Perm, tips og triks?! Rådvill

Men hvordan har det seg at du har permisjon til juni? Når har du termin? Hvis jeg tar permisjon med 80 % lønn, altså 49 uker til meg, kommer jeg bare til knapt ut mars... :-/ :)

Når permisjonen uansett er slutt i mars er jeg nødt til å ha ulønnet permisjon til midten av mai eller noe sånt, så da kan jeg like så godt ha 100% utbetalt lønn. Da sparer jeg penger de mnd jeg får penger, og har heller ulønnet permisjon en lengre periode. Det eneste argumentet for at jeg skulle tatt 80 % lønn som jeg kan se, er at jeg ikke hadde mistet retten til sykepenger osv.

Feilen er at jeg skrev "jeg" i stedet for "vi", og jeg tenkte på tryggheten at vi har foreldrepenger frem til da. :p Så MIN permisjon er ute i midten av april (termin seint i mai), men hele perioden går til 20. juni. En lten skrivefeil bare. :)

Last edited:
Det har jeg ikke regnet på ennå. Jeg har ikke regnet på hvor mye vi får utbetalt hver måned. Jeg hatt foreløpig bare tar utgangspunkt i at nav selv skriver på sine sider at totalt utbetaling er større ved 100%, og at han nav-mannen skrev i chat til meg at differansen gjerne er på 20000-24000kr.
Vi må nok regne litt mer på det før vi bestemmer oss helt.
Snakket med nav nå, og differansen på opptil 25000 gjelder de som tjener over maksbeløpet på 555 000. Tjener man under dette, så var differansen endel mindre. ☺️

Ok, takk for beskjed! Han jeg snakka med så at det ofte lå mellom 20000 og 24000, men da er det tydeligvis avhengig av hvor mye man tjener; tjener man mer, sparer man mer på å velge 100% dekning og spare selv; og tjener man mindre sparer man mindre på det.

Det har jeg ikke regnet på ennå. Jeg har ikke regnet på hvor mye vi får utbetalt hver måned. Jeg hatt foreløpig bare tar utgangspunkt i at nav selv skriver på sine sider at totalt utbetaling er større ved 100%, og at han nav-mannen skrev i chat til meg at differansen gjerne er på 20000-24000kr.
Vi må nok regne litt mer på det før vi bestemmer oss helt.

Rart egentlig, for på bare meg så får jeg (i kalkulatoren på nav som det er henvist til litt lengre opp) et tap på over 100 000 kr ved valg av 80%. Og det er kun det JEG taper på det året.

Rart egentlig, for på bare meg så får jeg (i kalkulatoren på nav som det er henvist til litt lengre opp) et tap på over 100 000 kr ved valg av 80%. Og det er kun det JEG taper på det året.
Syns den kalkulatoren er helt mongis.. Jeg tar den ikke seriøst. Er som når man kan se angående lån osv i banken, de summene stemmer jo ikke overhodet!

Feilen er at jeg skrev "jeg" i stedet for "vi", og jeg tenkte på tryggheten at vi har foreldrepenger frem til da. :p Så MIN permisjon er ute i midten av april (termin seint i mai), men hele perioden går til 20. juni. En lten skrivefeil bare. :)

Aaa, ja da er jeg med! :D

Syns den kalkulatoren er helt mongis.. Jeg tar den ikke seriøst. Er som når man kan se angående lån osv i banken, de summene stemmer jo ikke overhodet!

Nei, det er sant.

Men jeg får jo lønn av arbeidsgiver. De tar 80% av min bruttolønn (ser utregningen deres på timelistene) og jeg taper jo over 8000 kr brutto i måneden. Det vil si på tolv måneder at det omtrent blir 100 000 kr. Og det vil da igjen være omtrent 12 000 kr jeg ikke får i feriepenger. Jeg sjekket i forhold til skattekortet også, og jeg netto så taper jeg "kun" 4-5000 kr (husker ikke helt) det vil si at jeg i "bestefall" taper 60 000 kr det året (inkludert feriepengene jeg vil tape). Kan ikke forstå hvordan NAV får det til å bli mellom 20 og 25 000 kr. Og jeg regner på samme måte som min arbeidsgiver gjorde ved forrige runde og da jeg tar det regnestykke så stemmer det med hva jeg fikk i årslønn det påfølgende året.

Er det noen som vet hvordan foreldrepengene regnes dersom man har hatt varierende lønn siste månedene før permisjon? Tar de utgangspunkt i siste lønnsslipp eller er det gjennomsnittet av de siste 6 mnd som gjelder? Klarer ikke å bli klok på det. Begynner i ny jobb kort tid før permisjonsstart og vil muligens gå noe ned i lønn. Vil den nye lønnen bli det jeg får utbetalt i permisjon selv om jeg har tjent mer i 4-5 mnd før permisjonsstart? Setter pris på oppklaring :)

Er det noen som vet hvordan foreldrepengene regnes dersom man har hatt varierende lønn siste månedene før permisjon? Tar de utgangspunkt i siste lønnsslipp eller er det gjennomsnittet av de siste 6 mnd som gjelder? Klarer ikke å bli klok på det. Begynner i ny jobb kort tid før permisjonsstart og vil muligens gå noe ned i lønn. Vil den nye lønnen bli det jeg får utbetalt i permisjon selv om jeg har tjent mer i 4-5 mnd før permisjonsstart? Setter pris på oppklaring :)

Fekk beskjed av nav om at det er lønna du har dagen du går ut i permisjon som er gjeldande. Sjølv går eg ned i stilling pga hadde 60% kontrakt men jobba 100%, men pga dårlig under svangerskapet blei eg flytta til anna avdeling og får der berre jobbe 80%. Spurte dermed nav ang. det med lønna, og det er dessverre den dagen du går ut i permisjon med mindre den er veldig mykje mindre enn du pleier då kan du søke om å få det regna ut i frå gjennomsnittet siste åra men var få som fekk det godkjent sa dei til meg. Kjipt men :/

Vi skal ta 80% lønn med 59 uker permisjon, + eg skal legge inn ferien min midt i så eg får lengre tid heime. Har termin i april og skal få det til å gå opp i opp til barnehagestart 2018, og kjenner det vil bli slitsomt for oss å tenke så mykje på å måtte klare å spare så og så mykje for å ta ulønna permisjon ei stund framfor å bare ta 80% å tape litt penger, penger er ikkje alt :)

Eg skal då ta ut permisjon frå 31. mars og ut mai mnd, så utsetter eg permisjonen min 1 mnd og tar ferie i stadenfor i juni (får feriepenger siste i mai), fortsetter permisjon til min går ut og tar muligens eit par veker ulønna då før han begynner på sine veker.

I følge den kalkulatoren her (som eg syns var mykje enklare enn nav sin) http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator så taper vi ikkje betydelig mykje penger :) Eg tjener faktisk litt på det, og han taper så totalt taper vi ca 15000 på heile permisjonstida..

Husk at arb giver også skal svare på stillingsprosenten din og lønna di i eget skjema, så de går ut i fra det også, i tillegg til det du får rett før permisjonsstart. Så de sjekker nok disse to opp mot hverandre ☺️

Vi skal ta 80% lønn med 59 uker permisjon, + eg skal legge inn ferien min midt i så eg får lengre tid heime. Har termin i april og skal få det til å gå opp i opp til barnehagestart 2018, og kjenner det vil bli slitsomt for oss å tenke så mykje på å måtte klare å spare så og så mykje for å ta ulønna permisjon ei stund framfor å bare ta 80% å tape litt penger, penger er ikkje alt :)

Eg skal då ta ut permisjon frå 31. mars og ut mai mnd, så utsetter eg permisjonen min 1 mnd og tar ferie i stadenfor i juni (får feriepenger siste i mai), fortsetter permisjon til min går ut og tar muligens eit par veker ulønna då før han begynner på sine veker.

I følge den kalkulatoren her (som eg syns var mykje enklare enn nav sin) http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator så taper vi ikkje betydelig mykje penger :) Eg tjener faktisk litt på det, og han taper så totalt taper vi ca 15000 på heile permisjonstida..
Tenkte det samme selv! Godt å høre at jeg ikke tenker de samme planene aleine ☺️

Vi taper bare litt over 11000,- på å ta 80% så da gjør vi det :)

Enig i at penger ikke er alt:) men hvis man synes det er tungt å hele tiden tenke på at man må spare penger så kan man bare lage en fast overføring fra brukskonto til sparekonto hver mnd. Da går pengene av seg selv og man får ikke brukt mer enn man faktisk kan.. Resultatet blir jo det samme som å ha permisjon med 80 % lønn, bare at man faktisk får litt mer utbetalt totalt sett :)

Enig i at penger ikke er alt:) men hvis man synes det er tungt å hele tiden tenke på at man må spare penger så kan man bare lage en fast overføring fra brukskonto til sparekonto hver mnd. Da går pengene av seg selv og man får ikke brukt mer enn man faktisk kan.. Resultatet blir jo det samme som å ha permisjon med 80 % lønn, bare at man faktisk får litt mer utbetalt totalt sett :)
Har jo fortsatt tilgang til dei på sparekonto, men skjønner ka du meiner :) Men for oss blir det beste valget å dra det meir ut over sidan vi totalt sett nesten ikkje taper på det, 10 000 kr på over 1 års tid e ikkje merkbart tenker eg ;)

Vi taper bare litt over 11000,- på å ta 80% så da gjør vi det :)

Har dere regnet med feriepengene på begge to da? Jeg kjenner jeg blir så usikker på om min utregning (eller set vil si arbeidsgiveren min sin) er riktig, da jeg ser ut til å tape mye mer enn hva "andre" gjør, mulig det er fordi jeg har tatt med feriepenger.

Har jo fortsatt tilgang til dei på sparekonto, men skjønner ka du meiner :) Men for oss blir det beste valget å dra det meir ut over sidan vi totalt sett nesten ikkje taper på det, 10 000 kr på over 1 års tid e ikkje merkbart tenker eg ;)

Ja, hvis det kan bli et problem at pengene er tilgjengelige fortsatt når de står på sparekonto så er det nok greiest å la NAV styre pengebruken litt ;-)
10000 på et år er ikke så mye, nei.. :)

Har dere regnet med feriepengene på begge to da? Jeg kjenner jeg blir så usikker på om min utregning (eller set vil si arbeidsgiveren min sin) er riktig, da jeg ser ut til å tape mye mer enn hva "andre" gjør, mulig det er fordi jeg har tatt med feriepenger.
Bare la inn årslønn og månedslønn i den kalkulatoren. Men tror da ikke det kan være så veldig stor forskjell i feriepenger på 80% og 100% når forskjellen på oss ellers ble så liten. Vi prøver å spare opp litt av lønningene frem til permisjonsstart og vet vi får igjen en del på skatten i år som vi kan sette til sparing så håper at det skal gå helt fint :)

Bare la inn årslønn og månedslønn i den kalkulatoren. Men tror da ikke det kan være så veldig stor forskjell i feriepenger på 80% og 100% når forskjellen på oss ellers ble så liten. Vi prøver å spare opp litt av lønningene frem til permisjonsstart og vet vi får igjen en del på skatten i år som vi kan sette til sparing så håper at det skal gå helt fint :)

Jeg la også inn i en kalkulator som er linket til på i denne tråden. Jeg sjekket meg og jeg tapte 100 000 kr, og da stod det at de ikke telte med feriepenger. Det vil altså si at 12% av 100 000 er det jeg taper i feriepenger i tillegg.

Jeg tror jeg gir opp dette altså. Du får jo heller ikke noen fasit før man har prøvd 80% heller :s

Jeg skal ha 100% lønn, og 10 uker ferie. Så jeg får da 100% lønn i like mange uker som 80%.

Jeg jobber kommunalt, så jeg får alt av feriepenger og lønn av arbeidsgiver, og trenger ikke tenke noe på å spare penger eller endring av utbetalinger fordi det er fra nav osv.

Men jeg kommer til å tape veldig mye på 80%, så jeg vil heller gjøre det sånn og evt spare opp til noe ulønnet hvis det skulle vise seg nødvendig.

Noen som nevnte i går at man kun kan ta ut 4 + 1 uke ferie sammen med permisjonen? Jeg har nemlig også 5 uker ferie i 2017, og 5 uker ferie i 2018 som jeg hadde tenkt og ta ut før jeg tar ulønnet permisjon. Venter tvillinger så tar kontantstøtte i et par måneder etter de har fylt 13 måneder.

Back
Topp