På bussen

Helena81

Forelsket i forumet
Desemberglede 2015
På bussen er det visst ingen som reiser seg for en gravid dame... Der satt unge,voksne,menn og damer,alle tilsynelatende spreke (selv om jeg ikke har lov til å påstå det),og den ene som måtte stå,det var meg. Synes det er så fryktelig dårlig! Husker fra sist at de eneste som reiste seg var utenlandske menn,nordmenn flest er skikkelig uhøflige. Jada,mange gravide er spreke,men det er da vanlig folkeskikk å reise seg for gamle og gravide! Hormonene raser!;)

På bussene her i Oslo er det egne seter for eldre og gravide, jeg er så "frekk" at om det sitter yngre menn særlig der, så spør jeg dem, høyt og tydelig om de er gravide, eller om de regner seg som pensjonister. Noen blir sure, men har opplevd at sjåføren har gitt beskjed over speakeren at de som ikke kvalifiserer som invalide må flytte seg fra de reservete setene, eller så må de gå av på neste holdeplass.
Men ja, nordmenn er ikke særlig veloppdragne, især yngre "etnisk norske". Jentene er ikke noe bedre enn gutta, de skal gjerne ha Marc Jacobs veska si i setet ved siden av.

Blir gal av sånn oppførsel!! Håper virkelig vår generasjon reagerer og oppdrar våre barn annerledes....! Har tatt bussen med min mormor som er i midten av syttiårene, og hun reiser seg for andre... Se og lær! Og bare vent, for de er ikke spesielt flinke til å passe seg for barnevogner heller!

Synes det er grusomt at det skal være sånn her.. Har vært i London som gravid og ikke gravid, og reiste meg alltid fra setet der når det kom gamle og gravide på undergrunnen ( noe som jeg også pleier å gjøre her) og når jeg selv var gravid nå så reiste de seg med en gang å spurte om jeg ville sitte :) merkelig at nordmenn har så dårlig folkeskikk på det område der , blir flau ..

Har som oftest fått sitte, etter at kulen ble synlig. De som reiser seg er oftest blide og hyggelige også.

Har også blitt tilbudt sitteplass flere ganger, men da har jeg virkelig vist frem magen:-) Bare damer, og gjerne yngre, som har reist seg. Normenn generelt er for dårlige her ja..

Husker sist jeg var gravid,en gang satt jeg på toget som var stapp fullt. En ung mann satt ved siden av meg,så kom det ei gammel dame. Han så på meg for å få meg til å reise meg for henne. Jeg var høygravid og i kjempedårlig form...endte med at han reiste seg med et stort sukk. Gentlemen lenge leve! Jeg reiser meg hvertfall alltid for gravide på offentlig transport,og synes det bør være en selvfølge at andre oppegående folk også gjør det.

Har opplevd én gang i løpet av svangerskapet at noen har reist seg opp for meg, og blitt rimelig frustrert de andre gangene. Men det verste jeg har opplevd var da jeg skulle ta toget for et par uker siden, folk sto med albuer og dyttet seg inn foran meg for å få plass!

Nå har ikke jeg tatt bussen selv mens jeg har vært gravid, men da jeg bodde i Oslo reiste jeg meg alltid for eldre og gravide på bussen. Men vet at veldig mange ikke gjør det, og det værste er de som bruker et helt sete for å ha veska si stående der! Var en tur i Oslo i fjor sommer og besøkte ei høygravid venninne, vi skulle ta trikken, den var overfull og INGEN reiste seg for venninna mi, jeg ble så irritert! Selv ikke da jeg kommenterte det høyt var det noen som reagerte. Heldigvis skulle vi ikke mange stoppene.

Dette er noe som gjør meg fly forbanna. Både nå, med hormoner og til vanlig. Det er så uforskammet og uhøflig! Jeg reiser litt i jobben og de to siste gangene har jeg vært rystet. Begge gangene har dresskledde menn dultet borti magen mens de banet seg vei inn på flyet. (Som om de ikke får plassen sin uansett?)
En kjørte stresskofferten i magen på meg på vei inn på flytoget. Og ikke et unnskyld!
Inne på flyet har jeg måtte klatre opp i setet for å grave ut vesken fra innerst i oppbevaringsluken, etter at en gubbe hadde stappet sine ting inn. Ingen tilbydde seg å hjelpe selv hvor høyt jeg pustet og peste. Og alt dette med stor mage.
Nordmenn har mye å lære her.
I sommer var jeg i Thailand, 20 uker på vei. Jeg ble behandlet som en prinsesse! Hvor enn vi var så tok de ekstra godt vare på meg. Slapp forbi kø på flyplassene, egen vakt som geleidet meg inn på Skytrain osv. Til og med de eldre ville reise seg for meg for at jeg skulle få sitte.

Dette er noe som gjør meg fly forbanna. Både nå, med hormoner og til vanlig. Det er så uforskammet og uhøflig! Jeg reiser litt i jobben og de to siste gangene har jeg vært rystet. Begge gangene har dresskledde menn dultet borti magen mens de banet seg vei inn på flyet. (Som om de ikke får plassen sin uansett?)
En kjørte stresskofferten i magen på meg på vei inn på flytoget. Og ikke et unnskyld!
Inne på flyet har jeg måtte klatre opp i setet for å grave ut vesken fra innerst i oppbevaringsluken, etter at en gubbe hadde stappet sine ting inn. Ingen tilbydde seg å hjelpe selv hvor høyt jeg pustet og peste. Og alt dette med stor mage.
Nordmenn har mye å lære her.
I sommer var jeg i Thailand, 20 uker på vei. Jeg ble behandlet som en prinsesse! Hvor enn vi var så tok de ekstra godt vare på meg. Slapp forbi kø på flyplassene, egen vakt som geleidet meg inn på Skytrain osv. Til og med de eldre ville reise seg for meg for at jeg skulle få sitte.
Lurer på om dette er konsekvenser av at samfunnet vårt har et syn på gravide som friske, funksjonsnormale og likestilte kvinner. Jeg sier ikke at graviditet er en sykdom, men mangler et bedre ord enn "friske", så misforstå den rett ;) Men ja.. Selv har jeg gitt fra meg mitt sete på t-banen til en som var vesentlig mer gravid enn meg. Alle så henne, men ingen reiste seg. Utrolig irriterende.

Aldri opplevd at noen har reist seg, virker helst som om de sitter i sin egen verden eller prøver konsekvent å se en annen vei for å slippe..

Jeg tar nesten daglig buss, tog og bane i Oslo og min erfaring er at det nesten utelukkende er ganske unge kvinner (i 20- og 30-årene) som tilbyr setet sitt. Det har vel bare være to menn som har gjort det samme... Vet ikke hva det er med norske menn, kanskje de mener at skal vi ha likestilling så skal det gjelde alle områder, også det å ta hensyn??

Fy søren altså..jeg tar så og si aldri kollektivtransport,men er stadig på Ullevål på kontroller nå,så da tar jeg både tog,bane og trikk. Håpte det var bare jeg som hadde vært uheldig med mine medpassasjerer,men ser jo her at det oppleves hele tiden. Flaut og utrolig provoserende!

Nesten ingen som har reist seg for meg heller. De få gangene, var det utenlanske menn.
Jeg tenker at dette er noe vi må lære til våre barn! Likestilling betyr ikke at vi må ikke ta hensyn.

Sitter i skrivende stund på nsb komfort og tenker at neste gang skal jeg ha trangere klær på, så kanskje noen kunne hjulpet meg med den blytunge bagen. Men vi er dessverre blitt for egosentriske og ser kun våre egne behov. Det er blitt en skummel trend.. Bryr man seg får man kjeft fordi man stikker nesa bort i andres saker, gir man F*** så er man et egoistisk svin ! Nei det er sannelig ikke enkelt ;)

Nesten ingen som har reist seg for meg heller. De få gangene, var det utenlanske menn.
Jeg tenker at dette er noe vi må lære til våre barn! Likestilling betyr ikke at vi må ikke ta hensyn.

Ja, dette handler ikke om likestilling i heletatt. Jeg reiser meg for eldre mennesker og folk som tydelig har behov for å sitte eller også.

Back
Topp