paracet Vs ibux

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Ser det er mange som bruker ibux og hørt om mange. Min svigermor fikk sjokk når jeg fortalte det jeg skal fortelle dere. Ibux er ikke lagd for å være smertestillende. Det er ett betennelse dempende middel. De bare begynte å bruke det til alt fordi det fungerer så bra med paracet. Ibux er også farlig for de som har astma/ kan få det. Alt dette står i pakningvedlegget. Jeg gir aldri mine barn ibux fordi mannen hadde astma som barn. Mannen får fortsatt nekt på ibux av leger.

Er ikke alle som reagerer negativt på ibux selv om man har astma. Er kun hvis man er overfølsom for den ene syra i ibux at man skal la være å ta den. Dette står jo på pakningen ganske klart å tydelig. Men hvordan kan man vite om et barn får astma? Jeg fikk ikke det før jeg ble 19 år, og hadde ingen tegn til det når jeg var barn. Jeg kan forresten fint bruke ibux uten å bli tett, da jeg ikke er overfølsom mot det ;)

Er ikke alle som reagerer negativt på ibux selv om man har astma. Er kun hvis man er overfølsom for den ene syra i ibux at man skal la være å ta den. Dette står jo på pakningen ganske klart å tydelig. Men hvordan kan man vite om et barn får astma? Jeg fikk ikke det før jeg ble 19 år, og hadde ingen tegn til det når jeg var barn. Jeg kan forresten fint bruke ibux uten å bli tett, da jeg ikke er overfølsom mot det ;)
Signerer.

Dessuten er det noen som ikke kan bruke paracetamol og noen som ikke kan bruke ibuprofen eller andre nsaid (hvor førstevalget er som regel ibuprofen pga lite bivirkninger).

Hos meg får jeg dårlig effekt av paracetamol, mens av nsaid preparater får jeg god effekt men unngår helst acetylsalisylsyre men tar ibuprofen når jeg ikke er gravid, og det uten problemer i forhold til astma.

Heldigvis oppdager forskerne nye bruksområder på medisinene relativt ofte og dette blir forsket bra på!

Signerer.

Dessuten er det noen som ikke kan bruke paracetamol og noen som ikke kan bruke ibuprofen eller andre nsaid (hvor førstevalget er som regel ibuprofen pga lite bivirkninger).

Hos meg får jeg dårlig effekt av paracetamol, mens av nsaid preparater får jeg god effekt men unngår helst acetylsalisylsyre men tar ibuprofen når jeg ikke er gravid, og det uten problemer i forhold til astma.

Heldigvis oppdager forskerne nye bruksområder på medisinene relativt ofte og dette blir forsket bra på!

Jeg veit bare det legen har sagt. Altså astma legen. Vi har fått beskjed om å ikke gi våre barn ibux. Fikk også beskjed om det av kirurgen på sykehuset.

Paracet og ibux har to forskjellige bruks områder. Legene fant ut at denne kombinasjonen vil kunne lindre mange smerter som var uviste årsaker. Og de gikk litt blind på det. For det funker jo bra.

Paracet er minst farlig og funker på mange områder i kroppen. Den setter ned feber og demper smerter ellers men har lite virkning på mensen smerter og tannpinne.

De har ikke funnet noe ennå som påvirker forsteret eller under amming.

Ibux er velfungerende middel på tannpinne, mens smerter og betente muskler. Den hemmer prostaglandinssyntese som kan spille inn en rolle for å skade forsert i 3 termin. Ved bruk av det i 1 og 2 termin kan abort være tilfelle. Og man øker misdannelser hos fosteret.

Ved å mikse ibux og paracet blir dosene kraftigere men den kjemiske settingen vil gjøre bivirkningene kraftigere. Sant at de funker godt på vær sin måte.

Men fikk hvite av legen min at jeg ikke skulle ta ibux når jeg har åpne sår. Rett før operasjoner og når mensen startet da ibux setter ned koagulering i blodet.

Man skal være forsiktig ved astma og magesår. Paracet er alltid førstevalget, da den er mildere for magen og kroppen.

Her har vi fått beskjed om å kun bruke paracetamol til vår gutt så ligger vel noe i det :)

Jeg får ikke noe barn før i juni, så det blir nok en stund før jeg må gi han smertestillende :) Men selv bruker jeg alltid ibux når jeg har hodepine.. paracet funker så utrolig dårlig på meg :)

Vi bruker ibux ved feber som ikke vil ned med paracet, voksesmerter og når vi ikke får i ungene paracet når de trenger det. Ibux er mye bedre på
Smak..

Vi har fått beskjed om å bruke Paracet og Ibux annenhver gang hele døgnet når det er feber for å holde feberen nede. Dette er en unge med astma og det har gått fint :)

Ungene får alltid paracet hvis de trenger noe smertestillende/febernedsettende.... Men paracet har ikke like god virkning på meg, da jeg pga kroniske plager har brukt det urolig mye opp gjennom tiden. Så nå bruker jeg mest Ibux da dette funker bedre på meg

Fått magesmerter etter ibux kan føre til magesår..

Bruker paracet eller ibux etter som hvor det er vondt. Ved ørebetennelse/tannsmerter/menssmerter/kraftig hodepine har ibux f.eks bedre virkning enn paracet. I allefall på meg og mine. Som febernedsettende og ved moderate smerter brukes paracet. Barna får ibux ved øresmerter, eller i samråd med lege:)

Men bruker folk medisiner sånn helt tilfeldig da?
Jeg mener... Jeg tar ikke medisiner av noe slag før jeg vet hvordan de fungerer og hva de fungerer mot.
Ibux og Paracet er jo ulike preparater med ulike virkestoffer, så de fungerer jo naturlig nok ikke mot nøyaktig det samme.

Ja folk bør lære seg å lese hva som står på bruksanvisning :-) ibux skal heller ikke brukes av gravide :-)

Jeg tror det dessverre er få som gjør det. Det virker sånn, i hvert fall. Litt skremmende, faktisk, at folk putter i seg legemidler uten å lese om det først.

Visste dette ja. Gir bare Paracet til ungene. Tar Ibux selv mot nakkestivhet og påfølgende hodepine.

Jeg tror det dessverre er få som gjør det. Det virker sånn, i hvert fall. Litt skremmende, faktisk, at folk putter i seg legemidler uten å lese om det først.
Enig.

Leser alltid pakningsvedlegget før jeg tar noe eller gir noe nytt

Hadde jeg ikke det, hadde jeg ikke oppdaget at eldstemann her på da nesten 5 år som hadde fått øredråper av legen, ikke kunne ta dem når trommehinnen var sprukket... Måtte få annen antibiotika i stedet og måtte vente en dag til med behandlingen..

Og hadde jeg ikke lest godt nok på astmamedisinene til yngste på da 1.5 år, hadde jeg gitt henne flutide 125 mg i stedet for 50 mg som hun skulle ha. Legen skrev ut feil medisin... Kunne fort blitt alvorlig i begge tilfellene. Så jeg dobbeltsjekker alltid både pakningsvedlegg og etikett på medisiner før jeg gir.

Back
Topp