Perm, tips og triks?! Rådvill

Noen som nevnte i går at man kun kan ta ut 4 + 1 uke ferie sammen med permisjonen? Jeg har nemlig også 5 uker ferie i 2017, og 5 uker ferie i 2018 som jeg hadde tenkt og ta ut før jeg tar ulønnet permisjon. Venter tvillinger så tar kontantstøtte i et par måneder etter de har fylt 13 måneder.

Jeg overfører en uke til 2018, så tar jeg ut 6 uker ferie etter permisjonen er ferdig :)

Jeg la også inn i en kalkulator som er linket til på i denne tråden. Jeg sjekket meg og jeg tapte 100 000 kr, og da stod det at de ikke telte med feriepenger. Det vil altså si at 12% av 100 000 er det jeg taper i feriepenger i tillegg.

Jeg tror jeg gir opp dette altså. Du får jo heller ikke noen fasit før man har prøvd 80% heller :s
Oi! Det var stort tap på 80%. Kan jeg spørre hva årslønnen din er? Merkelig at det kommer opp at noen taper så mye, mens på meg kommer det opp at jeg bare taper litt over 11000,-. Blir litt i tvil på om jeg kan stole på den utregningen da. NAV sin kalkulator synes jeg er teit med at man skal legge inn årslønn siste 3 årene. Jeg har hatt et vikariat i snart 2 år der årslønnen min er 335000,- (mannen sin er 327000,-) men året før var jeg lenge arbeidsledig så tjente bare rundt 100000,-. Da får jeg opp varsel om at det er stor differanse på årslønnene mine de 3 årene og at det kan påvirke utregningen. Men jeg trodde da at beregningen på foreldrepenger skulle være gjennomsnittet av 6 av de 10 siste månedene man har arbeidet?

Oi! Det var stort tap på 80%. Kan jeg spørre hva årslønnen din er? Merkelig at det kommer opp at noen taper så mye, mens på meg kommer det opp at jeg bare taper litt over 11000,-. Blir litt i tvil på om jeg kan stole på den utregningen da. NAV sin kalkulator synes jeg er teit med at man skal legge inn årslønn siste 3 årene. Jeg har hatt et vikariat i snart 2 år der årslønnen min er 335000,- (mannen sin er 327000,-) men året før var jeg lenge arbeidsledig så tjente bare rundt 100000,-. Da får jeg opp varsel om at det er stor differanse på årslønnene mine de 3 årene og at det kan påvirke utregningen. Men jeg trodde da at beregningen på foreldrepenger skulle være gjennomsnittet av 6 av de 10 siste månedene man har arbeidet?
Skjønner ikke hvorfor man i det hele tatt skal skrive inn de 3 siste år engang jeg, det jo ingenting med utregningen overhodet! Minns å huske man bare skulle sette inn årslønnen sin der på alle årene jeg? Forsøk det da, så den samme summen står i alle. Minns man skulle gjøre det, istedenfor 3 forskjellige fra de 3 siste årene, siden det har ingenting å si!

Skjønner ikke hvorfor man i det hele tatt skal skrive inn de 3 siste år engang jeg, det jo ingenting med utregningen overhodet! Minns å huske man bare skulle sette inn årslønnen sin der på alle årene jeg? Forsøk det da, så den samme summen står i alle. Minns man skulle gjøre det, istedenfor 3 forskjellige fra de 3 siste årene, siden det har ingenting å si!
Var det jeg også tenkte. Hva jeg tjente for 1 og 2 år siden skal jo ikke spille noen som helst rolle. La inn samme årslønn alle 3 årene som du sa og får da samme svar som jeg får på den smarte penger kalkulatoren: Vi taper kun litt over 11000 på å ta 80%. Med andre ord er det jo langt mer lønnsomt for oss å ta 80% enn alternativet for oss som er å ta 100% også ulønnet perm i 8-10 uker [emoji14]

Ja, jeg synes det tapet er ganske enormt i forhold til hva folk sier de vil tape.
Jeg tjener rundt 520 000 i året ca. Gått opp i lønn i september, så jeg får nok mer neste år, så kanskje derfor det blir kræsj med årslønn og månedslønn.

Men samtidig så så jeg hvordan arbeidsgiver hadde regnet ut sist permisjon, og de tok 80 % av bruttolønnen min hver måned. Når jeg gjør det samme nå og ganger det med da de 11 månedene jeg ville fått 80%, så taper jeg rundt det samme som kalkulatoren sier.
Men selvfølgelig så vil det da være at jeg får mindre skatt, men hvis jeg da regner med den mindre skatten jeg da vil få (gikk inn og sjekket med tabellkortet mitt) og jeg vil jo da tape mye mindre, men vil uansett ligge på rundt 50 000 i tap (grovt regna) Samtidig så vil jeg jo tape en del i feriepenger fordi bruttoinntekten min blir 100 000 kr lavere.

Jeg tenkte jeg skulle spørre nav, men ettersom jeg får lønnen min direkte fra arbeidsgiver så vil de ikke svare meg. Og arbeidsgiver sier at de tar 80 % av bruttolønn som forrige gang.

Men nå kommer jeg til å søke 100%, ta de ti ukene med ferie i/etter permisjon og ende opp med samme antall uker som ved 80%.

Det med at man skal legge inn årslønnen sin de siste tre årene er for å få en sjanse til å få utbetalt litt mer for de som for eksempel er arbeidsledige og ikke har vært det alle de tre årene. For eksempel kan man jo i teorien ha tjent 1 mill i året de siste 3 årene, men blitt permittert for noen mnd siden og ha ganske mye mindre i månedslønn når man går ut i permisjon. Men nav skal ta hensyn til det som kommer best ut for den som skal ha utbetalt foreldrepenger, og det er derfor det står det med at det er 25 % avvik. Derfor blir det riktig, som du sier, å legge inn den gjeldende årslønnen alle tre årene hvis man kommer best ut med det. :)

Har sett litt på den der foreldrepengeveilederen til NAV. Er det noen som vet om den ukentlige summen som kommer opp er før eller etter skatt?? Synes det var lite hvis det er brutto altså...:confused:

Har sett litt på den der foreldrepengeveilederen til NAV. Er det noen som vet om den ukentlige summen som kommer opp er før eller etter skatt?? Synes det var lite hvis det er brutto altså...:confused:
Det er brutto ja

Jeg forstår virkelig ingenting av NAV.
Jeg ønsker å ta min permisjon sammenhengende. Far skal ta en dag fri i uken samtidig som jeg har permisjon (han er selvstendig næringsdrivende). Kan vi velge 100% dekningsgrad, jeg får 80% utbetalt av lønn og han 20 %?

Eller forstår jeg feil?

Jeg ønsker å ta min permisjon sammenhengende. Far skal ta en dag fri i uken samtidig som jeg har permisjon (han er selvstendig næringsdrivende). Kan vi velge 100% dekningsgrad, jeg får 80% utbetalt av lønn og han 20 %?

Eller forstår jeg feil?

Tror ikke det går. Man kan vell ikke være i permisjon samtidig..?! Man må velge enten 80% (59 uker til sammen) eller 100% (49uker). Tror du må da jobbe den dagen han er hjemme, så dere begge får enten 80% eller 100% utbetalt.

Her er planen å ta 100% permisjon, deretter 2mnd ulønnet permisjon og mine 5 uker ferie (fra 2017). Da vil jeg etter planen være klar for jobb til mai 2018. Far går da ut i 10 ukers pappaperm før vi tar ferieukene for 2018.

Er det slik at vi kan få kontantstøtte fra barnet er 1 år ( i mai) til det begynner i bhg i august?

Her er planen å ta 100% permisjon, deretter 2mnd ulønnet permisjon og mine 5 uker ferie (fra 2017). Da vil jeg etter planen være klar for jobb til mai 2018. Far går da ut i 10 ukers pappaperm før vi tar ferieukene for 2018.

Er det slik at vi kan få kontantstøtte fra barnet er 1 år ( i mai) til det begynner i bhg i august?
Du kan søke om kontantstøtte jvis du har barn mellom 1 til 2 år som ikke får i barnehage med offentlig tilskudd, står det hos NAV. Du kan søke fra barnet er 13 mnd. Hvor mye man får varierer etter hvor lenge det er til barnet kan begynne i bhg.

Tror ikke det går. Man kan vell ikke være i permisjon samtidig..?! Man må velge enten 80% (59 uker til sammen) eller 100% (49uker). Tror du må da jobbe den dagen han er hjemme, så dere begge får enten 80% eller 100% utbetalt.
Jeg spurte nav og fikk beskjed om at jeg da ville ha ulønnet permisjon den dagen han er hjemme.. for et innviklet systemet!

Eller forstår jeg feil?
Jeg spurte nav og fikk beskjed om at jeg da ville ha ulønnet permisjon den dagen han er hjemme.. for et innviklet systemet!
Det stemmer totalt kan dere ta max 100% dekkning. Hvis mannen skal ha 1 dag, dvs. 20% og du 4 dager, dvs 80%, så må den ene av dere være på jobb mens den andre er i permisjon. Det er jo naturlig da at du enten jobber den ene dagen i uka eller tar ulønnet permisjon.

Slik skal vi gjøre det. Det heter gradert uttak. Jeg skal være i permisjon i 3 dager og jobbe 2 dager i uka, mens faren skal gjøre motsatt.

Det stemmer totalt kan dere ta max 100% dekkning. Hvis mannen skal ha 1 dag, dvs. 20% og du 4 dager, dvs 80%, så må den ene av dere være på jobb mens den andre er i permisjon. Det er jo naturlig da at du enten jobber den ene dagen i uka eller tar ulønnet permisjon.

Slik skal vi gjøre det. Det heter gradert uttak. Jeg skal være i permisjon i 3 dager og jobbe 2 dager i uka, mens faren skal gjøre motsatt.
Ok takk for svar:) jeg kommer nok til å være hjemme hele tiden selv om jeg blir ulønnet en dag i uka. Men nå den måten vil jeg faktisk få forlenget permisjonen min med ca 10 uker:)

Ok takk for svar:) jeg kommer nok til å være hjemme hele tiden selv om jeg blir ulønnet en dag i uka. Men nå den måten vil jeg faktisk få forlenget permisjonen min med ca 10 uker:)
Forstår ikke hvordan 1 dag med ulønnet permisjon kan bety hele 10 uker ekstra i mammapermisjon. Det er jo egentlig snakk om 10 dager i tillegg til din vanlig permisjon, altså 2 uker sammenlagt. Hvis mannen skal ta alle sine 10 uker (50 arbeidsdager) med denne løsningen, så må dere starte en slik fordeling så å si helt fra starten av.

Forstår ikke hvordan 1 dag med ulønnet permisjon kan bety hele 10 uker ekstra i mammapermisjon. Det er jo egentlig snakk om 10 dager i tillegg til din vanlig permisjon, altså 2 uker sammenlagt. Hvis mannen skal ta alle sine 10 uker (50 arbeidsdager) med denne løsningen, så må dere starte en slik fordeling så å si helt fra starten av.
Det skal han. :) han skal ta en dag permisjon i uken fra barnet er 6 uker

Back
Topp