Pengebruken til din andre halvdel

Her er jeg økonomisjef og styrer alle kontoer, rett og slett for at vi skal slippe å sette oss i gjeld pga dårlige prioriteringer. Sånn som det er nå, når jeg er sykemeldt og har dårlig lønn, så må alt av kjøp få igjennom meg først, slik at jeg kan dobbelsjekke at det ikke går utover budsjettet. Hender at det blir en liten pengediskusjon i ny og ne, men det går fort over, og det er som regel bare sånne tulleting. Alt ble ihvertfall bedre når jeg tok over all styringen. Før var det han som var økonomisjef og tok seg av regninger etc, men så skjedde det noe som gjorde at han begynte å vegre seg for å åpne regninger, det holdt på å gå skikkelig i dass. Så når jeg fant ut det etter noen mnd, så tok jeg over og nå er alt mye lettere for alle ;D

Nei eg vet ikke hva han bruker penger på og han vet ikke hva eg bruker penger på. Felleskonto har vi heller ikke siden han tjener dobbel så mye,så det hadde vært urettferdig mener eg.

Jeg, jeg er den som styrer økonomien. Han har fullt innsyn, det skal sies. Vi har ikke felles økonomi, vi har semidelt økonomi. Vi har med andre ord noen penger vi kan bruke på våre egne ting, men mye av pengene går til felleskassa som dekker regninger og mat. Vi teller aldri kroner og øre, den som har råd er den som spanderer middag ute, for å ta et eksempel. :)

Han vet alt hva jeg bruker penger på, han er veldig hemmelighetsfull. Å ja blir alltid diskusjoner rundt det
Hvordan klarer dere å ha det sånn med noe så viktig som økonomi med barn? :/
Blir du ikke sint for at han vet om hva du bruker penger på, men ikke motsatt?

Vi vet alt om hva den andre bruker penger på, vi deler det meste i livene våre. :)
Vi betaler 50/50 av det meste, men noen ganger betaler han mer, og andre ganger betaler jeg mer.
Vi har strikt oversikt over alle faste utgifter, sparing og alt vi bruker penger på.
VI har derfor en veldig god økonomi, uten hemmeligheter og uten overraskelser. :)

Vi setter inn like mye på en felleskonto. Fra denne har vi faste trekk til regningskonto, sparekonto og feriepengekonto. Vi har alltid penger til å betale våre regninger.
Men må selvfølgelig prioritere store ting vi har lyst å gjøre i huset.
Resten beholder vi selv, og vi bruker egne penger på frisør, klær, hobbyer og reiser vi er på alene for eksempel. Mannen vet heller ikke noe om hva han får i gave.
Fungerer veldig fint for oss.

Vi krangler ikke om penger. :) Vi følger et budsjett og har x antall kroner i lommepenger månedlig som vi disponerer til hva det måtte være. Store innkjøp gjøres i samråd ettersom vi er gift og har felles økonomi :)

Vi deler faste "fellesutgifter", men har hver sine kontoer. Krangler sjeldent, men blir avogtil litt furt når vi har ulike formeninger om hva som er viktig å prioritere. Her trenger vi i mine øyne nye spisestuestoler, mens mannen mener vi trenger ny tv, når jeg mener den vi har er helt topp og fungerer fint :p Prøver å møtes på midten da!

Her går begge lønninger inn på samme konto. Begge har full tilgang til enhver tid :) krangler aldri om penger og vi avtaler alle store innkjøp på forhånd.

Vi har felles regningskonto og matkonto. Fører inn like mye hver her hver mnd. Så kan vi bruke resterende som vi vil :-)

Alt er felles her og vi er i samme båt. Samarbeider istede for å krangle heldigvis. Men vi har hatt våre tunge dager vi og :(

Jeg bruker svært lite og er den økonomiske av oss. Mannen bruker opp alt og gjerne litt til om han må. Hender han kjøper røyk, snus og øl på Mastercard. ... arghh

Vi setter over samme sum hver til felles og hva han bruker resterende blander jeg meg ikke oppi. Men mye går til trening, togkort, mat på skolen, litt pils ute med "gutta" og diverse småpirk :) Jeg bruker nok selv mer penger på ting til meg selv, men har samtidig mer penger inn enn han.

Jeg er hjemmeværende slik at vi ikke trenger å ha datteren vår i bhg. Dermed betaler han alle utgifter, så får jeg resten av pengene til mat, klær og ungerholdning :P Hvis han bruker penger, så er det på lunsj som regel. Han kjøper seg aldri noen ting.
Krangler aldri om pengebruk egentlig.

Vi har ikke felles økonomi, så jeg bruker mine penger som jeg vil og han sine. Krangler egentlig aldri om penger så lenge han betaler det han skal!

Back
Topp