paracet Vs ibux

Ja paracet mot feber og ibux mot muskel smerter. Har jeg mensen pleier jeg å ta en paracet og en ibux ;)

Barna får kun paracet ;)

Minste får paracet og eldste får nå ibux. Hu fikk bare paracet som liten pga astma, men pga forhøyet leververdier kan hun ikke bruke paracet. Men det er jo to vidt forskjellige preparater med sine fordeler og ulemper hos begge typene. Ibux fungerer helt fint mot feber det også, men det skal gå 8 timer mellom hver dose så det kan ikke gies like ofte som paracet.

Selv bruker jeg begge deler.

Enig.

Leser alltid pakningsvedlegget før jeg tar noe eller gir noe nytt

Hadde jeg ikke det, hadde jeg ikke oppdaget at eldstemann her på da nesten 5 år som hadde fått øredråper av legen, ikke kunne ta dem når trommehinnen var sprukket... Måtte få annen antibiotika i stedet og måtte vente en dag til med behandlingen..

Og hadde jeg ikke lest godt nok på astmamedisinene til yngste på da 1.5 år, hadde jeg gitt henne flutide 125 mg i stedet for 50 mg som hun skulle ha. Legen skrev ut feil medisin... Kunne fort blitt alvorlig i begge tilfellene. Så jeg dobbeltsjekker alltid både pakningsvedlegg og etikett på medisiner før jeg gir.

Nettopp... Dessverre kan en ikke stole blindt på lege. Svigermor fikk resept på noe til ene sønnen sin, men hun følte noe ikke stemte, så hun sjekket det opp og det viste seg at det kunne vært farlig om hun ga.

Bruker ibux ofte. Men det er mye fordi de aller fleste smertene mine er muskulære..

Bruker det ikke nå når jeg prøver bli gravid.

Har selv hatt dårlig effekt av paracet ved smerter, og legen har alltid gitt meg begge deler på resept, men tar de helst ikke så har de i en evighet.
Dette har vært mot sterke muskel og leddplager da.
Om jeg trenger å få ned feber så holder det med paracet e.l.
Fikk også beskjed på sykehuset da jeg knakk beinet, at paracet fungerer best for å forebygge smerte og ikke for å fjerne smerten. Og det er jo sjelden jeg tar piller før jeg har ekstremt vondt da, men det forklarer vel kanskje hvorfor de gir det før operasjoner o.l. :p

Frøkna på 9 mnd får kun paracet. Har kun hatt behov en gang heldigvis, hun hadde nesten 40 i feber.

Enig.

Leser alltid pakningsvedlegget før jeg tar noe eller gir noe nytt

Hadde jeg ikke det, hadde jeg ikke oppdaget at eldstemann her på da nesten 5 år som hadde fått øredråper av legen, ikke kunne ta dem når trommehinnen var sprukket... Måtte få annen antibiotika i stedet og måtte vente en dag til med behandlingen..

Og hadde jeg ikke lest godt nok på astmamedisinene til yngste på da 1.5 år, hadde jeg gitt henne flutide 125 mg i stedet for 50 mg som hun skulle ha. Legen skrev ut feil medisin... Kunne fort blitt alvorlig i begge tilfellene. Så jeg dobbeltsjekker alltid både pakningsvedlegg og etikett på medisiner før jeg gir.
Bra du leser pakningsvedlegget!
Men når man på apoteket jeg jobber, ser at legen gir feil doser, så ringer vi og hører. Alle kan dessverre gjøre feil :(

Bra du leser pakningsvedlegget!
Men når man på apoteket jeg jobber, ser at legen gir feil doser, så ringer vi og hører. Alle kan dessverre gjøre feil :(
Ja apoteket burde også sett at et så lite barn ikke skulle ha så stor dose...

Hun var jo bare halvannet år....

Back
Topp