Er det bare jeg som synes debatten er litt større enn hvilke farger som får hvilken tekst?
Det er jo selvsagt satt på spissen, men ymter en forventning til barna med STORT kjønnsskille...
Neida, det var de tankene jeg hadde selv når jeg la det ut
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det bare jeg som synes debatten er litt større enn hvilke farger som får hvilken tekst?
Det er jo selvsagt satt på spissen, men ymter en forventning til barna med STORT kjønnsskille...
Men gutten min blir mobbet i barnehagen om han har på seg rosa! (Og lilla for den del!)
Da hjelper det ikke mye at vi her hjemme ikke bryr oss.
Og buksene jeg snakket om er joggebukser som ska være samme type, men som er smalere i jenteavdelingen
Jeg var også innstilt på å bruke andre farger enn rosa på jenta mi, og hun var kledd i lilla i mange måneder (noe jeg fikk påpekt av svigerfamilien veldig mange ganger) Nå har det riktignok blitt en del sterke rosafarger likevel,siden vi får mye av det og fordi jeg syns det er vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær her i byen. Det er enten rosa eller blått å finne.. Jeg vil ha mer grønt, gult og brunt. Masse brunt!!Neida, det var de tankene jeg hadde selv når jeg la det utJeg er jo som sikkert mange husker i mot at det skal være så stereotypisk, og velger bevist andre farger, nasse har brukt/bruker mye ``gutteklær`.
Jeg har ikke sammenligna klær fra jente - og gutteavdelingen, men det er masse "jenteklær" vi har fått som er så trangt, smalt og lavt på livet at vi har måttet bytta det, ja.Er det bare jeg som synes debatten er litt større enn hvilke farger som får hvilken tekst?
Når valget står mellom Hello Kitty og Cars så velger vi alltid biler eller lignende til Hermine. Ingen av oss er spesielt gira på å ale opp ei rosa prinsesse som krever at alle klær må være råsa og ha den derre katta på segJeg var også innstilt på å bruke andre farger enn rosa på jenta mi, og hun var kledd i lilla i mange måneder (noe jeg fikk påpekt av svigerfamilien veldig mange ganger) Nå har det riktignok blitt en del sterke rosafarger likevel,siden vi får mye av det og fordi jeg syns det er vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær her i byen. Det er enten rosa eller blått å finne.. Jeg vil ha mer grønt, gult og brunt. Masse brunt!!
Vi fikk også reaksjoner på at vi hadde kjøpt spidermanball fremfor hello kittyball (av eget valg, vel og merke) til Jenny.
Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Guttungen til søs hadde et par år i 4-5 årsalderen hvor han ELSKA rosa og bare ville ha rosa ting. Søs kjøpte rosa til gutten og det var aldri noe problem med mobbing, så den delen er litt opp til foreldre og personalet i bhg å legge opp til å lære barna aksept for ulikheter. Plutselig ble han for tøff for rosa, og gikk over på klær med dyr på istedetJeg hadde en gutt som ville ha rosa croks i barnehagen, mamman kjøpte det til han og han var super fornøyd. Dagen etter kom pappan og snakket til meg, og sa jeg måtte nekte han å bruke dem. Det skjedde selvsagt aldri. Han ble heldigvis aldri mobbet av de andre, og jeg jobber mye med barna i forhold til farger. Det er ikke så svart hvitt dette, håper det blir en endring snart.
Jeg kjøper endel nøytrale klær til Hermine så det ikke skal bli så dyrt i tilfelle vi får gutt neste gangJeg må si at jeg bryr meg fint lite om hvilke klær som finnes i butikkene. Jeg LIKER at jenter bruker "jenteklær" og "jentefarger" og at gutter bruker "gutteklær" og "guttefarger". Men jeg bryr meg heller ikke om noen kler jenta si i det jeg anser som "guttefarger" eller gutten sin i "jentefarger". På samme vis som at jeg liker at jeg liker å gi jenta mi "jenteleker" som dukker f.eks, men jenta mi liker også veldig godt bilder og traktorer, og får selvfølgelog leke med det også.
Så jeg mener bare at drit i hva som finnes i butikkene og drit i å bli provoserte, men kjøpr det DERE og bsrna DERES liker og er komfortable med. Resten av verden kan seile sin egen sjø![]()
Jeg kjøper endel nøytrale klær til Hermine så det ikke skal bli så dyrt i tilfelle vi får gutt neste gang![]()
![]()
Når valget står mellom Hello Kitty og Cars så velger vi alltid biler eller lignende til Hermine. Ingen av oss er spesielt gira på å ale opp ei rosa prinsesse som krever at alle klær må være råsa og ha den derre katta på seg![]()
![]()
Men når 4-5-åringen er så lei seg fordi han ønsker seg en leke han har gitt bort til en jentevenninne da, men ikke tør å bruke pengene sine på det fordi det er "jenteleke" og da "ler alle guttene i barnehagen av meg". Han sa til og med at de lo av noen sokker han hadde, som hadde EN lilla stripe.
Altså, vi klarer fint å overtale han vi altså. Men likevel er det noe galt i samfunnet mener jeg, når så små barn mener slikt! Jeg ser litt stort på det i forhold til mange andre her skjønner jeg. Og Jeg savner innspill fra flere guttemammaer!!!)
Jeg blir ikke provosert over Name Its tydelige skille på både farger og titler, men jeg liker ikke utviklingen og de store skillene.
Jeg vil påstå det er "lettere" å kle ei jente i blått, enn å kle en gutt i rosa. Lettere fordi det er med godtatt!
Men når 4-5-åringen er så lei seg fordi han ønsker seg en leke han har gitt bort til en jentevenninne da, men ikke tør å bruke pengene sine på det fordi det er "jenteleke" og da "ler alle guttene i barnehagen av meg". Han sa til og med at de lo av noen sokker han hadde, som hadde EN lilla stripe.
Altså, vi klarer fint å overtale han vi altså. Men likevel er det noe galt i samfunnet mener jeg, når så små barn mener slikt! Jeg ser litt stort på det i forhold til mange andre her skjønner jeg. Og Jeg savner innspill fra flere guttemammaer!!!)
Jeg blir ikke provosert over Name Its tydelige skille på både farger og titler, men jeg liker ikke utviklingen og de store skillene.
Jeg vil påstå det er "lettere" å kle ei jente i blått, enn å kle en gutt i rosa. Lettere fordi det er med godtatt!
Synet vårt er nok bare forskjellig, for jeg mener dette ligger på samfunnsnivå, og ikke bare er et lokalt problem i noen få barnehager.
Det betyr likevel ikke at det ikke er viktig å ha det som tema med andre foreldre, barnehage og skole. Det er nok absolutt viktig selvom man ikke ser noe problem med det selv.
Jeg ser absolutt ikke på byen eller Bhg vår som spesielt lite tolerant egentlig.
Men kjære vene, da er det jo barnehagen som har et stort problem og MYE å jobbe med mht barna! Slik mobbing har jeg aldri opplevd mens jeg har jobbet i bhg!Men når 4-5-åringen er så lei seg fordi han ønsker seg en leke han har gitt bort til en jentevenninne da, men ikke tør å bruke pengene sine på det fordi det er "jenteleke" og da "ler alle guttene i barnehagen av meg". Han sa til og med at de lo av noen sokker han hadde, som hadde EN lilla stripe.
Ja, jeg synes i grunnen det er greit å skille mellom kjønnene med farger når de er bittesmå babyer, eller så ser man jo ikke om det er gutt eller jenteDu har helt rett i dette med at det er mer akseptert å kle jente i "guttefarger" enn gutt i rosa e.l.. og jeg syns det også er helt på trynet at de skal skille fargene når det kommer til kjønn.. men syns det alikevel er bra at det er litt skille av jenteklær og gutteklær, for det er tross alt to forskjellige kjønnbare liker ikke dette med at jenter skal være søte og vise mer former når de er små..og gutter skal være tøffe
og har merket at fargeutvalget hos gutt er fryktelig lite
er jo nesten bare blått, grønt, svart og brunt.. og at det ofte er bilder av gravemaskiner o.l og farlige/tøffe dyr...
Det ER "in" med sterke farger, også rosa, for gutter! Spesielt i 8-12 årsalderen! Nevøen min som (er selvutnevnt) en tøffing ELSKER neonrosa fordi det er SÅ kultHer går da gutter i både bhg og skole i knall rosa farger på både bukser, onepices, gensere og jakkervirker som om det er en trend her..ofte er de fargene sammen med andre farger..så lenge klæra er laget for guttene
og syns det er bra, for min generasjon (her jeg bor) tør jo så vidt å ha på seg et skjerf, for dem er redd for å bli/eller bli sett på som homo
![]()