Pålegg

Gutt på 9,5 mnd, foretrekker brød uten pålegg og spiser evt litt makrell i tomat rett fra tuben ved siden av :p spiser litt leverpostei og har prøvd noe kjøttpålegg, men det er ofte mye salt i det. Han er allergisk for melk, så det er en del ting han ikke kan spise ☺️
 
Selv om vi har mme for melkeallergi, så har det gått greit å gi pålegg med melk i.
Vi har gitt leverpostei, skinkeost på tube, prim, makrell i tomat (ingen favoritt) og kaviar. Selv er jeg hektet på majones, kokt skinke og ost om dagen. Og når jeg spiser, så er det gjerne en liten tyv som skal smake - og det går ned det også.
 
Her er leverpostei mest poppis, ellers får han makrell i tomat, diverse smøreost, peanøttsmør eller bare smør. Og som hos StineHelene er det veeeldig mye tigging på vår mat nå :p
 
Mest leverpostei eller kaviar, og så spiser hun banan på brødskiva hvis jeg spiser det. Hun er også glad i brød med bare margarin eller olje på. Hun elsker makrell i tomat og sardiner i olje også. Jeg klarer bare ikke gi henne det, brekker meg av lukten, så det får hun dessverre bare når pappaen er hjemme.:oops: Prøvde med philadelphiaost her en dag, og det gikk ned på høykant det også. Dessverre fikk hun utslett etterpå, så vi avventer litt før vi prøver igjen. Mulig det bare var svetteutslett, men det har skjedd begge to gangene hun har fått noe med melk i.:confused:
 
Her er leverpostei mest poppis, ellers får han makrell i tomat, diverse smøreost, peanøttsmør eller bare smør. Og som hos StineHelene er det veeeldig mye tigging på vår mat nå :p
Peanøttsmør skal man vel vente med til rundt 3 år? Pga peanøttoljen som kan skape kjemisk lungebetennelse? :/
 
Her går det i leverpostei, makrell i tomat, kaviar, egg, baconost og skinkeost. Har begynt med litt ost og skinkepålegg, men det holder seg ikke på brødskiva, så det blir smør på brødskiva og pålegget ved siden av ;)
 
Peanøttsmør skal man vel vente med til rundt 3 år? Pga peanøttoljen som kan skape kjemisk lungebetennelse? :/
Vi er med i et allergiprosjekt på Ullevål og de tror at tidlig innføring av peanøtt (creamy smør) er bra.
 
Peanøttsmør skal man vel vente med til rundt 3 år? Pga peanøttoljen som kan skape kjemisk lungebetennelse? :/
Har jeg aldri hørt om?
Etter litt kjapp googling ser jeg en sak om et barn som fikk problemer etter å ha satt peanøtter i halsen - men med tanke på at de gir babyer peanøttsmør i et statlig forskningsprosjekt (som Isis nevner) tenker jeg at det ikke er store sjansen for at dette skal skje, selv om han skulle være uheldig å sette akkurat brød med peanøttsmør i halsen?

Har i grunnen tenkt at det er greit ettersom jeg har hørt om det forskningsprosjektet. Ellers ville det vel opplyses om dette via offentlige instanser, skulle man tro?
 
Ja, det var den jeg kom over.

Imidlertid synes jeg det er veldig vanskelig å basere livet på blogginnlegg fra privatpersoner, og savner mer offisiell informasjon om dette dersom det faktisk er så farlig som det fremstilles her.

Ikke at det er så viktig med akkurat peanøttsmøret, skal vurdere om jeg bør kutte det ut for sikkerhets skyld, men jeg tenker at det er litt overraskende om dette skulle være noe å bekymre seg for når det ikke står om det i kostholdsråd eller andre steder. Finner bare dette blogginnlegget og nyheter om samme saken og en haug forumtråder basert på de samme kildene. Det er egentlig litt tynt, sånn rent prinsipielt.
 
Ja, det var den jeg kom over.

Imidlertid synes jeg det er veldig vanskelig å basere livet på blogginnlegg fra privatpersoner, og savner mer offisiell informasjon om dette dersom det faktisk er så farlig som det fremstilles her.

Ikke at det er så viktig med akkurat peanøttsmøret, skal vurdere om jeg bør kutte det ut for sikkerhets skyld, men jeg tenker at det er litt overraskende om dette skulle være noe å bekymre seg for når det ikke står om det i kostholdsråd eller andre steder. Finner bare dette blogginnlegget og nyheter om samme saken og en haug forumtråder basert på de samme kildene. Det er egentlig litt tynt, sånn rent prinsipielt.
Vi har fått beskjed om av både sykehus og helsestasjon om ikke å gi peanøtter, nettopp pga peanøttoljen. Men det gjelder jo hele peanøtter, fordi de lettere vil sette seg fast i halsen og da lettere kan komme ned i lungene.

Peanøttsmør, så vidt jeg vet, har mye sunt fett(flerumettet) så det kan jo gis i den forstand. Jeg vet at Mattilsynet ikke fraråder peanøttsmør. Men i og med at min gutt bare er 10 mnd, velger jeg selv og ikke gi det, fordi jeg vil ikke risikere at han kan sette det i halsen, peanøttsmøret har jo like mye peanøttolje som hele nøtter. Jeg kommer til å vente noen år før han får det.. Hva andre gjør er jo opp til dem selv:) jeg finner ikke noen direkte linker til at peanøttsmør ikke kan gis, kun hele peanøtter. Så det er nok bare å gi peanøttsmør om du vil.
 
Vi er med i et allergiprosjekt på Ullevål og de tror at tidlig innføring av peanøtt (creamy smør) er bra.
Jeg tror også at tidlig innføring av matvarer er bra ifht allergi. Grunnen til at jeg ikke gir sønnen min peanøttsmør er fordi jeg ikke vil at han skal sette det i halsen (pga peanøttoljen i nøttene). Alt annet får han smake på;)
 
Jenta mi er gal etter å smake på alt! Og hun liker alt vi gir henne. Har hittill ikke sett hun har reagert negativt på noe.
Hun får leverpostei, smøreoster, kaviar, makrell på tube på skiva :) Prøver å ikke gi syltetøy og prim, for det ga vi sønnen vår da han var liten og det endte med at han nektet å spose noe annet enn det på skiva i flere år..
 
Her er leverpostei favoritt, men spiser også kaviar, skinke, smøroster(kuttet ut nå, da de tror han reagerer på melk), men liker også brød uten pålegg.

I forhold til diskusjon om peanøttsmør - vi ble anbefalt å gi han det av lege da de kom fram til at han muligens reagerte på melk. De mente at ved å innføre det tidlig kunne man forebygge allergier. Jeg har enda ikke gitt han det, da de peanøttsmørene på butikken her inneholder store biter nøtter.
 
Back
Topp