Pause på jobben

Vi har det slik på min jobb, at det ikke er mulighet for pause. Jobber med barn med stort oppfølgingsbehov og som trenger en voksen sammen med seg hele tiden. Da er ikke muligheten tilstede for å trekke seg tilbake for litt hvile og mat. Men spiser sammen med barna.

Slik har vi det på jobb og, bortsett fra at det er voksne istedet for barn.

Dette er vel fullt lovlig uten tariff og egentlig, men man har rett til å ta seg en dopause f.eks. Dvs, man MÅ kunne trekke seg unna for korte perioder.
Klart dopause må alle få, men poenget var pauser - der man kunne forlate arb.stdet. Og det er det ikke alle som kan - derfor er det betaling i pausen bl.a.

Klart dopause må alle få, men poenget var pauser - der man kunne forlate arb.stdet. Og det er det ikke alle som kan - derfor er det betaling i pausen bl.a.

Ja, den er jo grei. Men spm til TS var vel mer om arbeidsgiver har lov til å legge opp arbeidsdagen uten pauser i det hele tatt (ikke nødvendigvis å kunne forlate plassen), og det kan jeg ikke tenke meg de har lov til siden man HAR krav på pause selv om det ikke er fastsatt hvor lenge de skal vare :)

Last edited:
Jeg sa ikke at tariffen er dårligere.
Står ingenting i aml at en SKAL kunne forlate arbeidsplassen heller.....

Her er det som står i aml:
§ 10-9.Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Dette er jo nettopp det som ts spør om, og da kan man høre med Arbeidstilsynet eller hennes fagforening om hva som er riktig. Jeg forstod det som på deg at det spiller ingen rolle hva som står i AML så lenge man kan ha en tariff med arbeidsgiver.

Problemet er ikke å forlate arbeidstedet - men å måtte jobbe uten pause

Hvorfor kan ikke du ta pause som de andre?

Jeg er pedleder selv, så vet hva du mener, ikke alltid jeg tar pause selv.
Men hvorfor skal vi "ofre" vår pause når fagarbeiderne aldri ofrer sin?
Men ja, jeg kjenner til at man prioriterer at de andre får pause fremfor en selv enkelte dager.
Men nå har jeg begynt å stå litt opp for mine egne rettigheter og ;-)
Enig. Jeg har også begynt å prioritere pause. Ofte på tidligvakta mi er jeg ferdig tidlig pga 1 t planleggingstid, og da har jeg faktisk fått spm om jeg egentlig skal ha pause... Som om planlegging ikke er jobb... Jeg har begynt å ta det jeg også har krav på.

Vi har forresten betalt 30 min pause. Må være tilgjengelig, men får det stort sett til. Spiser med barna, så pause er pause:)

Enig. Jeg har også begynt å prioritere pause. Ofte på tidligvakta mi er jeg ferdig tidlig pga 1 t planleggingstid, og da har jeg faktisk fått spm om jeg egentlig skal ha pause... Som om planlegging ikke er jobb... Jeg har begynt å ta det jeg også har krav på.

Vi har forresten betalt 30 min pause. Må være tilgjengelig, men får det stort sett til. Spiser med barna, så pause er pause:)
Haha, ja planlegging er i høyeste grad jobb ;-)

Er egentlig sjelden problem å få halvtimes pauser hos oss, den er lagt til en tid på dagen hvor det er roligere. De minste sover og de større er ute. Da slår alle tre avd seg sammen og det er mange ute som hjelper hverandre å være sammen med alle ungene.

Vi spiser også med ungene,så pause er pause ;-)

Da lærte jeg noe nytt :P

Lærer noe nytt hver dag;) hehe
Jeg trodde man hadde krav på 30 min om man jobbet 6 timer helt til jeg leste loven igjen:p haha
Mulig det har vært noen endringer siden sist jeg leste:confused:

Lærer noe nytt hver dag;) hehe
Jeg trodde man hadde krav på 30 min om man jobbet 6 timer helt til jeg leste loven igjen:p haha
Mulig det har vært noen endringer siden sist jeg leste:confused:
Synes de endrer stadig vekk :P

Back
Topp