ta 100% perm, når den er ferdig sier de du kan ta ferie og ulønnet permisjon som man har rett på.

Litt forvirrende å kalle det 80% perm. Det er jo permisjon med 80% lønn, som gir en lengre permisjon. En permisjon med full lønn gir en kortere permisjon.

For de fleste vil en permisjon med full(100%) lønn samt ta ti ekstra uker med ulønnet permisjon lønne seg.

Vi føder jo i perfekt tid til å benytte oss av kontantstøtten i perioden fra 1 årsdag til bhg-start august( for de som venter med oppstart til da).

Men så må vi jo også bli enige om hvordan vi skal fordele fellesperioden. Satser på at kjæresten går med på å bare ta ut fedrekvoten på 10 uker og lar meg ta resten:) Det er tross alt jeg som skal presse ut denne ungen:) :)
Ja, det er det vi også har kommet frem til. Ta ut 100% "lønn" og spare selv, da bestemmer jeg jo også hvor mye jeg vil spare, og får renter på penga i tillegg :) Tror far i huset her kan tenke seg mer enn 10 uker, men enn så lenge så håper jeg ikke han tar ut mer ;)

Last edited:
Økonomisk sett burde man ta 100%, spare og ta ut ulønnet perm etterpå. Dette har vi gjort to ganger før. Mannen min var hjemme i 3,5mnd m 1.mann. Det angrer vi ikke på! De fikk så god kontakt! Men nr 2 var han selvstendig næringsdrivende og da er deg jo ikke lett å forsvinne ut i en lengre periode, da tok han en dag pr uke i en lang periode. Det var kjekt det også-fordi vi kunne la være å ha full barnehage i en lang periode. Med sistemann blir det vel noe liknende.

Litt uforståelig det du skriver, du kan ikke ta 80% perm med 100% lønn. Tar du 80% perm får du 10 uker lengre enn med 100% perm. 80% per gir 80% lønn. 100% perm gir 100% lønn.
Du tjener på å ta 100% perm på 49 uker enn å ta 80% perm på 59 uker. Fordi om du velger 80% så må far også ta 80% og det taper han også på.
For å tjene mest mulig på permisjonen anbefaler de å ta 100% perm, når den er ferdig sier de du kan ta ferie og ulønnet permisjon som man har rett på.
Ja, beklager, skjønner at dette bare ble enda mer forvirrende (men det var noenlunde klart i mitt hode da jeg skrev det:-) ). Det jeg mente med 80 % perm er tiden og ikke lønnen (49 uker er litt over 80% av 59 uker). Så jeg ville egentlig bare frem til det du skriver på en enklere måte: velger man 49 ukers permisjon får man 100% lønn, mot bare 80% lønn hvis man velger 59 ukers permisjon.
Uansett, frem til jeg satte meg litt inn i det har jeg alltid tenkt at penger er mindre viktig enn tid med barnet, og at jeg derfor heller ville ha lengst mulig permisjon. Men når jeg har sett diverse utregninger på hva som lønner seg kommer jeg til å ta 49 uker og heller spare litt penger til ti ukers ulønnet permisjon etter det. Da får man jo like mye tid hjemme med barnet også:-)

har aldri hatt permisjon med de 2 andre.. Så dette er nytt for oss.. For med nr 1 var jeg hjemmeværende etter endt skolegang,, så da var jeg hjemme til vi fikk bhg plass, med nr 2 var jeg tilkallingshjelp, men jobbet fast, men når jeg ikke kunne jobbe lenger så hadde jeg ikke noe å komme tilbake til så da ble det også engangsstønad og å være hjemme til bhg start. Denne gangen skal vi endelig få oppleve en permisjon med lønn! det blir rart, og føler det er mye å sette seg inn i!! men det løser seg vel altid ;)

Ja, beklager, skjønner at dette bare ble enda mer forvirrende (men det var noenlunde klart i mitt hode da jeg skrev det:-) ). Det jeg mente med 80 % perm er tiden og ikke lønnen (49 uker er litt over 80% av 59 uker). Så jeg ville egentlig bare frem til det du skriver på en enklere måte: velger man 49 ukers permisjon får man 100% lønn, mot bare 80% lønn hvis man velger 59 ukers permisjon.
Uansett, frem til jeg satte meg litt inn i det har jeg alltid tenkt at penger er mindre viktig enn tid med barnet, og at jeg derfor heller ville ha lengst mulig permisjon. Men når jeg har sett diverse utregninger på hva som lønner seg kommer jeg til å ta 49 uker og heller spare litt penger til ti ukers ulønnet permisjon etter det. Da får man jo like mye tid hjemme med barnet også:-)

Fort gjort;)
Vi kommer til å prøve på det samme:) tror jeg vil ta ferien min midt i permisjonen for å forlenge den siden vi får feriepenger også vil jeg prøve å jobbe litt så permisjonen blir enda mer forlenget:)

Ang dette med perm og slikt, er det noe man burde tenke på å gjøre nå? Altså ta kontakt med nav eller noe?

Back
Topp