På kornet:-)

Ja, jeg synes i grunnen det er greit å skille mellom kjønnene med farger når de er bittesmå babyer, eller så ser man jo ikke om det er gutt eller jente :eek: :p
Men har det egentlig noe å si om det er en gutt eller en jente da? :D

Det er nok slik med dette problemet som med andre problem at det er "verre" noen steder og i noen bhg enn i andre. Slik er det med mobbing i skolene også. To bhger i samme bygd kan ha forskjellige problemer og utfordringer. Sier ikke at vår bhg er spesielt tolerant osv når det gjelder alt her i verden, men når det gjelder akkurat dette og en annen bhg i nærheten, så er forskjellen tydelig. Jeg er helt overbevist om at vår bhg har andre utfordringer å ta tak i, og at jeg etter hvert vil oppdage de.

Jeg ser at dette er et samfunnsproblem for de som ser dette som et problem. Jeg mener fortsatt at problemet må tas opp der og da i bhg f.eks og med de foreldrene til de barna det gjelder. I tillegg, kan man ta det opp i samfunnet generelt. Helt flott det, for man skal ikke gå rundt og tie når man tydelig mener at dette er et problem. Jeg synst derimot at det er viktig at folk ytrer meningene sine, og jeg forstår deg og respekterer deg og alle andre, selv om jeg ikke blir like engasjert i saken. Jeg er mer engasjert i måten folk går frem på...eller ikke går frem på...og skulle ønske at folk ikke var redde for å si ifra om hva de mener, og at folk skal kunne klare å få frem det de mener offentlig. Jeg anser deg som en svært oppegående person, og tviler ikke i det hele tatt på at du klarer å få til og få frem det du mener uten problemer og på en saklig måte altså :) Jeg tenker mer på de som har samme problemet som dere, og ikke tørr å si ifra. Eller enda verre, de som har en sønn som ikke tørr å si ifra.

Jeg har sterke meninger om mye, men akkurat dette er ikke noe problem her for oss, og vi har selv omgangsvenner som kler guttene sine i rosa og de blir ikke mobbet. Hadde jeg hatt tid og ork og hatt sterke meninger om dette, så hadde jeg ikke nølt med å si nøyaktig det jeg mener, både offentlig og på personlig nivå. For det mener jeg helt ærlig...at å gå offentlig er greit nok...det fører til at de som har sterkest for/mot meninger ytrer seg osv...men for å ordne opp for barna her og nå, MÅ man gå inn i den ene "lille" saken med en gang. Går man kun offentlig, så er man ikke garantert at de foreldrene som trenger å høre budskapet, fanger det opp.

Jeg må også tilføye at selv om jeg ikke ser noe problem med at gutter går i såkalte jentefarger og omvendt, men fortsatt foretrekker å kle jenta mi i såkalte jentefarger, fordi at jeg synst hun er finest i de, og jeg selv er jente-jente med stor J og høy dollefaktor, så kommer jeg til å prøve å passe på å ikke lage et jentemonster som MÅ ha de og de klærne og som synst alle andre MÅ ha de samme klærne. Og dersom Simone ikke blir en jente-jente, men en gutte-jente, så skal jeg respektere det. Det viktigste er tross alt at hun får være seg selv og føle seg komfortabel i de klærne hun går i. Jeg kommer i hvert fall til å fortsette å kle på Simone de klærne jeg liker, selv om jeg liker typiske jenteklær og jentefarger, og føler, når jeg hører om slike saker, at jeg ikke akkurat bidrar til å hjelpe til så holdningene til folk endrer seg. Men, grunnen til at jeg ikke vil endre på klesstilen som jeg liker, er at jeg synst ikke at vi som liker jentefarger og jenteklær på jenter og guttefarger og gutteklær på gutter, skal være nødt til å endre på det bare for å passe inn i et mer kjønnsnøytralt samfunn. Da bør vi heller passe på å lære barna våre at ingen er like, og at alle skal aksepteres og respekteres uansett hvilke klær, farger, leker osv de liker. Når jeg snakker om at jeg liker jentefarger og jenteklær på jenter, og guttefarger og gutteklær på gutter, så mener jeg på mine egne barn :) Og jeg synst andre barn, f.eks guttebarn vi kjenner, som ofte går i "jentefarger", passer i de - rett og slett fordi at jeg er vant til at de bruker det, og det passer til personligheten deres fordi at de selv liker det. Og foreldrene synst barna deres kler fargene og er fine i de. Så da føler barna seg vel, og det har mye å si! Synd om de måtte gått i blå skjorte i stedet for en rosa bare fordi at andre mener de burde gå i det.

Håper, som alle andre foreldre, at hun slipper å bli mobbet og plaget, og håper for all del at vi klarer å oppdra hun godt nok og gi hun de riktige holdningene så ikke hun mobber og plager andre. Og dersom det skulle skje, så håper jeg at vi får vite om det og kan ta tak i saken.

Men du har nok helt fullstendig rett i at det ofte føles enklere å kle på en jente en blå body enn en gutt en rosa body,,,spesielt når tekstene på bodyene er slik som de denne tråden refererer til - spesielt den rosa var veldig "jentete". Kan godt hende at jeg får sterkere meninger om slike saker etter hvert som Nathaniel vokser opp. For da er jeg plutselig guttemamma jeg også, og ser kanskje saken litt annerledes og fra en annen vinkel enn nå. Og når han vokser opp og skal i bhg der Simone går nå, så er det kommet mange nye barn, det har gått noen år, og kanskje er det flere som blir mobbet for slikt enn nå i den bhg. Slikt forandrer seg nok frem og tilbake slikt som med de fleste andre saker som ofte ligger til grunn for mobbing og diskusjon.
Flott skrevet Camilla! :)

Helt enig med deg!
Når det kommer til klær og farger og kjønn så kjøper jeg mye forskjellig og kler Hermine i alt mulig også fordi jeg vil lære henne at klær ikke betyr så mye, og slik forsøke å ale opp en datter som har viktigere interesser enn hva hun har på seg ;) Jeg har aldri vært særlig opptatt av klær, liker å se ordentlig ut men har aldri vært noen moteløve, og det vil jeg også forsøke å lære min datter å være. Tror man kan slippe unna maaaange unødvendige diskusjoner og ikke minst spare mye penger på å ikke ha en datter som maser om DE buksene og DEN jakka ;) :p

Ja, klart barnehagen har mye å jobbe med om T opplever fargevalgene sine slik.
Det er ikke noe å diskutere, det er jeg fult klar over =)
Men hvorfor er det slik da?
Barn finner vel ikke på slikt selv?
De holdningene kommer jo fra et sted, og jeg tror ikke vi får bort de holdningene bare av å ta opp enkeltepisoder.
MEN det er selvsagt viktig å gjøre det likevel, slik skal det jo ikke være

Ja, klart barnehagen har mye å jobbe med om T opplever fargevalgene sine slik.
Det er ikke noe å diskutere, det er jeg fult klar over =)
Men hvorfor er det slik da?
Barn finner vel ikke på slikt selv?
De holdningene kommer jo fra et sted, og jeg tror ikke vi får bort de holdningene bare av å ta opp enkeltepisoder.
MEN det er selvsagt viktig å gjøre det likevel, slik skal det jo ikke være
Det er kanskje et samtaleemne for et foreldremøte i bhg da? ;)

Jeg er litt sånn mikromalostisk av meg (er det et ord?), synes man bør ta ta i slike problemer på mikronivå selv. Og om alle foreldre gjør det vil man kunne ta tak i rota til slike problemer før de får utvikle seg. Er lettere å lære inn sine egne barn, enn å forandre hele samfunnet ;)

Poenget mitt at å debattere at dette er kjønnsdiskriminerende blir litt dobbeltmoral. OM man ønsker å forhindre et kjønnsskille så lar man være å stigmatisere etter farge og kler barnet sitt i uansett farge.
Det er jo å møte sine egne fordommer og holdninger i døra og skaper et lite verdensproblem, det er de som skaper debatten som driver kjønnsdiskriminering, og som åpenbart selv allerede er "indoktrinert i tidlig alder" - siden folk snakker om guttefarger og jentefarger - i 2014(!!!) For hvis man er så himla opptatt av likestilling, bruker man vel like gjerne rosa til gutten og blått til jenta?! :p ;)

Akkurat det samme som jeg tenkte da jeg leste saken:D

Ja, jeg synes i grunnen det er greit å skille mellom kjønnene med farger når de er bittesmå babyer, eller så ser man jo ikke om det er gutt eller jente :eek: :p

Ja..haha det samme sier jeg å.. kler man en jentebaby i gutteklær/farger, så vil jo alle tro det er en gutt, og omvendt :P hehe.. men jeg kjøper stort sett klær med andre farger enn rosa og lilla til jentene om jeg finner :P lettere i Emira sin alder enn Liana sin :eek::P

Det ER "in" med sterke farger, også rosa, for gutter! Spesielt i 8-12 årsalderen! Nevøen min som (er selvutnevnt) en tøffing ELSKER neonrosa fordi det er SÅ kult :p Men det er trenden, så det snur vel plutselig det også ;)

Ja har merket det samme det siste året hvertfall.. og når jeg gikk på ungdomsskolen så var det inn med lys rosa hos guttene.. men det er det ikke nå igjen :P

Jeg oppdaget dette bildet på fb sida til Name it Kongsberg.. er akkurat det jeg mener om at dem skal skille gutter og jenter på måter JEG ikke liker!! Hvorfor skal en liten jente vise former og gå med ubehagelige klær bare pga kjønnet?? Mens guttebuksene var vide i hele fasongen... Tragisk! Emira nekter å gå med sånne (heldigvis), fordi det er vanskelig å bevege seg som en 4åring pleier å gjøre..og gutter og jenter er vel like aktive i denne alderen?
1390413635433.jpg

Jeg fant denne på NameIt idag
ImageUploadedByBV Forum1390420878.910566.jpg

Ingen som sa noe om denne jentebodyen i debatten, og den passer iallfall vår jente bedre enn "Hjerteknuser" (som for øvrig også finnes i blått på NameIt her).

Jeg oppdaget dette bildet på fb sida til Name it Kongsberg.. er akkurat det jeg mener om at dem skal skille gutter og jenter på måter JEG ikke liker!! Hvorfor skal en liten jente vise former og gå med ubehagelige klær bare pga kjønnet?? Mens guttebuksene var vide i hele fasongen... Tragisk! Emira nekter å gå med sånne (heldigvis), fordi det er vanskelig å bevege seg som en 4åring pleier å gjøre..og gutter og jenter er vel like aktive i denne alderen?
Vis vedlegget 47982
De skal jo vise sex appeal tidligst mulig kan du skjønne.

Vis vedlegget 47995

Ingen som sa noe om denne jentebodyen i debatten, og den passer iallfall vår jente bedre enn "Hjerteknuser" (som for øvrig også finnes i blått på NameIt her).
Den var ikke dum!:)
Jenny har en body fra NameIt hvor det står "hvis du syns jeg er søt, så skal du se mammaen min" og DEN passer henne godt syns jeg. Hahahahaha!!!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vis vedlegget 47995

Så den på nettet sammen med de andre.. og dem har pysjamas både i blå og rosa som det står "tøff i pysjamas" :) tenkte å kjøpe til Liana og Leoh :)

De skal jo vise sex appeal tidligst mulig kan du skjønne.

Ja har skjønt det:eek: men ser ikke poenget! Derfor jeg stort sett kjøper klær til Emira på H&M, cubus, lindex og lignende :) de har mye joggebukser, vide jeans og fine tights :)

Ja har skjønt det:eek: men ser ikke poenget! Derfor jeg stort sett kjøper klær til Emira på H&M, cubus, lindex og lignende :) de har mye joggebukser, vide jeans og fine tights :)
Man finner de trange buksene til småbarn i de fleste klesbutikker! ;) jeg handler masse på NameIt og Hermine har bare behagelige klær :p

Man finner de trange buksene til småbarn i de fleste klesbutikker! ;) jeg handler masse på NameIt og Hermine har bare behagelige klær :p

Ja det vet jeg.. men her jeg bor er det nesten umulig å finne behagelige bukser til Emira..skal bare være mote, og da blir det at dem tar inn trange bukser uten stretch! Og dem selger NameIt.. men til Liana er det LITT bedre, men der er alt rosa igjen :P haha.. derfor kjøper jeg ofte klær på de andre butikkene når jeg er i kongsberg, for dem har stort utvalg i klær som Emira liker å ha på :)

Ja det vet jeg.. men her jeg bor er det nesten umulig å finne behagelige bukser til Emira..skal bare være mote, og da blir det at dem tar inn trange bukser uten stretch! Og dem selger NameIt.. men til Liana er det LITT bedre, men der er alt rosa igjen :p haha.. derfor kjøper jeg ofte klær på de andre butikkene når jeg er i kongsberg, for dem har stort utvalg i klær som Emira liker å ha på :)
ja, jeg har jo forsåvidt ikke sett så mye på klær til større barn der, bare til småtroll ;)

Back
Topp