Palmeolje i mat

Leser som sagt gjerne artikkelen.
Skjønner bare ikke at palmeolje kan være bedre enn f.eks kokosolje, som også er mettet fett.

Av hensyn til miljøet prøver jeg å unngå all bruk av palmeolje. Samboer'n min er ekstrem på området, og blir sur om jeg kjøper et "billig" produkt med palmeolje.

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

Skjønner bare ikke at palmeolje kan være bedre enn f.eks kokosolje, som også er mettet fett.

Jeg er enig i det, aner ikke hvorfor de ikke gjør det?:oops:

Man lærer mye nytt på forumet, det er så flott synes jeg:-)

Ja da, jeg ser jo at det er veldig lite. Og jeg leser gjerne artikkelen =)
Men det er jo et stort miljøhensyn også da, som gjør at jeg får lite lyst til å innta NOE som har palmeolje i seg.
Og om jeg lager maten selv vet jeg hvertfall hva jeg gir ungen min =)

Ja, miljømessig er jeg enig i at vi må forsøke å spare regnskogen og ikke tømme den for å lage billig mat. Men ernæringsmessig i barnematen er jeg ikke sååå skeptisk lengre! Skal sies at jeg ble meeeeget skeptisk da jeg så det var palmeolje i all mme, men så fant jeg ut hvorfor og da slo jeg meg litt til ro med det! Ellers så bruker jeg å forholde meg til produkter med minst mulig palmeolje i og synes det burde bli påbudt og merke hvilken type vegetabilsk olje det er i mat ;)

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article710750.ece

Virker som om de ikke klarer å få til den riktige næringssammensetninga ved å bruke annen olje!
Uttdag fra artikkelen:

Når palmeolje brukes i spedbarngrøt, er det i små mengder og for å lage en optimal fettsammensetning for spedbarn. Man tar utgangspunkt i fettsammensetningen i morsmelk, og prøver så å lage så likt som det. I og med at morsmelk inneholder endel mettet fett, må dette tilsettes i grøtblandingen, og olein fraksjonen av palmesyre er ideell for å få inn de optimale mettede fettsyrene til blandingen. Så tilsettes umettede fettsyrer fra andre vegetabilske oljer fordi barnet også har behov for disse. Dette er nøye tilpasset barnets behov.

Ja, miljømessig er jeg enig i at vi må forsøke å spare regnskogen og ikke tømme den for å lage billig mat. Men ernæringsmessig i barnematen er jeg ikke sååå skeptisk lengre! Skal sies at jeg ble meeeeget skeptisk da jeg så det var palmeolje i all mme, men så fant jeg ut hvorfor og da slo jeg meg litt til ro med det! Ellers så bruker jeg å forholde meg til produkter med minst mulig palmeolje i og synes det burde bli påbudt og merke hvilken type vegetabilsk olje det er i mat ;)

Samma her. Og unngår og kjøpe first price produkter m det i. Så derfor kjøper jeg ikke den tacoen lenger:)

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article710750.ece

Virker som om de ikke klarer å få til den riktige næringssammensetninga ved å bruke annen olje!
Uttdag fra artikkelen:

Når palmeolje brukes i spedbarngrøt, er det i små mengder og for å lage en optimal fettsammensetning for spedbarn. Man tar utgangspunkt i fettsammensetningen i morsmelk, og prøver så å lage så likt som det. I og med at morsmelk inneholder endel mettet fett, må dette tilsettes i grøtblandingen, og olein fraksjonen av palmesyre er ideell for å få inn de optimale mettede fettsyrene til blandingen. Så tilsettes umettede fettsyrer fra andre vegetabilske oljer fordi barnet også har behov for disse. Dette er nøye tilpasset barnets behov.

Man kan nok bytte ut palmeoljen, men da blir maten igjen dyrere...og de aller fleste forbrukere er jo interessert i billigste alternativ på mat :confused:

Rart om de ikke kan bruke en annen olje, framfor palmeoljen, mener den er forbudt i dk!

Da er nok danskene litt mer frampå enn Norge ;) De påstår jo at den er best for opptimal sammensetning i mme, men man kan jo spekulere i om den kanskje bare er det billigste beste alternativet som finnes! o_O

Det blei forbudt m palmeolje i matvarer i dk for noen år siden pga helsefaren. Og i norge er det jo i grunn ikke så mye importerte matvarer heller, så virker veldig som matvareindustrien kan gjøre så godt som hva de vil. Men vi er jo m i EØS avtalen, så rart norge kan fortsette m palmeolje?:eek::confused:

det kommer nok et forbud etter hvert!

Jeg må lese hele artikkelen og se kilder jeg altså (er bare kjapt inne fra mobil nå), synes det virker så rart!
Vi kommer til å bruke endel kokosolje eller noe annet om han ikke liker smaken.
Og morsmelk kommer jeg til å bruke i maten en stund uansett.
Er ikke kritisk altså, må lese den nøye først :-p

men vi som ikke har mm nok, eller ikke i det hele tatt, er nesten nødt til å nøye oss med det som finnes i butikk! :confused005

men vi som ikke har mm nok, eller ikke i det hele tatt, er nesten nødt til å nøye oss med det som finnes i butikk! :confused005

Ja, må nesten det. Jeg har ikke nok melk:confused:

Back
Topp