Pepsi Max / Cola Zero

Drakk masse kaffe og Cola Light før jeg ble gravid å var beskytte for hvordan det skulle bli å trappe ned... men så ble jeg så kvalm at jeg har nesten ikke klart å få i meg Cola Light og kaffe har jeg ikke rørt på 3,5 mnd. Men har tenkt å drikke litt når værste magesyren/halsbrannen gir seg [emoji13] Alt med måte tenker jeg, så er ikke redd for hverken koffein eller kunstig søtning i fornuftig lave doser...

https://www.nrk.no/livsstil/--lettbrus-kan-gi-tidlig-fodsel-1.7212363

Veldig ganmel artikkel da, men leste i sommer at barn under en viss alder ikke bør drikke og spise kunstig søtningsstoff, så er kanskje noe i det som foster heller ikke bør få så mye av?
Jeg er ikke glad i kunstig søtning uansett, heldigvis. Hehe.

Barn under 3 år, er det vel, skal ikke ha kunstig søtning.

Nå er jeg usikker på hvor mye av det mor får i seg som går videre til fosteret? Barn skal jo ikke ha koffein i det hele tatt, mens som gravid kan man drikke 1-2 kopper kaffe (noe de færreste ville gitt til småbarn).

I artikkelen står det at helsedirektoratet ikke har funnet grunn til å fraråde det, så da tenker jeg det går greit.

Jeg drikker det uansett bare i helgene, mens i artikkelen var det snakk om å drikke det hver eneste dag.

Jeg drikker cola zero xsmile9 før drakk jeg så mye jeg ville. Men nå prøver jeg å holde meg til toppen 5-7dl om dagen. Oftes blir det en. 0,33 boks. Ellers drikker jrg mye isvann

Jeg drikker cola zero... med isbiter. Er glad i det ellers, men siden jeg ble gravid har det blitt ekstra godt.

Sist graviditet var jeg avhengig av å alltid ha iskaldt vann med meg, noe som selvfølgelig var ganske sunt. Denne gangen må jeg desverre tvinge det i meg for å drikke anbefalt mengde.

"Heldigvis" er jeg ikke like glad i andre søtsaker som jeg var sist :D

Jeg elsker Pepsi Max, drakk det så og si hver dag før svangerskapet. Men når jeg ble gravid slet jeg mye med mageknip. Kuttet ut pepsi (egentlig brus generelt,men pepsi var verstingen) og det hjalp faktisk. Så nå blir det bare «hvis jeg bare mååå», eller hvis vi får det borte.

Jeg har cola zero som kosedrikk om lørdagen. Et stort glass med isbiter og en limeskive:happy: NAM! Til hverdags er det stort sett vann det går i, og en liten kaffekopp i ny og ne.

I dag fikk jeg et hefte hos jordmor, utgitt av helsedirektoratet. Der står det om kunstig søtning at man bør begrense seg til en liter om dagen. Det var ikke den kunstige søtningen i seg selv som var problemet, men et konserveringsmiddel som ble brukt sammen med det.

Jordmor mente også jeg kunne slappe helt av med hensyn på det.

Så da kan man trygt kose seg med et par tre glass om lørdagskvelden uten å få sjelekvaler.

Nei! Drikker nesten ikke brus og hvertfall ikke produkter som inneholder aspertam i utgangspunktet heller.. Har ikke noe i kroppen å gjøre spør du meg:hungover::hilarious:

Jeg kuttet ut lettprodukter i det sekundet jeg fant ut at jeg var gravid [emoji5] men det er jo opp til hver enkelt [emoji5]

Back
Topp