Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Peanøttsmør skal man vel vente med til rundt 3 år? Pga peanøttoljen som kan skape kjemisk lungebetennelse? :/Her er leverpostei mest poppis, ellers får han makrell i tomat, diverse smøreost, peanøttsmør eller bare smør. Og som hos StineHelene er det veeeldig mye tigging på vår mat nå
Vi er med i et allergiprosjekt på Ullevål og de tror at tidlig innføring av peanøtt (creamy smør) er bra.Peanøttsmør skal man vel vente med til rundt 3 år? Pga peanøttoljen som kan skape kjemisk lungebetennelse? :/
Har jeg aldri hørt om?Peanøttsmør skal man vel vente med til rundt 3 år? Pga peanøttoljen som kan skape kjemisk lungebetennelse? :/
Peanøttsmør skal man vel vente med til rundt 3 år? Pga peanøttoljen som kan skape kjemisk lungebetennelse? :/
Etter litt kjapp googling ser jeg en sak om et barn som fikk problemer etter å ha satt peanøtter i halsen - men med tanke på at de gir babyer peanøttsmør i et statlig forskningsprosjekt (som Isis nevner) tenker jeg at det ikke er store sjansen for at dette skal skje, selv om han skulle være uheldig å sette akkurat brød med peanøttsmør i halsen?Har jeg aldri hørt om?
http://mariannebeate.com/ikke-gi-peanotter-til-sma-barn/ Les denne!!Har jeg aldri hørt om?
Ja, det var den jeg kom over.
Vi har fått beskjed om av både sykehus og helsestasjon om ikke å gi peanøtter, nettopp pga peanøttoljen. Men det gjelder jo hele peanøtter, fordi de lettere vil sette seg fast i halsen og da lettere kan komme ned i lungene.Ja, det var den jeg kom over.
Imidlertid synes jeg det er veldig vanskelig å basere livet på blogginnlegg fra privatpersoner, og savner mer offisiell informasjon om dette dersom det faktisk er så farlig som det fremstilles her.
Ikke at det er så viktig med akkurat peanøttsmøret, skal vurdere om jeg bør kutte det ut for sikkerhets skyld, men jeg tenker at det er litt overraskende om dette skulle være noe å bekymre seg for når det ikke står om det i kostholdsråd eller andre steder. Finner bare dette blogginnlegget og nyheter om samme saken og en haug forumtråder basert på de samme kildene. Det er egentlig litt tynt, sånn rent prinsipielt.
Jeg tror også at tidlig innføring av matvarer er bra ifht allergi. Grunnen til at jeg ikke gir sønnen min peanøttsmør er fordi jeg ikke vil at han skal sette det i halsen (pga peanøttoljen i nøttene). Alt annet får han smake påVi er med i et allergiprosjekt på Ullevål og de tror at tidlig innføring av peanøtt (creamy smør) er bra.