Pause på jobben

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Slik jeg har forstått det har man rett på pause om man jobber over 5 timer. Og man har krav på å få spist mat. Men hvordan er det med betalt lunsj? Jeg vet at man da må være tilgjengelig feks hvis det oppstår akutte situasjoner (feks sykepleier el) men er det lov å planlegge at man ikke får pause? At arbeidsgiver sier at personen har betalt pause så da har man ikke rett på å ta en pause fra jobben så lenge han har mulighet til å spise mens han jobber?

Pausen er din privattid så du skal ha mulighet til å forlate arbeidsplassen hele pausen for at det skal telle som pause uansett om den er betalt eller ikke. Har du ikke mulighet til å forlate arbeidsplassen skal du ha pausen betalt som overtid.

Pausen er din privattid så du skal ha mulighet til å forlate arbeidsplassen hele pausen for at det skal telle som pause uansett om den er betalt eller ikke. Har du ikke mulighet til å forlate arbeidsplassen skal du ha pausen betalt som overtid.

Dette er feil. Hvis man har betalt arbeidstid kan man ikke forlate arbeidsplassen sin. Da skal man vær tilgjengelig for jobben sin.

Vi har også betalt pause, men tror ikke vi får forlate arbeidsplassen. Vi skal være tilgjengelig.
Men får vi ikke pause en dag så avspaserer vi den halvtimen. Er det som er gjort her.

Dette er feil. Hvis man har betalt arbeidstid kan man ikke forlate arbeidsplassen sin. Da skal man vær tilgjengelig for jobben sin.

Sånn er det ikke hos meg. Vi er to ulike grupper som jobber sammen deneden ene har betalt pause og den andre ikke, vi har begge rett til å forlate arbeidsplassen. I tillegg avhenger det av om man har pauserom eller ikke.

Vi har betalt pause, og har ikke mulighet til å forlate arbeidsplassen i pausa.

Vet ikke hva som er lov og ikke lov, men det høres jo ikke bra ut å planlegge null pause for de ansatte... Fagforeningsspørsmål?

Det er nok fagforeningsmat.

Vi har betalt pause og kan egentlig ikke forlate arbplassen. Men får lov i spesielle tilfeller.

Men det betyr også at vi bare har 7.5 times arbdager i stedet for 8 som de uten betalt pause har. Iallefall her i kommunen.

Sånn er det ikke hos meg. Vi er to ulike grupper som jobber sammen deneden ene har betalt pause og den andre ikke, vi har begge rett til å forlate arbeidsplassen. I tillegg avhenger det av om man har pauserom eller ikke.

Hvor jobber du??

Jeg er vant med at betalt pause tilsier en er tilgjengelig og ikke kan forlate arbeidsplassen

Mente det var over 6 timer som gjaldt for å ha krav på spisepause. Du har uansett krav på mat når du har betalt pause, men ikke nødvendigvis 30 min sammenhengende pause. Er det betalt pause har man ikke rett til å forlate arbeidsplassen og skal være tilgjengelig hele tiden.

Redigerer inn fra arbeidsmiljøloven :)
5,5 time er det.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151

Pauser

Arbeidstaker har rett til minst en pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være på minimum en halv time.

Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid.

Last edited:
Her har vi betalt pause når vi ikke har overlapping. Da er jeg alene på jobb hele min arbeidstid (jobber i butikk), og spiser mat innimellom når det er stille i butikken.

Vi har ikke pause, men mulighet til å spise mat iløpe av arbeidstiden. Vet ikke reglene rundt dette, men det er nok en avtale arbeidsplassen har da det ikke er mulighet til å gå fra for å ta pause.

Vi har betalt pause og har ikke alltid mulighet til å sette oss ned å spise, spiser mens vi jobber. Har sjelden mulighet til å gå i kantina og spise der. Har også ofte undervisning i pausa. Er sykepleier

Jeg har betalt pause, får ikke forlate arbeidsplassen. (Vi kan spørre om det er noe spesielt).
Det heter visst arbeidslunsj hos oss.
Jeg er ped.leder og kan ikke alltid ta pause....

Me har betalt pause, og kan ikkje forlate avdelingen. Men, om me ikkje får pause på 30 min ila dagen skal me egentleg skrive overtid. Men eg har aldri skrevet overtid pga manglande pause, nokon dagar får me ikkje pause, andre dagar er det rolig:)

På min jobb har vi betalt pause, kan ikke dra fra jobben, og spiser når det måtte passe. Noen ganger rekker man en skive, andre ganger tre skiver;)

Jeg har betalt pause, får ikke forlate arbeidsplassen. (Vi kan spørre om det er noe spesielt).
Det heter visst arbeidslunsj hos oss.
Jeg er ped.leder og kan ikke alltid ta pause....
Hvorfor kan ikke du ta pause som de andre?

Jeg er pedleder selv, så vet hva du mener, ikke alltid jeg tar pause selv.
Men hvorfor skal vi "ofre" vår pause når fagarbeiderne aldri ofrer sin?
Men ja, jeg kjenner til at man prioriterer at de andre får pause fremfor en selv enkelte dager.
Men nå har jeg begynt å stå litt opp for mine egne rettigheter og ;-)

Du har rett på 30 minutters pause om du jobber 5,5 timer eller lengre.
Om pausen er betalt skal du være tilgjengelig og kan ikke forlate arbeidsplassen. Du skal jo ha 30 minutter så du får spise, men de trenger ikke være sammenhengende siden du er nødt til å være tilgjengelig :)

Du har rett på 30 minutters pause om du jobber 5,5 timer eller lengre.
Om pausen er betalt skal du være tilgjengelig og kan ikke forlate arbeidsplassen. Du skal jo ha 30 minutter så du får spise, men de trenger ikke være sammenhengende siden du er nødt til å være tilgjengelig :)

Man har faktisk ikke rett på en halvtime før det er 8 timer, men rett på pause har man:)

Back
Topp