Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
En ting man bør ha i bakhodet når man vurderer 80/100% er at ulønnet permisjon ikke gir rett til sykepenger og pleiepenger.
Stemmer bare delvis. Hvis følgende er oppfylt:
1) man tar ulønnet permisjon direkte etter betalt foreldrepermisjon (altså man kan ikke jobbe mellom periodene)
2) starttidspunkt er avtalt med jobb på forhånd
Så har man krav på sykepenger fra dag 15 (altså etter arbeidsgiverperioden), men kun 65% opptil 6G. Så man stiller ikke helt på bar bakke, selv om man selvsagt får mindre enn om man ikke tar ulønnet permisjon.
Ferie teller som opparbeiding av sykepengegrunnlaget/egenmelding, så det kan være greit å avslutte ulønnet permisjon med ferie.
Takk for oppklaring! Altså, punkt 1 og 2 må begge oppfylles, ikke sant?
Jeg er på etterlønn, og den avsluttes neste sommer, så jeg må prøve å finne ut hvordan vi smartest løser både deling av permisjon mellom mor og far og dekningsgrad mtp at jeg går fra permisjon til arbeidsledig med mindre jeg finner noe mens jeg er i permisjon (studerer frem til desember).
Stemmer bare delvis. Hvis følgende er oppfylt:
1) man tar ulønnet permisjon direkte etter betalt foreldrepermisjon (altså man kan ikke jobbe mellom periodene)
2) starttidspunkt er avtalt med jobb på forhånd
Så har man krav på sykepenger fra dag 15 (altså etter arbeidsgiverperioden), men kun 65% opptil 6G. Så man stiller ikke helt på bar bakke, selv om man selvsagt får mindre enn om man ikke tar ulønnet permisjon.
Ferie teller som opparbeiding av sykepengegrunnlaget/egenmelding, så det kan være greit å avslutte ulønnet permisjon med ferie.
Punkt 1: betyr det at om mannen tar siste delen av permisjonen, så kan ikke jeg ta ulønnet permisjon siden jeg da har jobbet noen måneder siden jeg var ferdig med min del av permisjonen?
Stemmer, da har du ikke rett på ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon. Vi løser det med at jeg tar ut perm, så ulønnet og deretter ferie, så tar mannen sin permisjon.
Jammen f, da... Jeg vil at mannen skal få tid hjemme med babyen også, og jeg tror jeg kommer til å bli gal om jeg må være hjemme i mer enn 8 mnd. Så om jeg må ta min del av ulønnet perm rett etter min permisjon, blir jo alt bare kluss Spesielt siden vi da ikke vet om det blir nødvendig med ulønnet permisjon engang, eller om vi er så heldige at det er ledig barnehageplass et sted i mars.
Det går jo an å gjøre det sånn også, og ta sjansen op at man ikke trenger sykepenger [emoji28]
Jeg fikk lagt til mine 5 uker i permisjonen. NAV regner bare med 4 uker og 1 dag, så sørg for å få med de ekstra dagene.Kom til å tenke på noe. Jeg har rett på fem uker ferie per år. Men det året jeg går ut i permisjon til neste år, har jeg da fremdeles krav på fem uker ferie? Eller faller disse bort grunnet permisjonen? Kom til å tenke på at det hadde vært veldig fint å kunne feiret første jula hjemme med alle ungene samlet. Hvis ikke må jeg begynne å jobbe igjen rett før jul og rett i turnus.
Så du baker dem inn i permisjonen? Vil helst ha permisjon da til over jul, for jeg tviler på at arbeidsgiver gir meg ferie i desember.Jeg fikk lagt til mine 5 uker i permisjonen. NAV regner bare med 4 uker og 1 dag, så sørg for å få med de ekstra dagene.
Da jeg søkte om permisjon, kunne jeg skrive inn når jeg ville bruke ferien min. Så valgte å ha ferie i juli. Står på søknadskjemaet.Så du baker dem inn i permisjonen? Vil helst ha permisjon da til over jul, for jeg tviler på at arbeidsgiver gir meg ferie i desember.
En veninne av meg fikk nettopp beskjed av legen at hun kun trengte å jobbe 4 uker igjen før evt sykemelding/egenmelding.Samt at du må jobbe 8 uker for å få rett til å bruke egenmelding igjen, 4 uker for å bruke sykt barn melding..