Permisjon og barnehageplass

Alice&Spiren

Flørter med forumet
Marsboerne 20 18
Er nok utrolig tidlig ute, men hva tenker dere om permisjonstiden, 100 eller 80 %. Og når kommer dere til å søke om barnehageplass. Er førstegangsgravid her, så er så mye man lurer på
 
Fristen for å søke plass i bhg er vel 1. mars?

Jeg er student i høst, vet ikke hva som lønner seg for meg og oss mtp dekningsgrad og hvordan vi deler permisjonen.
 
Jeg selv er førstegangsgravid og har tenkt en del på dette allerede nå, selvom det er veldig tidlig. Jeg og mannen har snakka om å ta 100%-lønna permisjon. Men vi må finne ut av hvordan vi gjør det etter at han har hatt pappaperm. Må vel bruke ferie, avspasering og ulønna perm..
 
Tar ut 80% lønn. Og jeg tar hele permisjonen mwd unntak av det som er forbeholdt far, da han er selvstendig næringsdrivende og vil tape for mye på å ta mer permisjon. Men han flekser en del, så kommer til å ha mye tid med oss uansett[emoji4]Med all ferie vi har/får til gode, klarer vi da p strekke permisjon og ferie frem til barnehagestart i august 2019[emoji4]
 
Tar ut 80% lønn. Og jeg tar hele permisjonen mwd unntak av det som er forbeholdt far, da han er selvstendig næringsdrivende og vil tape for mye på å ta mer permisjon. Men han flekser en del, så kommer til å ha mye tid med oss uansett[emoji4]Med all ferie vi har/får til gode, klarer vi da p strekke permisjon og ferie frem til barnehagestart i august 2019[emoji4]

Samme her :)
 
Er veldig usikker. Med tanke på at man først er sikret plass fra august, altså når ungen er nærmere halvannet år, risikerer man jo et halvt år hvor man verken har permisjon eller barnehageplass.

Så vi lurer på å ta 80% for å få lengst mulig permisjon. Selv om det ikke er det som lønner seg økonomisk. Så får vi spe på med ferie, og evt jobbe 50% begge to frem til august.

Vi ønsker ideellt å dele permisjonen 50/50. Men jeg har lest i andre forum at det er vanskelig i praksis pga nattamming. Jeg er sånn som sliter med å sovne igjen når jeg først har blitt vekket om natten, så om jeg må nattamme fremdeles kan det bli særdeles tungt å gå i full jobb i tillegg.. Men jeg vil ha max 8 mnd, permisjon, mer enn det er ikke aktuelt. Mannen skal også få flere måneder permisjon.
 
Vi kommer til å ta 100%, for så ha ulønnet perm så lenge vi har lyst/ nødvendig [emoji4] her har barnehage også opptak på våren, så satser på plass fra februar, og at barnet kanskje starter ila mars [emoji4]
 
Vi kommer til å ta 100%, for så ha ulønnet perm så lenge vi har lyst/ nødvendig [emoji4] her har barnehage også opptak på våren, så satser på plass fra februar, og at barnet kanskje starter ila mars [emoji4]


samme her :) babyen begynner i bhg våren 2019 :)
 
Her velger jeg 100%, deretter ulønnet permisjon & ferie (og pappaperm inni der en plass), også barnehagestart August 2019. Hun eller han som kommer starter i barnehagen hvor jeg jobber, så jeg har hvertfall allerede plass [emoji28][emoji108]
 
En ting man bør ha i bakhodet når man vurderer 80/100% er at ulønnet permisjon ikke gir rett til sykepenger og pleiepenger.

Kjempe viktig poeng!!
 
Har tenkt å ta ut 100%, deretter ha permisjon fra min faste stilling frem til høsten 2020. Ønsker ikke barnehagestart før barnet er over 2 år.
Har planer om å jobbe litt helger og noen kvelder, + kontantstøtte for å få det til å gå rundt økonomisk denne perioden :D
 
Blir nok 80 % som sist, så håper jeg vi klarer å få til å utsette barnehagestart til august 2019.
 
Tenker det blir 100% her pga økonomi. Gubben tar også sine fra slutten av min. Deretter jobber jeg mest sannsynlig redusert frem til barnet blir to år. Tar ut kontantstøtten og jobber kvelder og helger. Syntes mi var alt for liten når hun var ett og ett halvt år til å begynne i bhg og siden kontantstøtten er såpass nå så kan vi få til å drøye bhg start ett ekstra år.
 
Sist fikk jeg aprilbaby.
Hadde 100% lønna permisjon.
Han begynnte i bhg feb/mars i år. Vi har to inntak på bhg her, så vi søkte og betalte fra januar til han begynte. Tenker å gjøre det likt denne gangen også, da det blir ganske likt denne gangen også.
 
Ingen perm her. Men på begge kommende storesøsken har jeg sendt inn søknad om bhg plass så fort de har fått personnr. Da stiller h*n seg i kø. Hopper self foran de uten søskenprioritering ;)
 
Dette med 80/100%

Er det flere fordeler enn det med sykepengegrunnlag for å velge 80?
For jeg har tenkt at det er negativt med 80% for da har du bare 80% grunnlag for sykepenger... men skjønner jo at ulønnet perm = 0 grunnlag.

Tok en gang en sånn kalkulator, og det er ikke så stoe forskjell på totalsummen ved 80/100% for oss fordi jeg tjener mest. Så da er det kanskje lurt å vurdere!
 
Dette med 80/100%

Er det flere fordeler enn det med sykepengegrunnlag for å velge 80?
For jeg har tenkt at det er negativt med 80% for da har du bare 80% grunnlag for sykepenger... men skjønner jo at ulønnet perm = 0 grunnlag.

Tok en gang en sånn kalkulator, og det er ikke så stoe forskjell på totalsummen ved 80/100% for oss fordi jeg tjener mest. Så da er det kanskje lurt å vurdere!

Samt at du må jobbe 8 uker for å få rett til å bruke egenmelding igjen, 4 uker for å bruke sykt barn melding..
 
Vi tar nok 100%, da det gir mest totalt. Og så ser vi hvordan vi fordeler permisjonen etter hvert som det nærmer seg. Pappaen vil gjerne ha mer enn sine 10 uker, og jeg ønsker å gi ham den muligheten så langt det går mtp amming og denslags. Fra februar så blir det vel bruk av ferie, og kveld-/helgejobbing på meg slik at vi holder ut til august. Tviler på vi får barnehageplass tidligere enn det.
 
Back
Topp