Palmeolje i mat

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Litt inspirert at diskusjonen om kremer og diverse til babyer som inneholder mye rusk!
Har dere tenkt over at veldig mye av barnematen inneholder palmeolje?
Palmeoljeindustrien ødelegger regnskogen og er ikke helt sunt å spise heller.
Dette er en av grunnene til at jeg kommer til å lage det meste av babymat selv, gjerne også grøten, for å unngå dette!

Huff ja, det er ille. I barnehagen jeg jobber i får vi levert brød av baker, så det garantert ikke er palmeolje i. Så har vi egen kokk også.

Huff ja, det er ille. I barnehagen jeg jobber i får vi levert brød av baker, så det garantert ikke er palmeolje i. Så har vi egen kokk også.

Så bra! =)
Bhg vår er også flink på det der! Mest mulig er hjemmelaget, og ren fisk osv.

Ja, er veldig ops på det, men aner ikke hvor jeg skal få valg grøt til Emmeth uten palmeolje i, når han både har melke og glutenallergi:(:(:( Tar gjerne imot tips:)

kan man lage sin egen grøt mon tro? :confused004

Ja, er veldig ops på det, men aner ikke hvor jeg skal få valg grøt til Emmeth uten palmeolje i, når han både har melke og glutenallergi:(:(:( Tar gjerne imot tips:)

Kan du Lage grøt selv av hirseflak?
Det er glutenfritt og veldig næringsrikt.
Blir nok å atarte med det her, utsette inntak av gluten en stund!

Da skal jeg prøve det når den tid kommer:-)

Kan du Lage grøt selv av hirseflak?
Det er glutenfritt og veldig næringsrikt.
Blir nok å atarte med det her, utsette inntak av gluten en stund!

Får man kjøpt det på vanlig butikk eller må jeg til helsekost? Er lissom 3.5mil til helsekostbutikk fra meg:oops:

Der står også hvordan du kan lage grøt. Men dropp saltet ;)

Så flott, den har jeg nå bokmerket:-)

Ja, men etter å ga lest en artikkel om HVORFOR det er palmeolje i nettopp barnemat er jeg ikke så skeptisk! Skal leite den fram når jeg har tilgang til pc så dere får lese men essensen er den at palmeoljen har en fettsammensetning son faktisk er sunn for småbarn, og som man ikke klarer å oppnå ved annen oljebruk. All mme har palmeolje i seg for å få riktig næringssammensetning. Palmeolje er uheldig for voksne som er disponert for økt kolesterol fordi den kan gi et kolesterolhopp, men spedbarn er ikke i faresonen for økt kolesterol og palmeoljemengden er så minimal i barnematen at det streng tatt ikke er skadelig! Man må se litt nyansert på det;)

Sent from my ST25i using BV Forum mobile app

Ja, men etter å ga lest en artikkel om HVORFOR det er palmeolje i nettopp barnemat er jeg ikke så skeptisk! Skal leite den fram når jeg har tilgang til pc så dere får lese men essensen er den at palmeoljen har en fettsammensetning son faktisk er sunn for småbarn, og som man ikke klarer å oppnå ved annen oljebruk. All mme har palmeolje i seg for å få riktig næringssammensetning. Palmeolje er uheldig for voksne som er disponert for økt kolesterol fordi den kan gi et kolesterolhopp, men spedbarn er ikke i faresonen for økt kolesterol og palmeoljemengden er så minimal i barnematen at det streng tatt ikke er skadelig! Man må se litt nyansert på det;)

Ja da, jeg ser jo at det er veldig lite. Og jeg leser gjerne artikkelen =)
Men det er jo et stort miljøhensyn også da, som gjør at jeg får lite lyst til å innta NOE som har palmeolje i seg.
Og om jeg lager maten selv vet jeg hvertfall hva jeg gir ungen min =)

Åååå, jeg gleder meg til å lage grøt, hehe :p

Visste heller ikke dette:)

Back
Topp