Amming er bare en praktisk årsak og absolutt ikke hovedårsak til permisjonen. Jeg argumenterte med dette pga ditt argument med ammefri fra jobb. Tilknytning til far er viktig Ja, men i barnets første leveår er det særdeles viktig med én trygg og fast Tilknytning, og for alle som kjenner moderne tilknytningspsykologi vet man at det beste for barnet er mors tilstedeværelse første året. Dette handler først og fremst om den tryggheten hun bringer gjennom samme rekasjonsmønster i alle situasjoner, nærheten fysisk (f.eks. amming ++), lukten, stemmen, rutinene osv. Det er maaaange argumenter. Jeg er for likestilling, men mener samfunnet/media ofte har totalt feil fokus på hca likestilling egentlig er! Og det at man må tilbake i jobb er selvsagt en stor kjerne her, men om man velger å få barn så er det noe med å alltid prioritere barnet sitt fremfor jobben sin. Om man har valgt et yrke som selvstendig næringsdrivende eller annen karriere hvor en ikke kan være vekk fra jobb mer noen få dager, så går heller de selv stå for valget de har som mor . Men de aller fleste har en jobb der de fint kan bli erstattes av en flink vikar det viktigste året i barnets utvikling
Og jeg puster helt fint. Jeg setter pris på at folk ikke kommer med nedlatende tone i kommentarene sine og holder seg fokusert på egne meninger og argumenter. Men engasjert er jeg absolutt, og ser mener jeg en skal være for ikke å tilpasse seg alle samfunnets nye forslag ukritisk