På kornet:-)

sukkersnusk

Fanget i babybobla:-)
VIP
Det der er så teit!!!!!!!!

Jeg skjønner ikke hvorfor det blir debatt i media om noe så teit, akkurat som furoren omkring den nye statoilkoppen :p
Det er jo ikke verre enn at man kjøper den blå til jenta si, eller den rosa til gutten sin!
Nesten så jeg løper til NameIt og kjøper en blå til Hermine bare for å understreke poenget om at det er OK å gå i blått selv om man er jente :p ;)

Det e utrule ke lite folk har å bekymmer seg over….eg ha sekkert kjøpt ho ein sånn rosa….det e jo ment som humor…ikje alvor…. :P

Jeg synes det er viktig med debatt rundt slikt da, jeg er veldig opptatt av hvilke roller vi gir barna våre ut fra om de er født jente eller gutt :D
Jeg er mer opptatt av hva vi lærer våre barn utifra hvilke klær og leker vi velger å gi dem som små og hvilke intetesser vi nærer oppunder ;) Hermine har mye kjønnsnøytrale klær, rett og slett fordi jeg vil poengtere at jenter må ikke gå i rosa. Så har hun endel rosa også, vi får myyyye rosa i gave :p Debattering i media syns jeg bare blir tullball, for jenteklærne er rosa og gutteklærne blå uansett hva man trykker på de for slags skrift.

Når foreldre tørr å kle rosa på guttene sine, da blir jeg imponert! Ikke over at de klager på at det ikke står Hjerteknuser på de blå klærne også ;) :p

Edit: pappan her nærer også veldig oppunder typisk "guttelek" med biler, bilbane, garasje og bygging. Og hun ELSKER det, og råkjører nå rundt med "kraktor" i stua ;)

Jeg er mer opptatt av hva vi lærer våre barn utifra hvilke klær og leker vi velger å gi dem som små og hvilke intetesser vi nærer oppunder ;) Hermine har mye kjønnsnøytrale klær, rett og slett fordi jeg vil poengtere at jenter må ikke gå i rosa. Så har hun endel rosa også, vi får myyyye rosa i gave :p Debattering i media syns jeg bare blir tullball, for jenteklærne er rosa og gutteklærne blå uansett hva man trykker på de for slags skrift.

Når foreldre tørr å kle rosa på guttene sine, da blir jeg imponert! Ikke over at de klager på at det ikke står Hjerteknuser på de blå klærne også ;) :p
Jeg hadde ikke lest artikkelen jeg, altså :D
Jeg mener bare at jeg synes det er viktig å ha fokus på å ikke gjøre altfor stor forskjell på kjønnene :)

Syns det er nesten litt tragisk at folk kan gå å irritere seg over det der. MÅ dem ha rosa på jente og blå på gutt?? Kan da bruke begge klær på begge deler.. men dem vil vel helst at det skal stå likt på "gutteplagg og jenteplagg"... men folk har virkelig lite å bry seg om, når dem henger seg opp i det der!..

Syns det er nesten litt tragisk at folk kan gå å irritere seg over det der. MÅ dem ha rosa på jente og blå på gutt?? Kan da bruke begge klær på begge deler.. men dem vil vel helst at det skal stå likt på "gutteplagg og jenteplagg"... men folk har virkelig lite å bry seg om, når dem henger seg opp i det der!..
Mannen var fast bestemt på at en slik blå body MÅ vi ha for å understreke poenget! ;) :p

Er det bare jeg som synes debatten er litt større enn hvilke farger som får hvilken tekst?
Det er jo selvsagt satt på spissen, men ymter en forventning til barna med STORT kjønnsskille...

Har dere forresten prøvd å sammenlikne klær i butikken? En bukse i jenteavdelingen sammenliknet med en fra gutteavdelingen i samme størrelse. "Jente"buksa er som regel mye smalere helt fra babystørrelse. Er det forventet st en jente på 80 cm er smalere enn en gutt på 80 cm? Skal hun vise formene sine mer enn en gutt skal?

Har dere forresten prøvd å sammenlikne klær i butikken? En bukse i jenteavdelingen sammenliknet med en fra gutteavdelingen i samme størrelse. "Jente"buksa er som regel mye smalere helt fra babystørrelse. Er det forventet st en jente på 80 cm er smalere enn en gutt på 80 cm? Skal hun vise formene sine mer enn en gutt skal?
Det finnes jo trange babybukser til både jenter og gutter, som regel stramme/slim-fit jeans til gutter og "stretch" busker til jenter. Så om man ønsker trange klær på babyen finnes det til begge kjønn :p Disse har jeg aldri hverken sett på eller vurdert til Hermine, siden vi helst kjøper barneklær med rom for å bevege seg i, sparkebukser og tights ;)

Mannen var fast bestemt på at en slik blå body MÅ vi ha for å understreke poenget! ;) :p

Haha ja, kansje jeg skal kjøpe en til Leoh og en til Liana..for å vise at begge kan fint bruke dem :):O

Er det bare jeg som synes debatten er litt større enn hvilke farger som får hvilken tekst?
Det er jo selvsagt satt på spissen, men ymter en forventning til barna med STORT kjønnsskille...
Poenget mitt at å debattere at dette er kjønnsdiskriminerende blir litt dobbeltmoral. OM man ønsker å forhindre et kjønnsskille så lar man være å stigmatisere etter farge og kler barnet sitt i uansett farge.
Det er jo å møte sine egne fordommer og holdninger i døra og skaper et lite verdensproblem, det er de som skaper debatten som driver kjønnsdiskriminering, og som åpenbart selv allerede er "indoktrinert i tidlig alder" - siden folk snakker om guttefarger og jentefarger - i 2014(!!!) For hvis man er så himla opptatt av likestilling, bruker man vel like gjerne rosa til gutten og blått til jenta?! :p ;)

Sniker. Skjønner ikke helt problemet. I skrivende stund går jenta mi rundt i en lignende blå body fra name it. Er ikke verre enn det. Kunne glatt ha kjøpt den "adm. dir." bodyen til henne. For moro skyld! Ikke fordi jeg har et politisk motiv.

Folk har det virkelig ganske fint når saker som dette og den nye statoilkoppen blir til store samfunnsproblem...

Det finnes jo trange babybukser til både jenter og gutter, som regel stramme/slim-fit jeans til gutter og "stretch" busker til jenter. Så om man ønsker trange klær på babyen finnes det til begge kjønn :p Disse har jeg aldri hverken sett på eller vurdert til Hermine, siden vi helst kjøper barneklær med rom for å bevege seg i, sparkebukser og tights ;)

Jeg synd også det er helt idiotisk at dem skal lage forskjellige former på klæra til gutt og jente.. ser også at det blir verre med større barn! Her for eks. så har vi én barnebutikk akkurat nå..men buksene for Emira er jo helt sinnsykt smale og UTEN stretch:eek: hun nekter jo å ha på annet enn tights, joggebukser og strømpebukser/stilongs.. en jente på 4-5 år er da like aktiv som en gutt på samme alder! Men med de buksene dem selger her, skulle man jo tro var til stillestående tennåringer:S

Men jeg må vel si at vi gjør som Marianne, kjøper klær som er laget for aktive barn!;):) og ikke utstillingsdukker :P

Jeg selv går mest i joggebukser og tights :P;)

Men gutten min blir mobbet i barnehagen om han har på seg rosa! (Og lilla for den del!)
Da hjelper det ikke mye at vi her hjemme ikke bryr oss.
Og buksene jeg snakket om er joggebukser som ska være samme type, men som er smalere i jenteavdelingen

Back
Topp