Permisjon og sånt.

Noen som vet om man kan få kontantstøtte og jobbe 40-50% ved siden av? Jobber turnus, og mannen bare dagtid så vi kan fint ta ulønnet permisjon fra dagvaktene mine, også kan jeg være lengere hjemme med podden :-)

Du får vel kontantstøtta så lenge ongen ikkje går i offentlig barnehage ;)

Jeg vil ha mest mulig permisjon. Dvs at far får det kan kan få, men jeg tar mine.
Åh, må sette oss ned å regne på det. Kjenner jeg gruer meg litt, for jeg blir så hissig om dagen når jeg ikke får det sim jeg skulle ønske :p hahah

"Mine"? Mødrekvoten er jo bare 14 uker den også, akkurat som fedrekvoten. Mor har ikke krav på resten sånn uten videre, selv om jeg vet det er vanlig at mange gjør det sånn ;-)

Jeg vil amme lengst mulig, så derfor tar jeg de fleste mnd, men mannen tar 12 uker. Slutter mest sannsynlig å amme når jeg begynner i jobb igjen, gjorde det sist siden det passet best med at far skulle ha hovedansvaret hjemme. Passet hvertfall oss best:) Vi tenker også å ta ut litt ferie hver i overlappingen og dra noen uker på ferie:) det gjorde vi sist og det var utrolig deilig og skikkelig familietid+at far fikk satt seg godt inn i de daglige rutinene til snuppa:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sist gang valgte jeg 100% dekningsgrad og fikk da kortere permisjon, MEN jeg fikk mer i måneden enn jeg fikk i jobb, haha :P Det ble noen måneder uten noen særlig penger fordi jeg gikk hjemme med vesla til hun begynte i barnehage 1,5 år gammel. Det blir det samme denne gangen, men jeg lurer på om jeg skal velge 80% denne gangen. Pluss søke om kontantstøtte. Det tenkte jeg ikke på sist :P Mannen jobber i Nordsjøen og hadde permisjon da han hadde fri. På den måten fikk vi MYE penger fordi han jobbet som vanlig med samme lønn.

Noen som vet om det skal bli noen endring på fedrekvoten? Syns jeg hørte noe om det, men fikk ikke med meg hvor mange uker de har, også står det fortsatt 14 på nav sine sider :-)

Ok da er det enten 10 eller 12 da, får høre med sjefen min, hun er ganske så oppdatert på sånt :-) vært hjemme hele uken pga forskjølelse så får ikke spurt før neste uke :-)

Man må huske på at man mister sykepengerettighetene om man går i ulønnet permisjon! Så det kan være lurt å beholde en liten prosentdel om det lar seg gjøre praktisk og om jobben går med på det.
Vi regnet på det i kalkulatoren til NAV og vi taper faktisk 14 000 på å velge 80% fremfor 100%. De aller fleste taper på det, men om det bare er snakk om feks 2 000 så spiller det jo ikke så stor rolle. Men det er jo penger man "gir" til NAV som man kunne hatt selv. Grunnene til det er at ukene ikke går helt opp (49 uker 100% og 59 uker 80%). Jeg laget et regneeksempel i septembertråden, kan se om jeg finner tilbake til det.

Det du får av NAV er alltid et beregningsgrunnlag på max 6 G (512 000 i fjor, det kommer nytt beløp i mai i går). Som tilsvarer en brutto månedslønn på 42 600 kr. Og så er det enten 80 eller 100 % av det (ikke helt riktig pga ukeforskjellen og man får ukelønn fra NAV og ikke mndlønn, men tilnærmet).
Min jobb betaler heldigvis full lønn (da får man full pensjon og feriepenge-oppsparing i tillegg), men jobben til mannen betaler bare 6 uker for han. Så vi taper jo mye hvis han skal ta mye av permisjonen...

"Mine"? Mødrekvoten er jo bare 14 uker den også, akkurat som fedrekvoten. Mor har ikke krav på resten sånn uten videre, selv om jeg vet det er vanlig at mange gjør det sånn ;-)
Trodde mødrekvoten bar på 9 uker fra fødsel, regner du med de tre ukene før termin?

Oppdatert: Beklager litt på jordet i dag ;)

Åh, det var jeg ikke klar over:) Men far har lov å ta ut max 12 uker, ikke sant? og dersom han ikke tar alle disse blir de uansett ikke ført over på meg?

Mye nyttig info!!:) Fortsett å del hvis dere sitter på noe.. jeg blir gal av å tråle NAV sine sider etter svar.

Noen som har peiling på hvordan det er for de som har kun 10% fast stilling og jobber mye ekstra? Jeg føler jeg ikke får noe bra svar fra NAV. Er fullstidstudent som er ferdig til våren. Heldigvis sommerjobb i boks da :)

Noen som vet om man kan få kontantstøtte og jobbe 40-50% ved siden av? Jobber turnus, og mannen bare dagtid så vi kan fint ta ulønnet permisjon fra dagvaktene mine, også kan jeg være lengere hjemme med podden :-)

Det er ingen problem. Begge kan jobbe 100% og likevel få full kontantstøtte. Kontantstøtte blir rekna ut fra barnehageprosent. :-) sist jobba min mann 100% og eg jobba 80 % og hadde sønnen heime. Vi begge jobba turnus, så ein av oss var på jobb nesten heile tida. Litt stress, men vi fekk ha sønnen heime til han var to år :-)

Her blir det 100 prosent lønn og ulønnet permisjon frem til babyen blir to år. Synes det er så viktig å være med babyen lengst mulig:) litt usikker på hvordan dette skal finansieres, men det ordner seg alltid:) får kontantstøtte og barnetrygd og jeg kan få meg en helge eller kveldsjobb. .. eller vinne i lotto:) he he

Ja vi gjorde det :)

Ingen barn født i oktober har i utgangspunktet rett på bhg plass før i august før de fyller 2... Så kan risikere å gå hjemme i nesten to år hele gjengen her

Back
Topp