pepperkakehus

mormormor

Betatt av forumet
Jeg har jo enda en del dager igjen til termin - så prøver å lage litt jul i huset. Har bakt pepperkakehus, men så lurer jeg litt på dette med glasur (les lim) til godteriet. Er det bare å blande melis og eggehvite? Eller er det noe annet som fungerer bedre?

PS - har ikke vært så aktiv med å skrive innlegg her på forumet, men er inne stort sett hver dag  leser litt. Kanskje jeg blir litt mer aktiv nå som jeg har startet på permisjon.

Jeg bruker karamell når jeg "limer" det sammen... smelter sukker. Funker greit det. Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det sist, og har ikke lagd noe enda i år...men mener jeg kun smelta sukker i panna

Har brukt karamell til å lime sidene, men mener å huske fra egen barndom at vi brukte noe hvitt. Karamell smaker jo ikke så godt når det en gang skal knuses og spises på nyåret.

Til å sette sammen pepperkakehus så tror jeg at jeg ville brukt smeltet sukker (karamell) som MammaMia98 sier..
Eggehvite og melis tror jeg ikke blie sterkt nok.. Jeg prøvde det i fjor.. og det endte i veggen (LITT hissig... hehe)

Melis smaker bedre ja, men holder det huset sammen i varmen eller kan melisen smelte tro? jeg har liten erfaring med pepperkakehus faktisk [:D]

Til å lime fast godis osv bruker vi melis [;)]
og til å sette sammen huset bruker vi knekk (smeltet sukker)

Det er fuuult mulig å bruke melis og eggehvite..
men da må man ha veeeldig tålmodighet mens man holder veggene.. for det tar tid..!!

Hvis man har litt midre tålmodighet (les: meg) så bruker man noe som funker fort hehe!

Er jobare å unngå å spise skjøtene når det knekkes etterpå..

Nåe man skal dekorer så kan man jo bruke melis blandingen.. for det er ikke ting som er så tunge..

ORIGINAL: dripdrop

Til å lime fast godis osv bruker vi melis [;)]
og til å sette sammen huset bruker vi knekk (smeltet sukker)

Mener det var ca sånn vi gjorde det sist også... Da lagde vi det til 1. søndag i advent og når vi skulle spise det i romjula var det fult av støv, så vi kasta det. Derfor vi har utsatt det i år [:D]

Back
Topp