Permisjon: 80% eller 100%?

MrsDavidsen

Andre møte med forumet
Hvilken form permisjon skal dere ha? Jeg og min mann er frem og tilbake på hvordan vi skal gjøre det! Jeg ønsker å ta noe ulønnet slik at minsten er 1 år når hu starter i barnehagen. Det vil si at jeg har planer om å begynne å jobbe igjen i begynnelsen av november.
Men klarer ikke å bli klok på hva som blir best økonomisk :-/ vi har uansett begynt å spare til en ulønnet periode, men tae vi 80% blir det vanskeligere å spare men permisjonen varer litt lengre. Og velger jeg 80 må og så mannen ta 80 ut i fra det jeg har forstått?

Hei. Det står faktisk på nav sine sider at 100% vil lønne seg best økonomisk, dere vil få litt mindre utbetalt ved å velge 80% at da må både du og pappaen ha 80% lønn i hele permisjonstiden deres.

Dersom dere klarer å spare litt til den ulønnede permisjonen vil det lønne seg best rent økonomisk. Men ulempen med ulønnet permisjon er jo at man da mister rett til sykepenger og pensjonssparing blant annet.

Her blir det 100 % permisjon, men jeg skal ha med meg jobb PC hjem og jobbe litt hjemme muligens. Skriver da opp timer og tar det ut som avspasering med lønn etter endt permisjon da. Og etter det har vi ferie. Så utsetter den perioden før han skal ha sin permisjon med fedrekvoten. På denne måten får vi være i lag de 4 ukene i sommer som eldste har ferie og minsten får bli 1 år før barnehagestart og han er hjemme sånn at barnehagetilvenningen kan ta 2-3 uker om nødvendig [emoji4]
Får vi det ikke til med jobben å få det til med timer med avspasering på noe måte så blir det ulønnet permisjon den perioden heller.

Ja velger du 80% blir det valgt for hele permisjonen. Så det vil gå på både deg og mannen. Det blir som å ha 10 uker uten lønn sammenlagt bare at det blir fordelt over hele permisjonen. Det blir som å regne at du har 20% mindre lønn hver måned. For oss hadde vi klart oss uten å spare til å ha 20% mindre lønn, men når du regner det sammen over de 59 ukene så er det skremmende høy sum du «mister» av 10 uker ekstra hjemme. Så trenger man ikke 10 uker kan ulønnet permisjon være mer lønnsomt i lag med 100% permisjon. Eneste da må du spare til de ukene som da er helt uten lønn. Hjelper mye da at feriepengene kommer rundt akkurat da for vår del eventuelt. Men i ulønnet permisjon tjener man ikke opp feriepenger, heller ikke pensjon mener jeg, også mister man retten til sykepenger etter 2 uker. Når man begynner å jobbe igjen da får man ikke sykepenger før du har jobbet i 1 måned i følge hun på lønn på min jobb.

Ja, har hørt at det lønner seg med 100%! Vi gjorde det med eldstemann (p.s veldig rart å si eldstemann når hun ennå er den eneste xsmile8) og sparte da til den perioden jeg gikk ulønnet. Mannen min har en ganske grei lønn og vil få maks lønn fra nav ved 100% men som fortsatt er en del mindre enn det han egentlig tjener. Så hvis vi velger 80 så blir det enda mindre igjen, noe som er litt kjipto_O jeg klarer heller ikke å bli helt klok på når permisjon med 100% + 4 uker ferie slutter og ulønnet permisjon ville begynt (det går skikkelig treigt i topplokket fortiden) men får ta kontakt med Nav og få hjelp til å regne det ut!

Vi tar ut 100% og med min og samboers ferie i tillegg kommer vi oss til 12 mnd og barnehagestart uten å ta noe ulønnet :)

Anbefaler foreldrepengeplanleggeren til nav, da er det lett å plotte inn datoer :) https://tjenester.nav.no/foreldrepengeplanlegger

Vi har litt oppspart og tenker prøve å spare litt mens vi har permisjon for at en av oss kan jobbe noe redusert (80%) første år barnet er i barnehagen.

Vi er også veldig usikre på hva vi gjør. Vi taper ca 14000 på å gå for 100%. Men jeg syns det er litt risikabelt å gå for 80% og ulønnet perm de siste ukene, med tanke på sykepenger. Sjansen for å trenge sykepenger i den perioden er jo veldig liten. Samtidig, hvis man er uheldig og skulle bli langtidssykemeldt, er 14000 lite penger i forhold til hva man da vil tape.

Det som er helt sikkert er at jeg ønsker at barnet tidligst skal begynne i barnehage etter nyttår (jan. 2020). Så får vi fundere litt mer på hva vi skal gjøre i tiden fremover.

15 uker forbeholdt far og 15 uker forbeholdt mor :) også er det 16 fellesuker ved 100% og 26 fellesuker ved 80%. Tar ikke far sine 15 uker faller de bort, men det er selvfølgelig helt frivillig å ta de!

Anbefaler den planleggeren jeg linka til, da får man det ryddig foran seg!

Men om man tar ut 100%, og så 10 uker ulønnet perm, er man ikke egentlig like langt som hvis man tar 80 %, og dermed dropper ulønnet perm? Bare at man ikke mister retten til sykepenger og pensjonssparing.

15 uker forbeholdt far og 15 uker forbeholdt mor :) også er det 16 fellesuker ved 100% og 26 fellesuker ved 80%. Tar ikke far sine 15 uker faller de bort, men det er selvfølgelig helt frivillig å ta de!

Anbefaler den planleggeren jeg linka til, da får man det ryddig foran seg!
Veldig greit med den linken :)Takk skal du ha!

P.s hvis vi da tar 100% lønn og min permisjon slutter i mai, men jeg fortsatt skal gå hjemme ulønnet, kan jeg da ta ut ferien min i juli? Etter ferieutbetaling i juli? Kanskje jeg må sjekke med sjefen min der siden det er arbeidsplassen min som betaler ut pengene:rolleyes:

P.s hvis vi da tar 100% lønn og min permisjon slutter i mai, men jeg fortsatt skal gå hjemme ulønnet, kan jeg da ta ut ferien min i juli? Etter ferieutbetaling i juli? Kanskje jeg må sjekke med sjefen min der siden det er arbeidsplassen min som betaler ut pengene:rolleyes:
Du må nok avtale med sjefen din om når du tar ut ferie og når du tar ut permisjon, men ulønnet permisjon må du ta rett etter foreldrepermisjon. Vet mange har foreldrepermisjon-ulønnet permisjon-ferie-start jobb igjen, sånn at de opparbeider seg rett på sykepenger til når de begynner å jobbe.

Samboeren min jobber i barnehage og er nøye på å ta ut permisjon når det er innkjøring av nye barn i august, fordi når han har permisjon blir det satt inn vikar mens når man har ferie får de ikke vikar. Så blir han ikke så upopulær blant kollegaene :p

100% her, vi har ikke råd til 80% eller noe ulønnet [emoji30]

Her blir det 100 % permisjon, men jeg skal ha med meg jobb PC hjem og jobbe litt hjemme muligens. Skriver da opp timer og tar det ut som avspasering med lønn etter endt permisjon da. Og etter det har vi ferie. Så utsetter den perioden før han skal ha sin permisjon med fedrekvoten. På denne måten får vi være i lag de 4 ukene i sommer som eldste har ferie og minsten får bli 1 år før barnehagestart og han er hjemme sånn at barnehagetilvenningen kan ta 2-3 uker om nødvendig [emoji4]
Får vi det ikke til med jobben å få det til med timer med avspasering på noe måte så blir det ulønnet permisjon den perioden heller.
Men er det strengt tatt lov å jobbe mens man er i permisjon..?

Vi er også veldig usikre på hva vi gjør. Vi taper ca 14000 på å gå for 100%. Men jeg syns det er litt risikabelt å gå for 80% og ulønnet perm de siste ukene, med tanke på sykepenger. Sjansen for å trenge sykepenger i den perioden er jo veldig liten. Samtidig, hvis man er uheldig og skulle bli langtidssykemeldt, er 14000 lite penger i forhold til hva man da vil tape.

Det som er helt sikkert er at jeg ønsker at barnet tidligst skal begynne i barnehage etter nyttår (jan. 2020). Så får vi fundere litt mer på hva vi skal gjøre i tiden fremover.
Henger ikke helt med men hvordan taper dere 14000 på 100% vil ikke dere tape mer på. 80%?

Men er det strengt tatt lov å jobbe mens man er i permisjon..?

Det er det arbeidsgiveren min skal finne ut om det går an å gjør på noen måte. Vett det ikke er lov å motta lønn så lenge man er i 100% permisjon og får utbetalt foreldrepenger. Om arbeidsgiveren min velger at jeg skriver ned timene også får disse utbetalt i lønn selv om jeg er hjemme etterpå når permisjonen er ferdig tror jeg skal gå.

Det er det arbeidsgiveren min skal finne ut om det går an å gjør på noen måte. Vett det ikke er lov å motta lønn så lenge man er i 100% permisjon og får utbetalt foreldrepenger. Om arbeidsgiveren min velger at jeg skriver ned timene også får disse utbetalt i lønn selv om jeg er hjemme etterpå når permisjonen er ferdig tror jeg skal gå.
Åja nå skjønte jeg! Håper at du går gjort det slik :) Skulle ønske at jeg også kunne ha gjort noe sånt, men jobber i et av helseforetakene så jeg får bare drømme videre :p

Vi gjør som sist og tar 100% lønn + 7-8 uker ferie, da har vi dekt 1 år[emoji4]

Åja nå skjønte jeg! Håper at du går gjort det slik :) Skulle ønske at jeg også kunne ha gjort noe sånt, men jobber i et av helseforetakene så jeg får bare drømme videre :p

Ja det er veldig greit om det går! Det er stor fordel for både oss og jobben [emoji4] blir for det meste å regne ut forsikringstakster og sånn arbeidsoppgaver tipper jeg så krever ikke at jeg må være 100% tilstede over lenger tid for å gjennomføre det. Har regnet på at 1 time til dagen da mandag-fredag dekker nesten 5 uker avspasering etterpå [emoji4]

Back
Topp