Permisjon - hvordan gjør dere det?

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke det fungerer slik. Jeg tror det er slik at på røde dager vil du bli trekt en permisjonsdag dessverre. Derfor har jeg inntrykk av at det ikke spiller noen rolle når du velger å ta ut ferie.

Datoene jeg fikk opp til slutt i skjemaet ble i alle fall samme som jeg hadde regnet ut selv i Excel. Men uansett om jeg ender opp med samme dato eller ikke, så er det greit å fordele litt mellom 80 % lønn og normal lønn :-) Da får vi i alle fall to perioder med litt høyere utbetaling enn i resten av perioden.

Jeg vet ikke helt hvordan det ble. Lagde oppsett i Excel først, der jeg la inn ferie fra påska og ut mai. Datoene jeg brukte selv stemte helt med sånn som søknaden til NAV ble seende ut, så så ut som det ble rett. F.eks. påskeuka der torsdag, fredag og mandag er røde dager + at vi har halv arbeidsdag på onsdag, så trenger jeg bruke 2,5 ferie/fleksitiddager for å ha fri hele uka + mandag.. Men jeg leste noe et eller annet sted om at man måtte ta ut over 4 uker eller en måned sammenhengende ferie for at de skulle "godta" det.. jeg husker ikke ordrett, så det for lenge siden. Men kanskje det er derfor da? Jeg skal bruke 41 feriedager og 13 dager med fleksitid ifb med permisjonen, så kan ta ganske lange utsettelsesperioder.

Skjønner. Jeg også gjorde noe liknende. Men jeg testet å legge inn samme mengde ferie (i ditt tilfelle 41 dager) i en periode uten røde dager, og da ble sluttdatoen den samme. I og med at de utbetaler foreldrepenger på røde dager så blir det jo sånn.

La oss si du skal ha 41 feriedager og legger de over en periode med 5 helligdager/røde dager. Da kan du trekke fra 5 dager ferie, der du i stedet får utbetalt foreldrepenger. Da sitter du igjen med 5 feriedager som du kan bruke feks på slutten av permisjonen. Men du har brukt 5 foreldrepengedager mer enn hvis du hadde lagt foreldrepengene i en periode uten røde dager, dermed nulles på en måte disse ekstra feriedagene ut med de ekstra foreldrepengedagene du har brukt.

Det er litt forvirrende og jeg trodde selv jeg ville få noen ekstra dager ved å gjøre det sånn du har gjort. Men skjønte til slutt at det ikke utgjør noen forskjell dessverre :( Har ikke hørt om dette med ekstra lange perioder da. På nav foreldrepenger på Facebook sier de hvertfall at de må følge lovverket som sier at det ikke er lov å bruke ferie på røde dager, og dermed utbetaler NV foreldrepenger på samme måte som arbeidsgiver vanligvis betaler deg lønn på røde dager.

Datoene jeg fikk opp til slutt i skjemaet ble i alle fall samme som jeg hadde regnet ut selv i Excel. Men uansett om jeg ender opp med samme dato eller ikke, så er det greit å fordele litt mellom 80 % lønn og normal lønn :-) Da får vi i alle fall to perioder med litt høyere utbetaling enn i resten av perioden.

Sorry at jeg spør så mye [emoji85] men hvorfor får du normal lønn i perioder du har ferie? Nå får jeg utbetalt lønn fra arbeidsgiver og ikke via nav da, men jeg får 80% lønn (siden jeg har 80% dekningsgrad) uavhengig av om jeg har ferie eller ikke. Selve feriepengene fra året før får jeg utbetalt i juni, uansett når jeg har tatt ferie. Men det er jo sånn med ferie at den EGENTLIG ikke er betalt, du får bare igjen det du har tjent deg opp av feriepenger året før. Så i juni får du ikke utbetalt vanlig lønn, du får bare feriepengene fra året før. På den måten slipper man å bli trukket i lønn hver gang man tar en feriedag her og der. Sagt på en annen måte, du har egentlig bare ca 11 mnd med vanlig lønn ila et år. Den siste måneden har du krav på ferie, og den får du ikke lønn for. Heldigvis får vi feriepenger fra året før, men jeg har aldri hørt om at folk får denne utbetalt litt her og der ift når man avvikler ferie. De fleste får den samlet i juni, og det gjelder også under permisjon.

Eller har jeg misforstått helt? Jeg er ingen ekspert altså! Sist permisjon fikk jeg hvertfall utbetalt 80% av vanlig lønn hele året, bortsett fra i juni der jeg fikk feriepenger fra året før.

Jeg har forstått det sånn som Lillerose sier med tanke på ferie på røde dager. Prøvde legge inn dette i planleggere til NAV og fikk da melding om at ferien ikke kunne brukes på røde dager, så er nok greit være forberedt på at NAV gjør endringer på den delen når du får vedtaket. Jeg kjenner jeg ikke orker forholde meg til NAV og utsettelse av permisjon med ferie hvis jeg ikke må så jeg flytter 2018 ferien over til neste år (arbeidsgiver har sagt det er ok) og bruker heller de 5 ukene for 2018 rett etter foreldrepenge perioden min er ferdig.

Sorry at jeg spør så mye [emoji85] men hvorfor får du normal lønn i perioder du har ferie? Nå får jeg utbetalt lønn fra arbeidsgiver og ikke via nav da, men jeg får 80% lønn (siden jeg har 80% dekningsgrad) uavhengig av om jeg har ferie eller ikke. Selve feriepengene fra året før får jeg utbetalt i juni, uansett når jeg har tatt ferie. Men det er jo sånn med ferie at den EGENTLIG ikke er betalt, du får bare igjen det du har tjent deg opp av feriepenger året før. Så i juni får du ikke utbetalt vanlig lønn, du får bare feriepengene fra året før. På den måten slipper man å bli trukket i lønn hver gang man tar en feriedag her og der. Sagt på en annen måte, du har egentlig bare ca 11 mnd med vanlig lønn ila et år. Den siste måneden har du krav på ferie, og den får du ikke lønn for. Heldigvis får vi feriepenger fra året før, men jeg har aldri hørt om at folk får denne utbetalt litt her og der ift når man avvikler ferie. De fleste får den samlet i juni, og det gjelder også under permisjon.

Eller har jeg misforstått helt? Jeg er ingen ekspert altså! Sist permisjon fikk jeg hvertfall utbetalt 80% av vanlig lønn hele året, bortsett fra i juni der jeg fikk feriepenger fra året før.

Jeg stopper permisjonen i denne perioden, og har ferie i halvannen måned. Da får jeg jo ikke foreldrepenger, men vanlig lønn. Får feriepenger i juni ja, men man må ikke ta ut ferie i juni/juli fordi. De 11 andre månedene får man vanlig lønn - eller foreldrepenger når man er i foreldrepermisjon..

som nevnt her kan man ikke utsette pga ferie på røddager. Dette på grunn av at ferieloven ikke legger opp til at ferie kan tas på røddager.

Det jeg skal gjøre derimot er:
Jeg tar permisjon frem til 021218,
Far utsettr permisjonen i desember pga jobb på fulltid. I og med at det er fedrekvoten han utsetter, er det ikke krav om at jeg er i aktivitet.
Samtidig som far utsetter, tar jeg ferie frem til lillejulaften. Julaften avspaserer jeg. Og får betalt fri på røddagene (siden far utsetter fedrekvoten samme periode trekkes ikke jeg permisjonsdager da og slipper også å bruke ferie).
Etter jul begynner vi med gradert permisjon.

Jeg stopper permisjonen i denne perioden, og har ferie i halvannen måned. Da får jeg jo ikke foreldrepenger, men vanlig lønn. Får feriepenger i juni ja, men man må ikke ta ut ferie i juni/juli fordi. De 11 andre månedene får man vanlig lønn - eller foreldrepenger når man er i foreldrepermisjon..
Skjønner. Har ikke tenkt på det sånn, at man skal ha 100% lønn når man har ferie. Tror ikke jeg fikk det sist jeg var i permisjon , mener jeg fikk 80% lønn hele perioden.. [emoji848]

Andre som har erfaring ang. dette?

Skjønner. Har ikke tenkt på det sånn, at man skal ha 100% lønn når man har ferie. Tror ikke jeg fikk det sist jeg var i permisjon , mener jeg fikk 80% lønn hele perioden.. [emoji848]

Andre som har erfaring ang. dette?

Hvorfor skal du få 80 % lønn når du ikke er i permisjon? Å ha ferie vil jo være tilsvarende som å være i jobb, bare at man tar ut feriedagene sine, som man har rett på? Da er jo permisjonen pauset. Totalen utbetalte penger når alt er over blir jo uansett det samme, for meg får jeg permisjon på slutten igjen f.eks., og da er det jo tilbake på 80 % lønn igjen, men for vår del er det litt godt å dele perioden med 80 % lønn i to da det utgjør en del tusen kroner i måneden.

Jeg kommer til å måtte endre søknaden nærmere sommeren uansett, da jeg skal gjennom en medisinsk behandling som gjør at jeg blir sykmeldt i noen uker og far må ta en del av pappapermisjonen på et tidligere tidspunkt. Men vet ikke hvilke datoer det blir og sånt enda, så måtte bare sende inn søknaden basert på en normalsituasjon, og melde inn endringer når vi vet hvordan det blir. Så jeg får se over alt når det første vedtaket kommer, og endre ut fra hva som blir best etterpå.

Hvorfor skal du få 80 % lønn når du ikke er i permisjon? Å ha ferie vil jo være tilsvarende som å være i jobb, bare at man tar ut feriedagene sine, som man har rett på? Da er jo permisjonen pauset. Totalen utbetalte penger når alt er over blir jo uansett det samme, for meg får jeg permisjon på slutten igjen f.eks., og da er det jo tilbake på 80 % lønn igjen, men for vår del er det litt godt å dele perioden med 80 % lønn i to da det utgjør en del tusen kroner i måneden.

Jeg kommer til å måtte endre søknaden nærmere sommeren uansett, da jeg skal gjennom en medisinsk behandling som gjør at jeg blir sykmeldt i noen uker og far må ta en del av pappapermisjonen på et tidligere tidspunkt. Men vet ikke hvilke datoer det blir og sånt enda, så måtte bare sende inn søknaden basert på en normalsituasjon, og melde inn endringer når vi vet hvordan det blir. Så jeg får se over alt når det første vedtaket kommer, og endre ut fra hva som blir best etterpå.
Nei jeg burde jo få 100% lønn når jeg ikke er i permisjon men har ferie. Har bare ikke tenkt på det før. Jeg antar at vi kun skal ha 59 uker med 80% lønn, det resterende som er ferie bør jeg jo få full lønn. Men kan ikke huske det var sånn sist.. veldig rart..

Nei jeg burde jo få 100% lønn når jeg ikke er i permisjon men har ferie. Har bare ikke tenkt på det før. Jeg antar at vi kun skal ha 59 uker med 80% lønn, det resterende som er ferie bør jeg jo få full lønn. Men kan ikke huske det var sånn sist.. veldig rart..

Ferie og permisjon er jo to forskjellige ting så :-) Du får følge med at det ikke er arbeidsgiver som surrer da.

Får du utbetalt foreldrepenger fra NAV eller arbeidsgiver? Jeg forstod det slik at jeg ikke ville merke forskjell da det er jobben som betaler lønn som vanlig og krever refusjon fra NAV.

Jeg får fra nav, så da blir det bare opparbeidet feriepenger for tolv uker også. Så sommer’m neste år blir laber [emoji53]

Back
Topp