Permisjon og permisjonspenger

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Skal ha 100% og ta ulønna resten fram til barnehagestart i august, håper iallefall vi får råd til det. Blei så masse tull med at far skulle ha 80% sist, vi hadde ikkje fått med oss at han måtte ha det samme som meg.

Sent from my iPad using BV Forum

Huff, dette er vanskelig! Brukte den veilederen, og hvis jeg har regna riktig er det bare 15000 kroner i forskjell på 49 og 59 uker for oss. Høres det rett ut?

Hvorfor er det problem at far og må ha 80%?

Noen som vet hva som er best å gjøre når far er student/lærling? Og jeg er i vikariat som går ut før permisjonen så jeg er arb.ledig mens jeg er i permisjon.

Huff, dette er vanskelig! Brukte den veilederen, og hvis jeg har regna riktig er det bare 15000 kroner i forskjell på 49 og 59 uker for oss. Høres det rett ut?

Hvorfor er det problem at far og må ha 80%?
Her er det fordi far er sjølvstendig næringsdrivande og eg bare synes det blei meir styr ifht nav. Og fordi han fekk jo ikkje lenger permisjon, bare dårligere utbetaling dei vekene han hadde.

Sent from my iPad using BV Forum

Hadde 80% sist, og d var kjempe kos, men tapte mye penger. Både fordi d ble mindre utbetalt hver mnd, men man får jo også mindre feriepenger :-( jobber i kommune, så får for hele permisjonsperioden,men får bare 80%. så denne gangen blir d 100%… skal muligens forlenge i slutten ved å jobbe noe mens mannen er hjemme fra nordsjøen, og ha permisjon når han er offshore :-)

Har tatt 100 % her. Me. Foreldrepengene mine stanses vell når far tar permisjon etter at jeg har vært hjemme i 19 uker og så får jeg de vell tilbake når han har hatt sine 10 uker ?

Helt klart 100% lønn, og så ulønnet permisjon, får jo utbetalt mer penger totalt da, og maks permisjonstid. :)

Noen som vet hva som er best å gjøre når far er student/lærling? Og jeg er i vikariat som går ut før permisjonen så jeg er arb.ledig mens jeg er i permisjon.

Har du krav på dagpenger? Du må ikke finne på å velge 80% da. Velg 100%!! For dagpengene dine etter permisjonen er over vil være 60% av foreldrepengene. Så da får du bare 60% av 80% lønn, og det blir lite. 60% av 100% er iallfall mer! :-)

Har faren stipend fra lånekassa nå? I tillegg til lærlinglønn?

Vår første er også maibarn, og tiden fra jeg kom tilbake til jobb og garantert barnehageplass var for lang til at fars perm dekket den, så vi fikk endel problemer og jeg måtte ned i stilling og bruke alt av kjentfolk for at det skulle gå rundt.

Denne gangen kommer jeg til å ta 100% lønn, som første gang, og legge enda litt mer penger til side enn sist. Kommer til å ta ut 1-2 mnd. Ekstra ulønnet. Planen videre, hvis arb.giveren min går med på det er å jobbe 50% i 5-6 mnd, men far er hjemme de dagene jeg jobber. Han er heldig nok til å ha en arb.giver som betaler 100% lønn i permisjonen og som deretter får hans penger fra NAV. Dette gir oss en mye bedre måte å sjonglere tiden etter.

Har du krav på dagpenger? Du må ikke finne på å velge 80% da. Velg 100%!! For dagpengene dine etter permisjonen er over vil være 60% av foreldrepengene. Så da får du bare 60% av 80% lønn, og det blir lite. 60% av 100% er iallfall mer! :-)

Har faren stipend fra lånekassa nå? I tillegg til lærlinglønn?

Tror jeg har krav på dagpenger ja. Men skal prøve å fikse meg ekstravakter rundt om kring, er sykepleier. Har veldig lite lyst å begynne på dagpenger som bare er 60% av inntekten jeg har nå:(

Faren er på aap, altså han får lønn fra nav under utdanningen. Han er ferdig til våren, vi krysser fingrene for at han får lærlingeplass.

Tror jeg har krav på dagpenger ja. Men skal prøve å fikse meg ekstravakter rundt om kring, er sykepleier. Har veldig lite lyst å begynne på dagpenger som bare er 60% av inntekten jeg har nå:(

Faren er på aap, altså han får lønn fra nav under utdanningen. Han er ferdig til våren, vi krysser fingrene for at han får lærlingeplass.

Det skjønner jeg at du ikke vil, men velg 100%, da har du iallfall 60% "lønn" etter permisjonen (dagpenger) om du ikke får fast jobb med engang. Jeg gjorde det, og fikk noen månder med dagpenger etter permisjonen var over med lillegutt mens jeg søkte jobb. Man vet jo aldri, så lurt å hel-gardere seg i tilfelle du må få hjelp en periode etterpå :-)

Det skjønner jeg at du ikke vil, men velg 100%, da har du iallfall 60% "lønn" etter permisjonen (dagpenger) om du ikke får fast jobb med engang. Jeg gjorde det, og fikk noen månder med dagpenger etter permisjonen var over med lillegutt mens jeg søkte jobb. Man vet jo aldri, så lurt å hel-gardere seg i tilfelle du må få hjelp en periode etterpå :-)

Skal begynne å legge av penger allerede nå i tilfelle man blir gående arbeidsledig :) Takk for svar :)

Vi skal ha 80%.. Mest praktisk siden jeg jobber som pedleder på en avd i en barnehage. Blir dumt å være vekke hele året å komme tilbake i april for å ta over jobben igjen på slutten av året :p
Så 80% perm så ferie i 10 uker å 1mnd ulønnet.. Så blir far hjemme juli,august og sept ( han jobber offshore ) så begynnet lille i barnehagen :)

vil gjerne ha 80 % men har ikke økonomi til det så må ta 100 % og jobbe litt ved siden av for å strekke den helt ut eller så sliter vi :p
har funnet ut at jeg får betalt regningene mine også må jeg leve resten på samboeren resten og det blir fort litt trangt :/
utrolig teit at man skal jobbe ræva av seg i en 100% stilling men ikke ha råd til 80 % hurra for å jobbe å helsevesenet :P

Er student, men jobber utenom, så for å få mest mulig ut av de ekstra pengene jeg tjener meg opp vil det være best for oss å ta 100%. Kjenner meg også heldig som kan ha det litt fleksibelt og kanskje bare ha ungen 3 dager i uken i bhg det første året i og med at jeg er student.. Pappaen har også god jobb, så økonomisk tror jeg det vil gå fint :) men må si jeg er spent på det neste året!!

Hvor mange uker er det med 80% lønn vs 100 %lønn?

59 uker med 80% lønn, 49 med 100% lønn. 3 av de må tas av mor før fødsel (termin), det som ødela regnestykket for min del.

Jeg får dato til ks 2 uker før termin så usikker på om jeg skal skrive ks el termin på permisjonspapirene

Back
Topp