Papaya, mango og ananas

Frøken Kanin

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Hei, jeg drikker en del smoothie og liker veldig godt papaya, mango og ananas blandingen fra coop, men har hørt rykter om at man ikke skal ha det i svangerskapet siden det er abortfremkallende, men jeg har ikke funnet noen seriøse kilder eller nettsider der det står. Er det noen av dere som har sett ei seriøs nettside der det står eller fått beskjed av lege/jordmor? Med seriøs nettside mener jeg f.eks NHI, matportalen og lignende.

Det har jeg aldri hørt før. Kan det være noe i det altså?
Tror nok egentlig det hadde vært veldig kjent hvis det var tilfelle, kom bare tilfeldigvis over det i et annet forum der de advarte spesielt mot ananas og papaya, men de kunne ikke gi noen seriøse kilder på det, jeg har lav terskel til for å sjekke opp i ting, men er ganske kildekritisk så hvis ingen har hørt det fra lege/ jordmor eller kan henvise til noen seriøse kilder, så utelukker jeg at det kan være sant. Ville bare høre her om noen visste noe :happy:

Jeg har også hørt noe om papaya og ananas, men om det gjelder store mengder eller hvor "farlig" det faktisk er, vet jeg ikke.

Dette har ikke jeg heller hørt noe om.. skummelt når folk pøser på med udokumenterte påstander på forum. Jeg fikk en kommentar på at linfrø visst skulle være abortfremkallende(?) Ble litt skremt av dette og valgte å holde meg borte fra det, har i ettertid tatt dette opp med både jordmor og lege, og begge har bare ledd av det og sagt at der ikke finnes noe dokumentasjon på dette. Velger nå og bare forholde meg til de standard retningslinjene, blir tussete om en skal ta hensyn til hva enkelte påstår på forskjellige forum:nailbiting:

Aldri hørt om å dette er mitt 3dje svangerskap. Å det er 10år siden jeg var høygravid første gang.

En gynekolog sa til meg en gang at det kunne være greit å ikke spise uhorvelige mengder cashewnøtter og ananas om jeg var redd for å miste. Han sa det ikke var et offesielt råd i Norge, og ikke forsket mye på det, men at det var noe man ble anbefalt å holde seg unna i noen land i Asia. Han nevnte det ikke av seg selv men svarte det når jeg spurte om det var noe som helst jeg kunne gjøre for å forebygge at jeg mistet nok en gang. Men er sikkert snakk om store mengder uansett.

Jeg måtte sjekke dette opp litt nå. Aldri hørt om det før.
Kan se ut som
Ananas er trygt for gravide å spise, men man bør forholde seg til en kopp daglig. Hermetisk ananas kan spises ubegrenset.
Papaya gul papaya er trygt, grønn burde unngås.
Mango er helt trygt type en mango daglig.

Uansett hva man spiser så bør man begrense mengder. Selv sunne ting blir usunt i store mengder.

Jeg måtte sjekke dette opp litt nå. Aldri hørt om det før.
Kan se ut som
Ananas er trygt for gravide å spise, men man bør forholde seg til en kopp daglig. Hermetisk ananas kan spises ubegrenset.
Papaya gul papaya er trygt, grønn burde unngås.
Mango er helt trygt type en mango daglig.

Uansett hva man spiser så bør man begrense mengder. Selv sunne ting blir usunt i store mengder.
Kilder på dette?

Det er et kjerringråd angående ananas som sier at det kan hjelpe til å sette igang fødselen. Tror du må spise typ 3 ferske ananas for at det skal ha noe for seg. - kanskje det er fra dette advarselen fra forumet kom fra. Det hadde nok stått på matportalen hvis det hadde vært dokumentert at det var farlig.

Kilder på dette?
Googla det på engelsk, stod på flere sider info om det. Tørr uansett ikke garanterer noe.

Her er om ananas. Er det samme som går igjen
Can eating pineapple bring on labour?
It may do, but only if you eat lots! Pineapple contains the enzyme bromelain, which is thought to help soften your cervix and bring on labour.

Test-tube experiments using concentrated pineapple extract appear to support this, in theory. But this is very different to eating it in much smaller amounts, so it’s unlikely that it would help to bring on your labour.

One pineapple contains a very small amount of bromelain. You would need to eat as many as eight pineapples for it to have any effect. And the most likely side-effect of eating such large amounts of pineapple would be indigestionfollowed by a bout of diarrhoea!
Tolker det somtrygt i normale mengder.

Expert Answer

bc_tree_75x75.png

The BabyCentre editorial team
Our panel of health writers.

It may do, but only if you eat lots! Pineapple contains the enzyme bromelain, which is thought to help soften your cervix and bring on labour.

Test-tube experiments using concentrated pineapple extract appear to support this, in theory. But this is very different to eating it in much smaller amounts, so it’s unlikely that it would help to bring on your labour.

One pineapple contains a very small amount of bromelain. You would need to eat as many as eight pineapples for it to have any effect. And the most likely side-effect of eating such large amounts of pineapple would be indigestionfollowed by a bout of diarrhoea

Det der synes jeg høres veldig rart ut, hvis en googler lenge nok kan ikke gravide spise særlig mye. Jeg forholder meg til det staten har som anbefalinger for gravide, hvis jeg skal gjøre noe mer en det hadde jeg blitt sprø og veldig usikker på alt. Men selvfølgelig alt med måte.

Googla det på engelsk, stod på flere sider info om det. Tørr uansett ikke garanterer noe.

Her er om ananas. Er det samme som går igjen
Can eating pineapple bring on labour?

One pineapple contains a very small amount of bromelain. You would need to eat as many as eight pineapples for it to have any effect. And the most likely side-effect of eating such large amounts of pineapple would be indigestionfollowed by a bout of diarrhoea!
Tolker det somtrygt i normale mengder.

Expert Answer

bc_tree_75x75.png

The BabyCentre editorial team
Our panel of health writers.

One pineapple contains a very small amount of bromelain. You would need to eat as many as eight pineapples for it to have any effect. And the most likely side-effect of eating such large amounts of pineapple would be indigestionfollowed by a bout of diarrhoea
Takk.
Men jeg tenker jo at det er enorm forskjell på "kan sette i gang fødselen" og "kan forårsake spontanabort". Er jo så mye kjerringråd om det å starte fødselen, f.eks krydret mat.. Men det betyr jo ikke at å spise krydret mat forårsaker spontanabort.

Takk.
Men jeg tenker jo at det er enorm forskjell på "kan sette i gang fødselen" og "kan forårsake spontanabort". Er jo så mye kjerringråd om det å starte fødselen, f.eks krydret mat.. Men det betyr jo ikke at å spise krydret mat forårsaker spontanabort.
Ja, det er helt noe helt annet. Men satt på spissen så vil jo en fødsel som starter altfor tidlig være en SA. Ikke at jeg tror noen av disse matvarene kan sette det i gang.
Men alle matvarer inneholder ulike vitaminer, mineraler ol. Og noe mat kan inneholde et samme virkestoff som også feks. er i enkelte medisiner, men i så liten grad at det er ubetydelig ved normalt inntak. Kanskje inneholder da ananas feks et virkestoff som er ugunstig for svangerskap, men de mengdene du må spise for at det skal ha betydning gjør at det ikke er holdbar grunn for å holde seg unna. Men noen da har hengt seg opp i dette og råder da gravide å holde seg unna. Mens egentlig er fordelene er større enn ulempe.

Back
Topp