Jeg drar alle pelsdyrbønder over en kam, for de kan nemlig ikke få til god dyreveldferd uansett hvor mye de ønsker. Nettopp fordi de putter dyrene i små bur! Det er ikke sårene som gjør at jeg er i mot den bransjen, det er fordi dyrene ikke har det bra i netting bur!
Å drive som vanlig melkebonde, kyllingbonde, høns osv er ikke bra for meg. Jeg kjøper ikke slike produkter. For meg er det ikke bra at kua står på bås, for meg er det ikke bra at kalven ikke får gå med mor, det er heller ikke bra nok for meg at kyllingene vokser i rekordfart stappet inn i en stor hall med liten plass for hver kylling, "frittgående" høns har det nesten verre enn burhøns så jeg er ikke fornøyd med det heller.
Noen få bønder i Norge driver gård akkuratt som jeg ønsker at flere gjorde. Vi bør behandle husdyrene våre med dyp respekt og gi de akkuratt det de trenger. Som sagt vi har en lang vei å gå!
Ja, jeg har hund og hadde jeg slipt denne hunden ut i naturen så hadde han død! Nettopp fordi dem har levd samme mennesker i mange tusen år og er tam. Det er ikke minken og reven så det kan ikke sammenlignes!
Min hund står ikke i bur i det hele tatt, den er ute flere timer om dagen og vi som eiere gir den ett verdifullt liv med god dyreveldferd.
Jeg forstår ikke hvorfor bønder hele tiden kommer med så tullete argumenter, samme gjorde de på debatten på tv i går også om vi skal ta dere seriøst så bruk andre argumenter enn å sammenligne hund med rev.
Det er ingen som vil at bønder skal legge ned i Norge utenom drift som er totalt unødvendig som pels.
Men de ønsker økt fokus på bedre dyreveldferd, vi har en lang vei igjen før dyrene har det optimalt på norske gårder

Så jeg håper virkelig at fokuset også vil bli enda større på dyreproduksjonen
Men hvordan få til det i det virkelige liv? Jeg syns og selvsagt at alle dyr skulle fått gått fritt, få vokse i sitt naturlige tempo, kalven få gå med mor, osv. Men sånn som det blir lagt opp til nå er det praktisk umulig å få til. Den nye regjeringen går jo inn for å få vekk alle småbruk, fjerne statsstøtten om du er for liten og ikke produserer nok. De vil dagens landbruk skal bli få store i stedet for mange små. Da sier det seg selv at dyrevelferden går ned. Kjenner en som har prøvd å drive gård etter Listhaugs mal,han klarte det ikke, ble psykisk og ikke minst fysisk syk av å jobbe døgnet rundt for å nå over alt.