På kornet:-)

Er det bare jeg som synes debatten er litt større enn hvilke farger som får hvilken tekst?
Det er jo selvsagt satt på spissen, men ymter en forventning til barna med STORT kjønnsskille...

Neida, det var de tankene jeg hadde selv når jeg la det ut:-) Jeg er jo som sikkert mange husker i mot at det skal være så stereotypisk, og velger bevist andre farger, nasse har brukt/bruker mye ``gutteklær`.

Men gutten min blir mobbet i barnehagen om han har på seg rosa! (Og lilla for den del!)
Da hjelper det ikke mye at vi her hjemme ikke bryr oss.
Og buksene jeg snakket om er joggebukser som ska være samme type, men som er smalere i jenteavdelingen

Jeg hadde en gutt som ville ha rosa croks i barnehagen, mamman kjøpte det til han og han var super fornøyd. Dagen etter kom pappan og snakket til meg, og sa jeg måtte nekte han å bruke dem. Det skjedde selvsagt aldri. Han ble heldigvis aldri mobbet av de andre, og jeg jobber mye med barna i forhold til farger. Det er ikke så svart hvitt dette, håper det blir en endring snart.

Neida, det var de tankene jeg hadde selv når jeg la det ut:-) Jeg er jo som sikkert mange husker i mot at det skal være så stereotypisk, og velger bevist andre farger, nasse har brukt/bruker mye ``gutteklær`.
Jeg var også innstilt på å bruke andre farger enn rosa på jenta mi, og hun var kledd i lilla i mange måneder (noe jeg fikk påpekt av svigerfamilien veldig mange ganger) Nå har det riktignok blitt en del sterke rosafarger likevel,siden vi får mye av det og fordi jeg syns det er vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær her i byen. Det er enten rosa eller blått å finne.. Jeg vil ha mer grønt, gult og brunt. Masse brunt!!:)

Vi fikk også reaksjoner på at vi hadde kjøpt spidermanball fremfor hello kittyball (av eget valg, vel og merke) til Jenny.:p

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Er det bare jeg som synes debatten er litt større enn hvilke farger som får hvilken tekst?
Det er jo selvsagt satt på spissen, men ymter en forventning til barna med STORT kjønnsskille...
Jeg har ikke sammenligna klær fra jente - og gutteavdelingen, men det er masse "jenteklær" vi har fått som er så trangt, smalt og lavt på livet at vi har måttet bytta det, ja.:)

I forhold til klær og hva som står skrevet på, så er jeg ikke begeistra for tekstene "verdens beste...", "verdens søteste.." osv. Jeg syns voksne skaper en "konkurranse" mellom hvem som har det beste, søteste, fineste barnet og syns det er dumt. ALLE foreldre syns vel sine barn er best, men det er underforstått og behøver ikke å følge barnet nødvendigvis. Jeg er ikke direkte provosert av det, men jeg tror at konkurransen om å være best, penest, flinkest osv kommer av seg selv tidlig nok.

Jeg må si at jeg bryr meg fint lite om hvilke klær som finnes i butikkene. Jeg LIKER at jenter bruker "jenteklær" og "jentefarger" og at gutter bruker "gutteklær" og "guttefarger". Men jeg bryr meg heller ikke om noen kler jenta si i det jeg anser som "guttefarger" eller gutten sin i "jentefarger". På samme vis som at jeg liker at jeg liker å gi jenta mi "jenteleker" som dukker f.eks, men jenta mi liker også veldig godt bilder og traktorer, og får selvfølgelog leke med det også.

Så jeg mener bare at drit i hva som finnes i butikkene og drit i å bli provoserte, men kjøpr det DERE og bsrna DERES liker og er komfortable med. Resten av verden kan seile sin egen sjø ;)

Kom bort i send knappen for tidlig som vanlig ;-p

Skulle også tilføye at de som lager slike klær nok gjør det for å provosere litt også ;)

Jeg var også innstilt på å bruke andre farger enn rosa på jenta mi, og hun var kledd i lilla i mange måneder (noe jeg fikk påpekt av svigerfamilien veldig mange ganger) Nå har det riktignok blitt en del sterke rosafarger likevel,siden vi får mye av det og fordi jeg syns det er vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær her i byen. Det er enten rosa eller blått å finne.. Jeg vil ha mer grønt, gult og brunt. Masse brunt!!:)

Vi fikk også reaksjoner på at vi hadde kjøpt spidermanball fremfor hello kittyball (av eget valg, vel og merke) til Jenny.:p

Når valget står mellom Hello Kitty og Cars så velger vi alltid biler eller lignende til Hermine. Ingen av oss er spesielt gira på å ale opp ei rosa prinsesse som krever at alle klær må være råsa og ha den derre katta på seg :p ;)

Jeg hadde en gutt som ville ha rosa croks i barnehagen, mamman kjøpte det til han og han var super fornøyd. Dagen etter kom pappan og snakket til meg, og sa jeg måtte nekte han å bruke dem. Det skjedde selvsagt aldri. Han ble heldigvis aldri mobbet av de andre, og jeg jobber mye med barna i forhold til farger. Det er ikke så svart hvitt dette, håper det blir en endring snart.
Guttungen til søs hadde et par år i 4-5 årsalderen hvor han ELSKA rosa og bare ville ha rosa ting. Søs kjøpte rosa til gutten og det var aldri noe problem med mobbing, så den delen er litt opp til foreldre og personalet i bhg å legge opp til å lære barna aksept for ulikheter. Plutselig ble han for tøff for rosa, og gikk over på klær med dyr på istedet :p ;)

Jeg må si at jeg bryr meg fint lite om hvilke klær som finnes i butikkene. Jeg LIKER at jenter bruker "jenteklær" og "jentefarger" og at gutter bruker "gutteklær" og "guttefarger". Men jeg bryr meg heller ikke om noen kler jenta si i det jeg anser som "guttefarger" eller gutten sin i "jentefarger". På samme vis som at jeg liker at jeg liker å gi jenta mi "jenteleker" som dukker f.eks, men jenta mi liker også veldig godt bilder og traktorer, og får selvfølgelog leke med det også.

Så jeg mener bare at drit i hva som finnes i butikkene og drit i å bli provoserte, men kjøpr det DERE og bsrna DERES liker og er komfortable med. Resten av verden kan seile sin egen sjø ;)
Jeg kjøper endel nøytrale klær til Hermine så det ikke skal bli så dyrt i tilfelle vi får gutt neste gang ;) :p

Jeg kjøper endel nøytrale klær til Hermine så det ikke skal bli så dyrt i tilfelle vi får gutt neste gang ;) :p

Den ser jeg ;) og det hender at vi kjøper både nøytrale og klær med såkallte guttefarger til Simone også :) jeg måtte bare kommentere tråden, for synst det er så komisk når folk blir provoserte over slikt ;-p det er jo derfor folk skaper debattene, og da får de det resultatet de vil ;-p jeg personlig liker å tro at jeg er et så oppegående menneske at jeg klarer å lære barna mine at de kan bli akkurat det de vil her i verden uavhengig av hva som står på div klesplagg og hvilke farger disse klesplaggene måtte ha, og så oppegående tror jeg de fleste andre er også ;)

Men når 4-5-åringen er så lei seg fordi han ønsker seg en leke han har gitt bort til en jentevenninne da, men ikke tør å bruke pengene sine på det fordi det er "jenteleke" og da "ler alle guttene i barnehagen av meg". Han sa til og med at de lo av noen sokker han hadde, som hadde EN lilla stripe.
Altså, vi klarer fint å overtale han vi altså. Men likevel er det noe galt i samfunnet mener jeg, når så små barn mener slikt! Jeg ser litt stort på det i forhold til mange andre her skjønner jeg. Og Jeg savner innspill fra flere guttemammaer!!!)
Jeg blir ikke provosert over Name Its tydelige skille på både farger og titler, men jeg liker ikke utviklingen og de store skillene.
Jeg vil påstå det er "lettere" å kle ei jente i blått, enn å kle en gutt i rosa. Lettere fordi det er med godtatt!

Når valget står mellom Hello Kitty og Cars så velger vi alltid biler eller lignende til Hermine. Ingen av oss er spesielt gira på å ale opp ei rosa prinsesse som krever at alle klær må være råsa og ha den derre katta på seg :p ;)

Hahah det kommer ofte av seg selv:eek: før var Emira glad i alle farger på klær.. men etter hun ble 3, så har hun hatt dilla på rosa..og enda verre er hun nå! Rosa, glitter, kattepuser, prinsesser, havfruer, enhjørninger, feer og JENTER er best :P
Men jeg kjøper selvfølgelig all slags farger på klæra, og lar ikke hun bestemme heletida.. for da hadde det kun blitt kjoler, og da helst rosa :P men biler å sånt har hun aldri vært interessert i, selvom bestevennen er gutt og er hekta på alt med motor :P

Men når 4-5-åringen er så lei seg fordi han ønsker seg en leke han har gitt bort til en jentevenninne da, men ikke tør å bruke pengene sine på det fordi det er "jenteleke" og da "ler alle guttene i barnehagen av meg". Han sa til og med at de lo av noen sokker han hadde, som hadde EN lilla stripe.
Altså, vi klarer fint å overtale han vi altså. Men likevel er det noe galt i samfunnet mener jeg, når så små barn mener slikt! Jeg ser litt stort på det i forhold til mange andre her skjønner jeg. Og Jeg savner innspill fra flere guttemammaer!!!)
Jeg blir ikke provosert over Name Its tydelige skille på både farger og titler, men jeg liker ikke utviklingen og de store skillene.
Jeg vil påstå det er "lettere" å kle ei jente i blått, enn å kle en gutt i rosa. Lettere fordi det er med godtatt!

Du har helt rett i dette med at det er mer akseptert å kle jente i "guttefarger" enn gutt i rosa e.l.. og jeg syns det også er helt på trynet at de skal skille fargene når det kommer til kjønn.. men syns det alikevel er bra at det er litt skille av jenteklær og gutteklær, for det er tross alt to forskjellige kjønn :) bare liker ikke dette med at jenter skal være søte og vise mer former når de er små..og gutter skal være tøffe:oops: og har merket at fargeutvalget hos gutt er fryktelig lite:eek: er jo nesten bare blått, grønt, svart og brunt.. og at det ofte er bilder av gravemaskiner o.l og farlige/tøffe dyr...

Tror at det kommer veldig an på hvor man bor og hvilke andre mennesker som bor rundt. Her vi bor og i bhg til jenta vår er det veldig godt og avslappet miljø både blant barn, foreldre og ansatte. Her kan de som vil gå i det de vil. Noen som hadde barna sine i en bhg i nabokommuna, fortalte at der var det klespress og mye mobbing om ungene hadde "feil merke" eller "feil farger". Visst jeg hadde opplevd slike problemer i bhg, så ville jeg tatt opp dette med alle de andre foreldrene, for det er de som har lært barna/ latt barna beholde de meningene de uttrykker.

Men nå blir jo plutselig saken om noe helt annet enn de to stakkars bodyene...ser poenget ditt, men ser også at det er enkelt å snakke med de andre voksne om dette, og kanskje legge ballen død før det blir et stort poblem for gutten din og evt andre gutter (eller arn generelt da dersom noen henger seg opp i ordet gutter ;-p) Kanskje er ikke foreldrene klar over hva og hvordan barna deres oppfatter og uttrykker ting, og kanskje ønsker de å vite om det og lære barna sine hva som er greit og ikke greit å si, og at andre kan gå i det de vil, og kanskje er de ikke klar over at de selv mest sannsynlig har lært barna sine de holdningene selv...Jeg ville likt å vite det dersom Simone mobbet andre eller kom med uheldige kommentarer som ikke var ment som mobbing, men ble oppfattet som mobbing...mener at beg har rett til å få vite om det faktisk, så jeg kan få en mulighet til å lære hun hva som er greit og ikke er greit å si, og lære hun at folk er dorskjellige, mener forskjellige ting, liker forskjellige ting, ser forskjellige ut - og at det er helt greit og akkurat slik det skal være, for hadde vi alle vært like, ja da hadde verden sannelig vært en trasig, enfoldig og kjedelig plass å være...

Ingen er perfelt, og av og til er det greit om vi som foreldre får en pekepinn dersom vi trenger å lære barna noe ;)

Tror du og mange andre som sliter med dette problemet enkelt kan fikse det dersom dere går sammen og snakker litt. Det er ihvertfall verdt et forsøk, for de fleste ønsker det beste for barna sine og de fleste ønsker ikke at barna deres skal mobbbe andre barn pga en stripe på en sokk osv...

Synet vårt er nok bare forskjellig, for jeg mener dette ligger på samfunnsnivå, og ikke bare er et lokalt problem i noen få barnehager.
Det betyr likevel ikke at det ikke er viktig å ha det som tema med andre foreldre, barnehage og skole. Det er nok absolutt viktig selvom man ikke ser noe problem med det selv.
Jeg ser absolutt ikke på byen eller Bhg vår som spesielt lite tolerant egentlig.

Her går da gutter i både bhg og skole i knall rosa farger på både bukser, onepices, gensere og jakker ;) virker som om det er en trend her..ofte er de fargene sammen med andre farger..så lenge klæra er laget for guttene ;) og syns det er bra, for min generasjon (her jeg bor) tør jo så vidt å ha på seg et skjerf, for dem er redd for å bli/eller bli sett på som homo :P

Synet vårt er nok bare forskjellig, for jeg mener dette ligger på samfunnsnivå, og ikke bare er et lokalt problem i noen få barnehager.
Det betyr likevel ikke at det ikke er viktig å ha det som tema med andre foreldre, barnehage og skole. Det er nok absolutt viktig selvom man ikke ser noe problem med det selv.
Jeg ser absolutt ikke på byen eller Bhg vår som spesielt lite tolerant egentlig.

Det er nok slik med dette problemet som med andre problem at det er "verre" noen steder og i noen bhg enn i andre. Slik er det med mobbing i skolene også. To bhger i samme bygd kan ha forskjellige problemer og utfordringer. Sier ikke at vår bhg er spesielt tolerant osv når det gjelder alt her i verden, men når det gjelder akkurat dette og en annen bhg i nærheten, så er forskjellen tydelig. Jeg er helt overbevist om at vår bhg har andre utfordringer å ta tak i, og at jeg etter hvert vil oppdage de.

Jeg ser at dette er et samfunnsproblem for de som ser dette som et problem. Jeg mener fortsatt at problemet må tas opp der og da i bhg f.eks og med de foreldrene til de barna det gjelder. I tillegg, kan man ta det opp i samfunnet generelt. Helt flott det, for man skal ikke gå rundt og tie når man tydelig mener at dette er et problem. Jeg synst derimot at det er viktig at folk ytrer meningene sine, og jeg forstår deg og respekterer deg og alle andre, selv om jeg ikke blir like engasjert i saken. Jeg er mer engasjert i måten folk går frem på...eller ikke går frem på...og skulle ønske at folk ikke var redde for å si ifra om hva de mener, og at folk skal kunne klare å få frem det de mener offentlig. Jeg anser deg som en svært oppegående person, og tviler ikke i det hele tatt på at du klarer å få til og få frem det du mener uten problemer og på en saklig måte altså :) Jeg tenker mer på de som har samme problemet som dere, og ikke tørr å si ifra. Eller enda verre, de som har en sønn som ikke tørr å si ifra.

Jeg har sterke meninger om mye, men akkurat dette er ikke noe problem her for oss, og vi har selv omgangsvenner som kler guttene sine i rosa og de blir ikke mobbet. Hadde jeg hatt tid og ork og hatt sterke meninger om dette, så hadde jeg ikke nølt med å si nøyaktig det jeg mener, både offentlig og på personlig nivå. For det mener jeg helt ærlig...at å gå offentlig er greit nok...det fører til at de som har sterkest for/mot meninger ytrer seg osv...men for å ordne opp for barna her og nå, MÅ man gå inn i den ene "lille" saken med en gang. Går man kun offentlig, så er man ikke garantert at de foreldrene som trenger å høre budskapet, fanger det opp.

Jeg må også tilføye at selv om jeg ikke ser noe problem med at gutter går i såkalte jentefarger og omvendt, men fortsatt foretrekker å kle jenta mi i såkalte jentefarger, fordi at jeg synst hun er finest i de, og jeg selv er jente-jente med stor J og høy dollefaktor, så kommer jeg til å prøve å passe på å ikke lage et jentemonster som MÅ ha de og de klærne og som synst alle andre MÅ ha de samme klærne. Og dersom Simone ikke blir en jente-jente, men en gutte-jente, så skal jeg respektere det. Det viktigste er tross alt at hun får være seg selv og føle seg komfortabel i de klærne hun går i. Jeg kommer i hvert fall til å fortsette å kle på Simone de klærne jeg liker, selv om jeg liker typiske jenteklær og jentefarger, og føler, når jeg hører om slike saker, at jeg ikke akkurat bidrar til å hjelpe til så holdningene til folk endrer seg. Men, grunnen til at jeg ikke vil endre på klesstilen som jeg liker, er at jeg synst ikke at vi som liker jentefarger og jenteklær på jenter og guttefarger og gutteklær på gutter, skal være nødt til å endre på det bare for å passe inn i et mer kjønnsnøytralt samfunn. Da bør vi heller passe på å lære barna våre at ingen er like, og at alle skal aksepteres og respekteres uansett hvilke klær, farger, leker osv de liker. Når jeg snakker om at jeg liker jentefarger og jenteklær på jenter, og guttefarger og gutteklær på gutter, så mener jeg på mine egne barn :) Og jeg synst andre barn, f.eks guttebarn vi kjenner, som ofte går i "jentefarger", passer i de - rett og slett fordi at jeg er vant til at de bruker det, og det passer til personligheten deres fordi at de selv liker det. Og foreldrene synst barna deres kler fargene og er fine i de. Så da føler barna seg vel, og det har mye å si! Synd om de måtte gått i blå skjorte i stedet for en rosa bare fordi at andre mener de burde gå i det.

Håper, som alle andre foreldre, at hun slipper å bli mobbet og plaget, og håper for all del at vi klarer å oppdra hun godt nok og gi hun de riktige holdningene så ikke hun mobber og plager andre. Og dersom det skulle skje, så håper jeg at vi får vite om det og kan ta tak i saken.

Men du har nok helt fullstendig rett i at det ofte føles enklere å kle på en jente en blå body enn en gutt en rosa body,,,spesielt når tekstene på bodyene er slik som de denne tråden refererer til - spesielt den rosa var veldig "jentete". Kan godt hende at jeg får sterkere meninger om slike saker etter hvert som Nathaniel vokser opp. For da er jeg plutselig guttemamma jeg også, og ser kanskje saken litt annerledes og fra en annen vinkel enn nå. Og når han vokser opp og skal i bhg der Simone går nå, så er det kommet mange nye barn, det har gått noen år, og kanskje er det flere som blir mobbet for slikt enn nå i den bhg. Slikt forandrer seg nok frem og tilbake slikt som med de fleste andre saker som ofte ligger til grunn for mobbing og diskusjon.

Men kjære vene, da er det jo barnehagen som har et stort problem og MYE å jobbe med mht barna! Slik mobbing har jeg aldri opplevd mens jeg har jobbet i bhg! :eek: Der er det heldigvis stort fokus på ulikhet, og et av målene til barnehagen her er å arbeide for verdsettelsen av mangfoldighet, og det syned jeg de klarer veldig fint. Der er en liten gutt som har arvet mye klær etter sin mor, så han har gensere med hjerter på, rosa strømpebukser og røde bukser. Har aldri opplevd at de andre barna engang har kommentert hva han har på seg, da det er utrolig lite fokus på klær og utseende i denne bhg ;)

Du har helt rett i dette med at det er mer akseptert å kle jente i "guttefarger" enn gutt i rosa e.l.. og jeg syns det også er helt på trynet at de skal skille fargene når det kommer til kjønn.. men syns det alikevel er bra at det er litt skille av jenteklær og gutteklær, for det er tross alt to forskjellige kjønn :) bare liker ikke dette med at jenter skal være søte og vise mer former når de er små..og gutter skal være tøffe:oops: og har merket at fargeutvalget hos gutt er fryktelig lite:eek: er jo nesten bare blått, grønt, svart og brunt.. og at det ofte er bilder av gravemaskiner o.l og farlige/tøffe dyr...
Ja, jeg synes i grunnen det er greit å skille mellom kjønnene med farger når de er bittesmå babyer, eller så ser man jo ikke om det er gutt eller jente :eek: :p

Her går da gutter i både bhg og skole i knall rosa farger på både bukser, onepices, gensere og jakker ;) virker som om det er en trend her..ofte er de fargene sammen med andre farger..så lenge klæra er laget for guttene ;) og syns det er bra, for min generasjon (her jeg bor) tør jo så vidt å ha på seg et skjerf, for dem er redd for å bli/eller bli sett på som homo :P
Det ER "in" med sterke farger, også rosa, for gutter! Spesielt i 8-12 årsalderen! Nevøen min som (er selvutnevnt) en tøffing ELSKER neonrosa fordi det er SÅ kult :p Men det er trenden, så det snur vel plutselig det også ;)

Back
Topp