Permisjon

Her tar vi 80% lønn, så jeg skal ha permisjon til ut februar neste år, så skal papsen ha sine 12 uker. I og med jeg kun har vikariat frem til juli 2013, har ikke jeg noe jobb å komme tilbake til, men som førskolelærer blir ikke det noe problem tror jeg :) Men veldig lyst å være hjemme sammen med de av og til da, så vi får se hvordan vi løser det. Kanskje klarer vi oss med kun 1 lønn også. Vi tar det litt som det kommer til neste år :)

Jeg er student så skal være hjemme høsten 2013 før han tar over 1. januar 2014. Det er så fint fordi han gleder seg sånn til å være hjemme, så for oss er det den beste løsningen:) Tar ut 80%.

Jeg er student så skal være hjemme høsten 2013 før han tar over 1. januar 2014. Det er så fint fordi han gleder seg sånn til å være hjemme, så for oss er det den beste løsningen:) Tar ut 80%.
Er student jeg også. Har du fått permisjon i et halvt år fra studiene? Skal han være hjemme i 6 måneder da?

Vi tenkte å dele 50/50 og 100% lønn. Hvorfor får mennene deres så lite permisjon?
Fordi han har en jobb hvor de må ha inn vikar, og når det er han og svigerfar som driver firmaet så er det ikke så enkelt. Han skulle helst ha gitt meg sine uker og, så han kunne holdt hjulene igang....men nå skal han ha de ukene han skal og så får jeg ha resten.

Vi tenkte å dele 50/50 og 100% lønn. Hvorfor får mennene deres så lite permisjon?
Av den enkle grunn at han har mye mer fri enn meg og får være hjemme med oss mye,med lønn:-)
Også blir han så rastløs....

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Her blir det 80% hvor far tar sine 12 uker på slutten. Passer best for han iforhold til jobben han har. baker også inn ferie for å utsette min permisjon, 4 uker +1 dag i 2013 og muligens 2 uker i 2014. Hovedgrunnen til hvorfor far "bare" tar 12 uker er fordi jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig før jobben kaller.

Frem til barnehagestart 1 august 2014 løser vi det med besteforeldre og ferie :)

80% lønn. Far tar 12 uker, jeg tar resten+ ferie og ulønnet permisjon. Enkelt og greit fordi han tjener mye mer enn meg.

Har mange grunner... det passer ganske dårlig for han som er sjef i et lite firma (med 1,5 ansatte) som har sesongbasert arbeid (noe dødtid på vinteren), når ikke han er på jobb får ikke de andre jobb liksom, og firmaet går dårlig. Jeg har årsvikariat som lærer, mye mer fleksibelt. Men vi hadde nok valgt samme løsning uansett hvordan jobbene våre var. Jeg synes det er alt for tidlig å sende ungen i barnehage når han er ett år uansett, og ønsker blant annet (hvis det går) å amme lenge. Det er upraktisk å skulle tilbake i jobb tidlig da, selv om mange får det til å gå opp og. Helt ærlig så mener jeg at (for oss, hvertfall) så ER mor en viktigere person for barnet (direkte) enn far i den aller første tida. Vi skal begge jobbe redusert fra barnehagestart, for å få til 50% plass og kortere dager, og mannen min har mye fri og fleksibilitet til å være med barnet generelt, bare ikke mulighet for flere måneder med helt fri. Så er ikke bekymra noe sted for at det blir dårlig tilknytning far/barn. Virker som om politikerne mener det er kjempeviktig at far er hjemme lenge i barnets første leveår, og mor kommer seg kjapt ut i arbeidslivet igjen, mens så fort ungen er ett år bør man betale andre for å ta seg av det på dagtid. Jeg ser ikke logikken, annet enn at det er bra for BNP og den typen likestilling de ønsker. For andre kan det være en veldig god løsning, som hos dere, tydeligvis :) Familier er forskjellige, og har forskjellige behov, så jeg er for valgfrihet :)

huff håper ikke folk misforstår meg! Jeg var bare nysgjerrig. Her er det økonomisk forsvarlig at jeg kommer tilbake i jobb raskt, men kan jobbe gradert da.. syns jo det er flott at pappaene får være litt hjemme de og, like mye deres ansvar... men for all del, at vi kan velge såpass fritt som vi kan er utrolig bra! Det er gode ordninger her til lands, kontra mange mange andre....;)

huff håper ikke folk misforstår meg! Jeg var bare nysgjerrig. Her er det økonomisk forsvarlig at jeg kommer tilbake i jobb raskt, men kan jobbe gradert da.. syns jo det er flott at pappaene får være litt hjemme de og, like mye deres ansvar... men for all del, at vi kan velge såpass fritt som vi kan er utrolig bra! Det er gode ordninger her til lands, kontra mange mange andre....;)
Neida, jeg forstår godt hvorfor du lurer. Jeg har venner som gjør det på den måten av prinsippielle grunner :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Misforsto ikke altså, skjønte det som et oppriktig nysgjerrig spørsmål som det er helt legitimt å stille :) Er veldig for at far tar mer av ansvaret på hjemmebane (ift å følge opp barna, husarbeid + + ) for det ER sant at mange kvinner er dobbeltarbeidedende (både lønna arbeid utenfor hjemmet, og hovedansvar for hjemmet), fordi man henger igjen i gamle kjønnsrollemønstre. De mener det er noe av årsaken til at kvinner er mer sykemeldt, jobber ufrivillig redusert, automatisk får foreldrerett ved brudd osv. Er bare det at jeg mener det er mange andre måter å oppnå mer likestilling på dette området, på, enn at permisjonen deles likt.

veldig enig i at det er gode økonomiske ordninger, men jeg skulle faktisk ønske at det var mindre politiske føringer på hvordan permisjonen fordeles. Der er Norge av de mest "styrende". Bra for de familiene hvor far hadde sneket seg unna bevisst, eller det ikke hadde blitt prioritert pga økonomi, men også kjipt for mange familier hvor det ikke passer (av mange mulige ulike grunner) og barnet mister 3 viktige måneder med en nær omsorgsperson fordi det var feil omsorgsperson som kunne vært hjemme da...

Gradert løsning synes jeg virker kjempesmart, for det er klart at man risikerer å bli litt "parkert" med langt fravær fra jobb. Tror det er sunt med gradvise overganger både for mor, far og barn :)

Jeg skal være hjemme til skolestart høsten 2014, men skal finne ut hvordan jeg kan ta ulønnet permisjon innimellom slik at sambo kan ha litt permisjon han også :-) Hvor mye det blir får vi finne ut av etterhvert, og så må vi se på det økonomiske i forhold til om jeg eller han skal ha ulønnet når han tar perm utenom de 12 ukene :-) vanskelig jungel å navigere i dette! :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Jeg skal være hjemme til skolestart høsten 2014, men skal finne ut hvordan jeg kan ta ulønnet permisjon innimellom slik at sambo kan ha litt permisjon han også :) Hvor mye det blir får vi finne ut av etterhvert, og så må vi se på det økonomiske i forhold til om jeg eller han skal ha ulønnet når han tar perm utenom de 12 ukene :) vanskelig jungel å navigere i dette! :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Vær obs på at det ikke går å utsette permisjon med ulønna perm... Det vil si at bortsett fra de 12 ukene som er fars (hvor det ikke er noen krav til aktivitet fra din side) kan du ikke ha ulønna perm for så å ta lønna perm igjen. Men dere kan ta hans 12 uker (og være hjemme samtidig) midt inni perioden, og at du har perm med lønn etterpå og. Ellers kan gradert perm bare kombineres med arbeid, jeg hadde håpa å ta gradert utbetaling (dvs betalt 3-4 dager i uka, og dytte inn all mulig ferie) for å slippe ulønna perm så lenge at man mister sykepengerettigheter, men det går ikke hvis man ikke jobber de dagene man ikke får perm.penger for.

Vær obs på at det ikke går å utsette permisjon med ulønna perm... Det vil si at bortsett fra de 12 ukene som er fars (hvor det ikke er noen krav til aktivitet fra din side) kan du ikke ha ulønna perm for så å ta lønna perm igjen. Men dere kan ta hans 12 uker (og være hjemme samtidig) midt inni perioden, og at du har perm med lønn etterpå og. Ellers kan gradert perm bare kombineres med arbeid, jeg hadde håpa å ta gradert utbetaling (dvs betalt 3-4 dager i uka, og dytte inn all mulig ferie) for å slippe ulønna perm så lenge at man mister sykepengerettigheter, men det går ikke hvis man ikke jobber de dagene man ikke får perm.penger for.

Takk for tips! Har planer om en tur bort på nav for å spørre litt rundt dette, aner jo ikke hva man har lov til :) Da må jeg altså ha all ulønnet perm i slutten av permisjonen? Kan jeg ta ferien min midt i permisjonen eller må den også flyttes til slutt? Tror jeg må lage egen tråd :P

Takk for tips! Har planer om en tur bort på nav for å spørre litt rundt dette, aner jo ikke hva man har lov til :) Da må jeg altså ha all ulønnet perm i slutten av permisjonen? Kan jeg ta ferien min midt i permisjonen eller må den også flyttes til slutt? Tror jeg må lage egen tråd :P
Du kan ta ferien innimellom. Jeg gjorde det sist og skal gjøre det nå. Må nesten det for kan jo bare overføre 1 uke til neste år av årets ferie :)

Hei. Går det da an at jeg tar 10 uker ulønnet permisjon etter mine uker (jeg tar hele fellesperioden), og at han dermed utsetter sin fedrekvote til etter min ulønna? Hvis han utsetter pga 100% arbeid..

Hei. Går det da an at jeg tar 10 uker ulønnet permisjon etter mine uker (jeg tar hele fellesperioden), og at han dermed utsetter sin fedrekvote til etter min ulønna? Hvis han utsetter pga 100% arbeid..
Ja, vi gjorde det sist iallefall :)

Ja det kan man gjøre. Det er den løsningen vi har valgt. HUSK Å SØKE OM UTSETTELSE AV FEDREKVOTEN, ellers løper den automatisk etter din perm.

Det er jo flott :-) ja vi må virkelig huske å søke om å utsette fedrekvoten. Da får jeg noen uker ulønnet rett etter min lønnet permisjon, så det passer flott siden jeg ikke har jobb (må ut å søke igjen siden mitt vikariat går ut nå i april)

Back
Topp