Permisjon og foreldrepenger

Det stemmer at det lønner seg rent økonomisk å ta 100 % og ta resten ulønna. Det som man bør være klar over er at dersom du skal bli langvarig syk i perioden du står utenfor jobb i ulønna permisjon så har du ikke like mye rettigheter som om du hadde valgt 80 % og lengre permisjon, slik jeg fikk det fortalt. Velger derfor 59 uker denne gangen, taper ca 10.000 på det, men da er man sikret om noe skal skje..

Ja er mer passende men fremdeles veldig små. Sist begynte jeg i jobb når småen var 7,5 mnd (pappaen ville ha mye permisjon) men når han var 10 mnd var han avhengig av voksen rundt seg og ekstremt skeptisk til fremmede. Hadde ikke klart å gi han ifra meg. de er bare Små engang. han vokste mye på den ekstra tiden hjemme. mens en venninne sin begynte 12 mnd og var helt klar. store forskjeller

Har hvertfall sendt mail til kommunen med spørsmål rundt dette med barnehageplass utenom ordinært opptak nå. Så blir vel klokere når jeg får svar :)

Har hvertfall sendt mail til kommunen med spørsmål rundt dette med barnehageplass utenom ordinært opptak nå. Så blir vel klokere når jeg får svar :)
Gjør det :) jeg jobber i barnehage og da er det noe iforhold til tilskudd nye barn, men de må begynne i januar for at barnehagen skal få penger for dem. siden barnehagen tjener veldig lite pp kun foreldre betaling. Men godt mulig kommunene er forskjellig

Gjør det :) jeg jobber i barnehage og da er det noe iforhold til tilskudd nye barn, men de må begynne i januar for at barnehagen skal få penger for dem. siden barnehagen tjener veldig lite pp kun foreldre betaling. Men godt mulig kommunene er forskjellig

Ble ikke klokere av svaret :p skal sende ny mail.
To av naboene jobber i barnehage så kan jo spørre dem om de vet hvordan det foregår. Hvis jeg møter dem da :p

Ble ikke klokere av svaret :p skal sende ny mail.
To av naboene jobber i barnehage så kan jo spørre dem om de vet hvordan det foregår. Hvis jeg møter dem da :p
Kan jo være de kan svare litt på hvor lett/ vanskelig det er å få plass :)

Kan høre hvordan pågangen er.
Ifølge kommunen så må jeg selv ta kontakt og ordne barnehageplass. Det stresser meg kjenner jeg :(
Ah.. har du mange i nærheten? :)

Er en del barnehager i kommunen ja. Det er vel tre kommunale i mitt område + private. Så er det flere i nærheten. Problemet er at det blir motsatt vei fra jobb for oss.
Kjedelig at de er motsatt vei da. men Kanskje du skulle lett litt om de ulike barnehagene for å finne den som dere ønsker mest :) så kan dere etterpå gjerne be Om omvisning før dere søker? :)

Kjedelig at de er motsatt vei da. men Kanskje du skulle lett litt om de ulike barnehagene for å finne den som dere ønsker mest :) så kan dere etterpå gjerne be Om omvisning før dere søker? :)

Ja, naboen er sjef i ene barnehagen som jeg kunne tenkt meg utenfor vårt område, så regner med det skal gå fint :)
Men det er en friluftsbarnehage i vårt område jeg helst vil inn i :p

Ja, naboen er sjef i ene barnehagen som jeg kunne tenkt meg utenfor vårt område, så regner med det skal gå fint :)
Men det er en friluftsbarnehage i vårt område jeg helst vil inn i :p
Du får søke begge steder :p her går kommende storebror i en barnehage som satser på friluftsliv :)

Du får søke begge steder :p her går kommende storebror i en barnehage som satser på friluftsliv :)

Ja, kommer til å prøve å få mini inn her i området. Jeg kommer jo forsent på jobb når barnehagen åpner først 6.45.
Sykt med tanke på at jeg jobber i matbutikk :p

Ja, kommer til å prøve å få mini inn her i området. Jeg kommer jo forsent på jobb når barnehagen åpner først 6.45.
Sykt med tanke på at jeg jobber i matbutikk :p
Hehe. Min gutt sin barnehage åpner 7 og den jeg jobber i åpner halv 8 :p ikke like lett å planlegge levering og henting :p

Man har rett til ulønnet permisjon i barnets 2 første leveår. Man har også rett til å jobbe redusert fram til barnet fyller 3 år om man ønsker det.
Sist jeg var hjemme i permisjon var det arbeidsgiver som avgjorde om det var greit å jobbe redusert. Full permisjon uten lønn var helt greit, men hvis arbeidsgiver fikk utfordringer med redusert arbeid så hadde de lov å si nei. Vi var på et tidspunkt så mange som jobbet redusert at det ble til ulempe for arbeidsgiver. Men er denne regelen endret nå? (Det hadde jo vært veldig fint...)

Sist jeg var hjemme i permisjon var det arbeidsgiver som avgjorde om det var greit å jobbe redusert. Full permisjon uten lønn var helt greit, men hvis arbeidsgiver fikk utfordringer med redusert arbeid så hadde de lov å si nei. Vi var på et tidspunkt så mange som jobbet redusert at det ble til ulempe for arbeidsgiver. Men er denne regelen endret nå? (Det hadde jo vært veldig fint...)

Slik jeg skjønte det på personalavdeling så kunne jeg utvide uten lønn som jeg selv ville bare jeg søkte i god tid.
Man har ifølge arbeidsmiljøloven lov å få tilpasset arbeidsdagen pga sosiale behov. Som da barn.
Det blir jo arbeidsgivers ansvar å få tak i vikar i perioden det gjelder.

Back
Topp