Pappa perm

• Trådstarter Trådstarter Lykkeliten2019
  • Opprettet Opprettet
L

Lykkeliten2019

Guest
Er helt ny å skjønner lite :p

Når går faren ut i permesjon med den lille? når jeg er ferdig med min permesjon?

Eller har jeg permesjon en stund. så har han en stund også er det meg igjen..

hehe helt blond jeg..:whacky011

Det kan du bestemme litt selv... først deg, tre uker før termin og seks uker etter..
Så er det vel mest vanlig fortsattvat du har permisjon en god periode til, før evnt far feks tar siste del av permisjonen.
Det går også an å søke om gradert uttak av foreldrepenger, slik at feks du har tre dager permisjon, og far har to hverbuke.
Anbefaler deg å lese på nav.no, står ganskd bra forklart der...

Du har rett til permisjon 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel. Pappaen har rett på 10 uker. Resten kan deles slik dere vil. Hvor lang tid det er kommer ann på om du velger å gå i permisjon med 80% eller 100% lønn (dere får flere uker med 80% lønn, men mindre penger til sammen. Blir rundt 30-40 uker). Det er mange ganger vanlig at mammaen tar disse fellesukene så tar pappaen sine 10 uker når mammaen går ut i jobb. Barnet kan også gå f.eks 3 dager i barnehage i uken, så tar pappen permisjon 2 dager i uken. Han har uansett rett på 10 uker tilsammen. Håper du skjønte noe av dette :)

Du har rett til permisjon 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel. Pappaen har rett på 10 uker. Resten kan deles slik dere vil. Hvor lang tid det er kommer ann på om du velger å gå i permisjon med 80% eller 100% lønn (dere får flere uker med 80% lønn, men mindre penger til sammen. Blir rundt 30-40 uker). Det er mange ganger vanlig at mammaen tar disse fellesukene så tar pappaen sine 10 uker når mammaen går ut i jobb. Barnet kan også gå f.eks 3 dager i barnehage i uken, så tar pappen permisjon 2 dager i uken. Han har uansett rett på 10 uker tilsammen. Håper du skjønte noe av dette :)

De nye reglene sier at mammaen skal ha 3 uker før fødsel, 6 uker etter fødsel og så 4 uker til som du selv bestemmer når du tar ut. Altså 3 uker før fødsel og 10 uker etter babyen har kommer :)

Er helt ny å skjønner lite :p

Når går faren ut i permesjon med den lille? når jeg er ferdig med min permesjon?

Eller har jeg permesjon en stund. så har han en stund også er det meg igjen..

hehe helt blond jeg..:whacky011

På hjemmesiden til NAV kan du chatte med en saksbehandler. Kjempegreit, og veldig kort ventetid :) i tillegg kan du få tilsendt chatten på mail etterpå så du har dokumentasjon :)

Oki,
så da blir det altså
49 uker på meg (+ 5 uker ferie?)
10 uker på far
vis jeg velger 80% ,forstått riktig da :p

Oki,
så da blir det altså
10 uker på far
Jepp, tror det :) men vit at du samlet får mer penger utbetalt hvis du velger 100% lønn og bare får 39 uker permisjon og så tar de siste 10 ukene i ulønnet permisjon :)

Oki,
så da blir det altså
10 uker på far
Ehh nei. Jeg har akkurat sendt inn papirene og satt i samtale med sjefen om å få datoene riktig. Vi skal ha 80% som tilsvarer 59 uker permisjon. I de ukene må du trekke ifra de 14 ukene som pappa'en får. Dermed sitter du som mor igjen med 45 uker perm og 5 uker ferie tilgode, altså 50 uker tilsammen. Når du har tatt ut dine 50 uker er det vanlig at pappa'en starter på sine 14 uker etter deg. Dermed er det bare å sette seg ned å regne på når du skal være tilbake i jobb, om du ikke velger noen ekstra uker ulønnet perm i tillegg :) Håper det svaret var til hjelp. Slet veldig selv, da alt er helt nytt for meg, men har fått det riktig med hjelp fra sjefen på jobben ;)

Etter 010714 har far 10 uker pappa perm. Ikke 14 uker.

Ehh nei. Jeg har akkurat sendt inn papirene og satt i samtale med sjefen om å få datoene riktig. Vi skal ha 80% som tilsvarer 59 uker permisjon. I de ukene må du trekke ifra de 14 ukene som pappa'en får. Dermed sitter du som mor igjen med 45 uker perm og 5 uker ferie tilgode, altså 50 uker tilsammen. Når du har tatt ut dine 50 uker er det vanlig at pappa'en starter på sine 14 uker etter deg. Dermed er det bare å sette seg ned å regne på når du skal være tilbake i jobb, om du ikke velger noen ekstra uker ulønnet perm i tillegg :) Håper det svaret var til hjelp. Slet veldig selv, da alt er helt nytt for meg, men har fått det riktig med hjelp fra sjefen på jobben ;)

etter 01.juli.2014 har far 10.uker ikke 14 leste jeg på wikipedia?!

etter 01.juli.2014 har far 10.uker ikke 14 leste jeg på wikipedia?!
oioioi jeg kan ikke skylde på ammetåka når jeg ennå er gravid, men du har jo helt rett ;) :P Kan ikke fatte å begripe hvor jeg har fått 14 uker ifra. Æææh da må jeg regne om og sende inn skjemaet mitt på nytt :)

Jepp, tror det :) men vit at du samlet får mer penger utbetalt hvis du velger 100% lønn og bare får 39 uker permisjon og så tar de siste 10 ukene i ulønnet permisjon :)
Vil bare skyte inn at dette kommer an på hvordan man fordeler og hva hver av foreldrene tjener! Vi har regnet på dette og funnet ut at det lønner seg definitivt for oss å ta 80 % dekningsgrad i stedet for 100 % og ti uker ulønna permisjon. Vi tjener ganske likt og skal fordele fellesperioden ca. 60/40. :)

Vil bare skyte inn at dette kommer an på hvordan man fordeler og hva hver av foreldrene tjener! Vi har regnet på dette og funnet ut at det lønner seg definitivt for oss å ta 80 % dekningsgrad i stedet for 100 % og ti uker ulønna permisjon. Vi tjener ganske likt og skal fordele fellesperioden ca. 60/40. :)
Ok :) bare sier det NAV opplyser i papirene :) men sikkert unntak uten at jeg vet det helt sikkert :)

Ok :) bare sier det NAV opplyser i papirene :) men sikkert unntak uten at jeg vet det helt sikkert :)
Ja, har snakka med flere som har funnet ut det samme som oss, og som stusser over at det fremstilles så unyansert hos både NAV og i medier... Så er i hvert fall glad for at vi regna på det sjøl og fant ut hva som lønte seg for oss! :)

Det finnes kalkulatorer på nett som hjelper med å finne ut hva som lønner seg og ikke, for oss lønnet det seg med full dekning, og heller ulønnet perm etterpå. Usikker på fordeling men dette kan endres underveis;)

Back
Topp