Pelsdyroppdrett...

Jeg dynes det er greit med pels så lenge de behandler dyra ordentlig. Det er jo ikke verre å holde dyr for pels enn for kjøtt.

Ville dyr med så store instinkter er jo håpløst å holde ordentlig. Da må de bo i innhengninger som i kr.sand dyrepark da, med huler, vann osv til minkene? Og det er vel ikke mulig...............

Kyr, sauer osv har det jo helt annerledes, i tillegg har de helt andre instinkter, de eter ikke hverandre, eller løper rundt og rundt seg selv i stress.

Jeg er veldig påvirket av bestefaren min, som har drevet bondegård i mange år (melkekyr, litt storfekjøtt og svin).

Skal man drive med levende dyr, så skal man bry seg om dyra, ta vare på de, og sørge for at de har det bra. Da smaker maten bedre, pelsen/skinnet er finere, og man viser respekt for livet som er gitt for oss.

Om dette kan dokumenteres så er jeg helt for pelsdyrdrift på lik linje med "vanlig" dyrehold på gård.

Kan vel også sies at jeg er helt imot måten kyllinger og høner "oppbevares" og ales opp på. Har enda ikke sett gode nok forhold for de..

Sånn er jeg også vant med :)
Bestefar hadde gård, der ble kyrne børstet og klippet, kalvene hadde fine halmsenger og alt var rent og dyrene kosete. De hadde navn og faste plasser. Sånn skal dyrehold være :)

Hvorfor må vi importere? Hva skal man med pels? Og vi sender ut tydelige signaler til verden når vi legger ned en slik grusom bransje.
Vi må nesten kjempe i vårt land før vi tar for oss resten av verden.
Så fordi andre gjør det så må det være lov i Norge også?
Dyremishandling er ikke mer greit fordi det gjøres i Norge enn Kina.
Et sted må man begynne!

Jeg ER faktisk enig med deg, men jeg tror ikke det er gjennomførbart i praksis. Jeg kan ikke se for meg at fuskepels blir godtatt hos alle, og folk importerer for å tjene penger. Penger er det eneste som står i hodet på veldig mange.

Jeg bryr meg ikke! Har ikke pels på noe jeg eier av "smak og behag tilfeldigheter", men engasjerer meg heller ikke i debatten.. Tror alikevell ikke det ville stoppet meg i å kjøpe noe jeg virkelig hadde hatt lyst på..

Anbefaler deg å se den omstridte filmen PELS om du ikke bryr deg.

Det er slike holdninger som du har som irriterer meg mest. En ting er de som har gode argumenter for at de mener pelsdyroppdrett er viktig, men de som er likegyldige som deg og bare ikke gidder å tenke på dyra.. Det irriterer meg!

Alle dere som er helt imot pelsdyrnæringen; har dere noen gang vært på en pelsdyrfarm? Spiser dere kylling? Og hva med egg? Frittgående høner er ikke så frittgående.. Høner blir fort hakket til blods av andre høner. De har generelt et trist liv.

Personlig ser jeg ikke poenget med pels, syns egentlig det er litt ekkelt. Likevel håper jeg ikke at pelsdyrnæringa i Norge blir lagt ned, det vil bare resultere i mer import fra land der dyra har det enda verre. Jeg håper krava for pelsdyroppdrett blir strengere, men må likevel poengtere at pelsdyr i Norge generelt har det ok om man ser i forhold til for eksempel asiatiske land. Jeg stemmer for å forby import og heve kravene i Norge.

Men, jeg syns det er veldig rart at vi ikke har kommet lenger i 2014.

Har det OK???

Ja, jeg har vært på pelsfarm.

Mink skal leve alene, og ved vann. De har store territorier, og hater andre minker bortsett fra dem de skal parre seg med..
Så uansett om buret blir 2x2 meter, så kommer de til å gange på hverandre, og løpe rundt i ring uansett.. For det er helt unaturlig for dem.

Ja, mener vi skal forby import også jeg, men vi kan jo begynne et sted.

Se dokumentaren PELS, der var det en bondegård som ble valgt ut fordi han som lurte dem sa han skulle starte pelsfarm. Så da ble han med dit for å få hjelp til å starte en farm.
Det var så ille at jeg måtte spy, klarte ikke se alt.

Jeg ER faktisk enig med deg, men jeg tror ikke det er gjennomførbart i praksis. Jeg kan ikke se for meg at fuskepels blir godtatt hos alle, og folk importerer for å tjene penger. Penger er det eneste som står i hodet på veldig mange.

Den norskepelsen blir nesten ikke omsatt i Norge, så vi vil nok ikke importere mer enn det vi gjør i dag. Den norskepelsen har sitt marked i Kina og Russland.
Det er fler og fler som blir beviste i Norge, vi har alltid noen mennesker uten empati som driter i hvordan andre vesner har det. Det betyr ikke at vi må godta mishandlingen skal fortsette i landet vårt..

Så da vil du kjempe for å få bort pelsdyrindustrien i Norge så vi "må" importere" pels fra land der dyrene har hatt det enda verre. Logisk. Jeg tror aldri vi klarer å legge ned pelsdyrnæringa på verdensbasis, derfor mener jeg vi burde gjøre den best mulig her i landet og la være å bruke andre land sin pels.

Så fordi det er lov å slå unger i andre land, så skal vi gjøre det her i Norge og??
Nei for dumt å blande inn andre land mener jeg!

Vi må konsentrere oss om Norge, først legge ned farmene, så håper vi at det blir forbud mot import også.

Anbefaler deg å se den omstridte filmen PELS om du ikke bryr deg.

Det er slike holdninger som du har som irriterer meg mest. En ting er de som har gode argumenter for at de mener pelsdyroppdrett er viktig, men de som er likegyldige som deg og bare ikke gidder å tenke på dyra.. Det irriterer meg!

Å si at jeg ikke gidder å tenke på dyra, er feil.. Jeg gidder ikke engasjere meg i debatten fordi jeg ikke liker pelsprodukter, jeg kjøper det ikke og har heller andre debatter å engasjere meg i.. Å ikke engasjere seg betyr ikke at jeg syns det er rett og rimelig hvordan dyra blir behandlet - klart jeg syns det er feil! Men det er en debatt som går meg hus forbi..

Vi skal ha respekt for dyrs liv. En av måtene vi viser det på er å drepe så få av dem som mulig. Det vil si å utnytte mest mulig av dyret. Pelsdyr kan kun brukes for pelsen sin, ingenting annet. Det er en næring med masse svinn. I tillegg er det en næring som kun handler om luksus, ikke behov. Og så har du jo det med at dyra som brukes ikke skal holdes på den måten de blir nå, det er så unaturlig.

Jeg synes heller ikke at fjørfe holdes på et akseptabelt nivå, men skal det bli bra så trenger vi mange små hønsehus, type hagehønsehus. Og hvor mange vil det, eller kan det? Og kua skal ikke stå bundet! Økologisk er best, men ikke mulig mange steder i Norge dessverre. Men vi kan gjøre noe med plassen de får.

Men som mange andre sier.jeg at vi må starte et sted, og det ene utelukker ikke det andre!

Filmen "Pels" er laget av aktivister, er ikke noen hemmelighet at de klipper som de vil for at det skal virke så grotesk som mulig for "ufaglærte". Har sett det før. Filmen burde heller vært ute etter å ta de som er useriøse, ikke ta hele næringa. Jeg er og sterkt imot at ikke dyr blir behandlet som de skal og etter gjeldende lover. Samme hva dere bedrevitere mener og tror om dyrehold i Norge, dyra har det som regel bra.
Dersom pelsnæringen blir nedlagt, blir det neste de går etter kyllingproduksjonen. Deretter høner, som de fleste tror har det mye bedre etter de nye miljøbura kom. Ingen har klart å bevise at hønene virkelig har det bedre med større plass, mye mobbing og hakking. Ku i lausdriftfjøs har det visstnok og bra, utenom de svake som blir mobba av sjefskua og aldri får spise, hvile eller gå hvor de vil. For sånn er det faktisk blandt dyra. Er fakta at ikke alle kyr har det så bra med å gå løse, som de hadde det på bås hvor de ble beskytta fra mobbing.
Fortsetter det slik som dette blir hele landbruket nedlagt i Norge, og vi må kun spise importert mat fra f.eks Polen. Er det bedre? Så dersom ikke hele Norge plutselig blir veganere, tror jeg det er bedre vi produserer maten våres selv.
Jeg er selv kyllingbonde, og ser med egne øyne at veksten på dyra går altfor raskt, noe som har blitt bestemt da nordmenn spiser veldig mye kylling. MEN, dyra mine har det ikke vondt selv om de ikke får leve så lenge.
Blir trist på pelsfarmerens vegne, de som driver seriøst og tar vare på dyra sine, når "alle" kaller dem dyremishandlere. Denne filmen representerer ikke hele næringen.
Jeg er dyrevenn, driver gård fordi jeg trives med dyr og er så heldig å ha det som min arbeidsplass. Hadde jeg ikke hatt et dyrehjerte hadde jeg heller fått meg en 7-3 jobb istedet for å jobbe til tider døgnet rundt for svært lav timelønn.

Filmen "Pels" er laget av aktivister, er ikke noen hemmelighet at de klipper som de vil for at det skal virke så grotesk som mulig for "ufaglærte". Har sett det før. Filmen burde heller vært ute etter å ta de som er useriøse, ikke ta hele næringa. Jeg er og sterkt imot at ikke dyr blir behandlet som de skal og etter gjeldende lover. Samme hva dere bedrevitere mener og tror om dyrehold i Norge, dyra har det som regel bra.
Dersom pelsnæringen blir nedlagt, blir det neste de går etter kyllingproduksjonen. Deretter høner, som de fleste tror har det mye bedre etter de nye miljøbura kom. Ingen har klart å bevise at hønene virkelig har det bedre med større plass, mye mobbing og hakking. Ku i lausdriftfjøs har det visstnok og bra, utenom de svake som blir mobba av sjefskua og aldri får spise, hvile eller gå hvor de vil. For sånn er det faktisk blandt dyra. Er fakta at ikke alle kyr har det så bra med å gå løse, som de hadde det på bås hvor de ble beskytta fra mobbing.
Fortsetter det slik som dette blir hele landbruket nedlagt i Norge, og vi må kun spise importert mat fra f.eks Polen. Er det bedre? Så dersom ikke hele Norge plutselig blir veganere, tror jeg det er bedre vi produserer maten våres selv.
Jeg er selv kyllingbonde, og ser med egne øyne at veksten på dyra går altfor raskt, noe som har blitt bestemt da nordmenn spiser veldig mye kylling. MEN, dyra mine har det ikke vondt selv om de ikke får leve så lenge.
Blir trist på pelsfarmerens vegne, de som driver seriøst og tar vare på dyra sine, når "alle" kaller dem dyremishandlere. Denne filmen representerer ikke hele næringen.
Jeg er dyrevenn, driver gård fordi jeg trives med dyr og er så heldig å ha det som min arbeidsplass. Hadde jeg ikke hatt et dyrehjerte hadde jeg heller fått meg en 7-3 jobb istedet for å jobbe til tider døgnet rundt for svært lav timelønn.

Klart bønder støtter hverandre, du så ikke mishandlingen i filmen? Eller er det slik at det har "aktivisten" påført dyrene selv? Og kanskje han også tvang frem de dårlige holdningene?
Uansett hva den filmen viser, så er det ikke det man ser som er det forferdelige! Det forferdelige er at ville dyr blir frarøvet alt av dems instinkter å sperrer inne i små bur!
Det er dyremishandling, og det sier forskning og det sier også vetrinærinstuttet.
Ja, jeg håper virkelig vi får en endring i hele dyreproduksjonen vår i Norge! Vi har en lang vei å gå før dyreproduksjonen vår har god dyreveldferd. Og det var litt av noen spådommer du kom med, så i Norge kan ikke dyrene ha det bra fordi da må næringen legge ned? Dummeste jeg har lest, alt går på viljen, hva er man villig til å betale for dette.
Noen bønder i Norge har fått til god dyreveldferd? Hvorfor har ikke de lagt ned og hvorfor er de villige til å ha god dyreveldferd om det ikke er mulig?

Last edited:
Klart bønder støtter hverandre, du så ikke mishandlingen i filmen? Eller er det slik at det har "aktivisten" påført dyrene selv? Og kanskje han også tvang frem de dårlige holdningene?
Uansett hva den filmen viser, så er det ikke det man ser som er det forferdelige! Det forferdelige er at ville dyr blir frarøvet alt av dems instinkter å sperrer inne i små bur!
Det er dyremishandling, og det sier forskning og det sier også vetrinærinstuttet.
Ja, jeg håper virkelig vi får en endring i hele dyreproduksjonen vår i Norge! Vi har en lang vei å gå før dyreprodusjonen vår har god dyreveldferd. Og det var litt av noen spådommer du kom med, så i Norge kan ikke dyrene ha det bra fordi da må næringen legge ned? Dummeste jeg har lest, alt går på viljen, hva er man villig til å betale for dette.
Noen bønder i Norge har fått til god dyreveldferd? Hvorfor har ikke de lagt ned og hvorfor er de villige til å ha god dyreveldferd om det ikke er mulig?
Var jo akkurat det jeg skreiv, vi må få vekk de som ikke behandler dyra bra. Men ikke gre alle over en kam. Alle dyr i Norge har en gang vært ville. Har du hund? Er ikke naturlig for den heller å bo i hus nesten hele døgnet og ikke få vandre og jakte. Har vel aldri ment at dyrene ikke kan ha det bra for da må næringen legge ned? Skjønte ikke spørsmålet engang. Mente at tar man bort en næring, flytter fokuset seg over til en annen. Ingen vil noen gang bli fornøyd. Kunne tenkt meg at alle de som mener at dyr ikke har det bra; prøv å driv gård selv, prøv om det praktisk lar seg gjøre å la alle dyr gå hvor de vil, "naturlig".
Hvorfor stiller du spørsmål med at noen bønder i Norge har fått til god dyrevelferd? Selvfølgelig har de det! Dyr som ikke trives vokser ikke som de skal, mistrivsel vises lang vei.

Var jo akkurat det jeg skreiv, vi må få vekk de som ikke behandler dyra bra. Men ikke gre alle over en kam. Alle dyr i Norge har en gang vært ville. Har du hund? Er ikke naturlig for den heller å bo i hus nesten hele døgnet og ikke få vandre og jakte. Har vel aldri ment at dyrene ikke kan ha det bra for da må næringen legge ned? Skjønte ikke spørsmålet engang. Mente at tar man bort en næring, flytter fokuset seg over til en annen. Ingen vil noen gang bli fornøyd. Kunne tenkt meg at alle de som mener at dyr ikke har det bra; prøv å driv gård selv, prøv om det praktisk lar seg gjøre å la alle dyr gå hvor de vil, "naturlig".
Hvorfor stiller du spørsmål med at noen bønder i Norge har fått til god dyrevelferd? Selvfølgelig har de det! Dyr som ikke trives vokser ikke som de skal, mistrivsel vises lang vei.

Jeg drar alle pelsdyrbønder over en kam, for de kan nemlig ikke få til god dyreveldferd uansett hvor mye de ønsker. Nettopp fordi de putter dyrene i små bur! Det er ikke sårene som gjør at jeg er i mot den bransjen, det er fordi dyrene ikke har det bra i netting bur!

Å drive som vanlig melkebonde, kyllingbonde, høns osv er ikke bra for meg. Jeg kjøper ikke slike produkter. For meg er det ikke bra at kua står på bås, for meg er det ikke bra at kalven ikke får gå med mor, det er heller ikke bra nok for meg at kyllingene vokser i rekordfart stappet inn i en stor hall med liten plass for hver kylling, "frittgående" høns har det nesten verre enn burhøns så jeg er ikke fornøyd med det heller.
Noen få bønder i Norge driver gård akkuratt som jeg ønsker at flere gjorde. Vi bør behandle husdyrene våre med dyp respekt og gi de akkuratt det de trenger. Som sagt vi har en lang vei å gå!
Ja, jeg har hund og hadde jeg slipt denne hunden ut i naturen så hadde han død! Nettopp fordi dem har levd samme mennesker i mange tusen år og er tam. Det er ikke minken og reven så det kan ikke sammenlignes!
Min hund står ikke i bur i det hele tatt, den er ute flere timer om dagen og vi som eiere gir den ett verdifullt liv med god dyreveldferd.
Jeg forstår ikke hvorfor bønder hele tiden kommer med så tullete argumenter, samme gjorde de på debatten på tv i går også om vi skal ta dere seriøst så bruk andre argumenter enn å sammenligne hund med rev.
Det er ingen som vil at bønder skal legge ned i Norge utenom drift som er totalt unødvendig som pels.
Men de ønsker økt fokus på bedre dyreveldferd, vi har en lang vei igjen før dyrene har det optimalt på norske gårder ;) Så jeg håper virkelig at fokuset også vil bli enda større på dyreproduksjonen vår!

Jeg drar alle pelsdyrbønder over en kam, for de kan nemlig ikke få til god dyreveldferd uansett hvor mye de ønsker. Nettopp fordi de putter dyrene i små bur! Det er ikke sårene som gjør at jeg er i mot den bransjen, det er fordi dyrene ikke har det bra i netting bur!

Å drive som vanlig melkebonde, kyllingbonde, høns osv er ikke bra for meg. Jeg kjøper ikke slike produkter. For meg er det ikke bra at kua står på bås, for meg er det ikke bra at kalven ikke får gå med mor, det er heller ikke bra nok for meg at kyllingene vokser i rekordfart stappet inn i en stor hall med liten plass for hver kylling, "frittgående" høns har det nesten verre enn burhøns så jeg er ikke fornøyd med det heller.
Noen få bønder i Norge driver gård akkuratt som jeg ønsker at flere gjorde. Vi bør behandle husdyrene våre med dyp respekt og gi de akkuratt det de trenger. Som sagt vi har en lang vei å gå!
Ja, jeg har hund og hadde jeg slipt denne hunden ut i naturen så hadde han død! Nettopp fordi dem har levd samme mennesker i mange tusen år og er tam. Det er ikke minken og reven så det kan ikke sammenlignes!
Min hund står ikke i bur i det hele tatt, den er ute flere timer om dagen og vi som eiere gir den ett verdifullt liv med god dyreveldferd.
Jeg forstår ikke hvorfor bønder hele tiden kommer med så tullete argumenter, samme gjorde de på debatten på tv i går også om vi skal ta dere seriøst så bruk andre argumenter enn å sammenligne hund med rev.
Det er ingen som vil at bønder skal legge ned i Norge utenom drift som er totalt unødvendig som pels.
Men de ønsker økt fokus på bedre dyreveldferd, vi har en lang vei igjen før dyrene har det optimalt på norske gårder ;) Så jeg håper virkelig at fokuset også vil bli enda større på dyreproduksjonen
Men hvordan få til det i det virkelige liv? Jeg syns og selvsagt at alle dyr skulle fått gått fritt, få vokse i sitt naturlige tempo, kalven få gå med mor, osv. Men sånn som det blir lagt opp til nå er det praktisk umulig å få til. Den nye regjeringen går jo inn for å få vekk alle småbruk, fjerne statsstøtten om du er for liten og ikke produserer nok. De vil dagens landbruk skal bli få store i stedet for mange små. Da sier det seg selv at dyrevelferden går ned. Kjenner en som har prøvd å drive gård etter Listhaugs mal,han klarte det ikke, ble psykisk og ikke minst fysisk syk av å jobbe døgnet rundt for å nå over alt.

Back
Topp