Pass på danskebåten

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Det er tildels korrekt. Akkurat som det ikke er nødvendig innenfor schengen så har skandinavia hatt passfrihet lenge. Men samtidig så er pass eneste godkjente ID for nordmenn i utlandet siden vi ikke har nasjonale idkort. Riktignok godtar mange førerkort, men man kan ikke kreve det.

Det er nok korrekt :)

Syns det er litt dumt hvis VG skriver dette, uten at color line/fjordline har rettet på nettsidene sine :meh:
Ja, kanskje det går an å skjekke det opp med politiet? De må vel ha oversikt over slike ting? Eller

Ja, kanskje det går an å skjekke det opp med politiet? De må vel ha oversikt over slike ting? Eller
Politet anbefaler at man har med pass. Skulle noe skje, er pass den eneste måten å legitimere seg på i Danmark/Tyskland.

Jeg har med pass til meg og eldstemann når vi nå er i Danmark
Ingen har sett på dem, men skulle det være så har vi dem. Det er jo sagt at man skal/bør ha det.

Jeg mener å ha lest at det ikke er nødvendig med pass i de skandinaviske landene. Jeg har det alltid med i tilfelle da.

Det er tildels korrekt. Akkurat som det ikke er nødvendig innenfor schengen så har skandinavia hatt passfrihet lenge. Men samtidig så er pass eneste godkjente ID for nordmenn i utlandet siden vi ikke har nasjonale idkort. Riktignok godtar mange førerkort, men man kan ikke kreve det.

Normalt sett er det passfrihet, men nå er det utvidet grensekontroll pga terrorfare derfor er det krav om pass om man skal krysse grensen, gjelder i prinsippet også hvis man krysser grensen til Sverige for harrytur. Det var det VG hadde en artikkel om. Men som jeg skrev over er jeg usikker på om de skjekker alle er kun tar kontroll ved mistanke.

Normalt sett er det passfrihet, men nå er det utvidet grensekontroll pga terrorfare derfor er det krav om pass om man skal krysse grensen, gjelder i prinsippet også hvis man krysser grensen til Sverige for harrytur. Det var det VG hadde en artikkel om. Men som jeg skrev over er jeg usikker på om de skjekker alle er kun tar kontroll ved mistanke.

Jeg kjenner flere som har tatt båt og krysset grensa uten å vise pass, så tror det er det siste du nevner :) Ville uansett tatt med pass for sikkerhets skyld jeg :D

Jeg kjenner flere som har tatt båt og krysset grensa uten å vise pass, så tror det er det siste du nevner :) Ville uansett tatt med pass for sikkerhets skyld jeg :D
Vi har tatt båt flere ganger pg har alltid måtte vise pass etter de utvidet grensekontroll.
Så jeg reiser aldri med båten uten pass

Vi har tatt båt flere ganger pg har alltid måtte vise pass etter de utvidet grensekontroll.
Så jeg reiser aldri med båten uten pass

Ikke jeg heller! :) Veldig kjipt å bli stoppet og ikke ha det hvis de spør :)

Snakket med DFDS idag og kunne fint bruke bankkort med bilde som ID. Tar med fødselsattester i tillegg. Og min egen dåpsattest fra DK. Tenkte å lage meg pass hjemme i dk, det kan gjøres i hver eneste kommune.

Vi har hatt med pass de siste 2- 3 årene når vi har reist til Danmark.

Snakket med DFDS idag og kunne fint bruke bankkort med bilde som ID. Tar med fødselsattester i tillegg. Og min egen dåpsattest fra DK. Tenkte å lage meg pass hjemme i dk, det kan gjøres i hver eneste kommune.

Gjaldt det også ved evt politi pass kontroll (pga utvidet grensekontroll) og ikke kun ved ombordstigning i båten?

Gjaldt det også ved evt politi pass kontroll (pga utvidet grensekontroll) og ikke kun ved ombordstigning i båten?
Vi fikk vite det holdt i dk også[emoji4]

Vi fikk vite det holdt i dk også[emoji4]

Har også tenkt på å ta en tur med danskebåten denne sommeren. Så tok en tlf til politiet i dag, sånn for sikkerhetsskyld. Fikk beskjed om at bankkort eller førerkort ikke var tilstrekkelig ved utvidet grensekontroll. De trenger bevis for statsborgerskap og da var det pass som gjaldt, de godtok fødselsattest for små barn som reiser sammen med foreldre.

Back
Topp