Overvektig

Molli

Glad i forumet
Har fundert en stund på om jeg skal tørre å spørre her inne, og nå hopper jeg i det.

For første gang er jeg overvektig gravid. Jeg var normalvektig med de to andre. Jeg gruer meg til undersøkelse hvor magen skal blottes og selvfølgelig veiing. Planen min var egentlig å komme meg i form før jeg ble gravid igjen, men så ble jeg uplanlagt gravid. Jeg har ikke veid meg etter at jeg ble gravid, men vet jeg må gjøre det snart. Helt siden jeg fant ut at jeg var gravid igjen har jeg begynt å legge om kostholdet, nå går det litt av seg selv, for usunn mat frister ikke. Dessverre er ikke energien på topp, så trening har jeg ikke kommet i gang med ennå, men planen er der. Jeg slanker meg ikke, men håper jeg klarer å holde vekta på samme nivå som nå hele svangerskapet. Om det går vet jeg ikke, jeg gikk mye opp med de to andre uten å gjøre så mye galt.

Jeg vet jeg klarer å ta det av meg igjen etter fødselen, men jeg er redd for hvor stor magen kommer til å bli om jeg øker i vekt på samme måte som de to første. Jeg vil jo helst ikke måtte gå ned 30-40kg etter fødsel! det holder med de 15-20kg jeg har ekstra nå.

Flere her med lignende utgangspunkt?

Har fundert en stund på om jeg skal tørre å spørre her inne, og nå hopper jeg i det.

For første gang er jeg overvektig gravid. Jeg var normalvektig med de to andre. Jeg gruer meg til undersøkelse hvor magen skal blottes og selvfølgelig veiing. Planen min var egentlig å komme meg i form før jeg ble gravid igjen, men så ble jeg uplanlagt gravid. Jeg har ikke veid meg etter at jeg ble gravid, men vet jeg må gjøre det snart. Helt siden jeg fant ut at jeg var gravid igjen har jeg begynt å legge om kostholdet, nå går det litt av seg selv, for usunn mat frister ikke. Dessverre er ikke energien på topp, så trening har jeg ikke kommet i gang med ennå, men planen er der. Jeg slanker meg ikke, men håper jeg klarer å holde vekta på samme nivå som nå hele svangerskapet. Om det går vet jeg ikke, jeg gikk mye opp med de to andre uten å gjøre så mye galt.

Jeg vet jeg klarer å ta det av meg igjen etter fødselen, men jeg er redd for hvor stor magen kommer til å bli om jeg øker i vekt på samme måte som de to første. Jeg vil jo helst ikke måtte gå ned 30-40kg etter fødsel! det holder med de 15-20kg jeg har ekstra nå.

Flere her med lignende utgangspunkt?

Er vel samme her egentlig. Normalvektig med første. Andremann da hadde jeg 15-20 kg for mye. Gikk heldigvis ikke opp mer enn 3 kg med andremann. Men nå er jeg fortsatt 15 kg for mye, så håper jo på å ikke gå opp så mye, da det blir mye å ta av etterpå!

Er vel samme her egentlig. Normalvektig med første. Andremann da hadde jeg 15-20 kg for mye. Gikk heldigvis ikke opp mer enn 3 kg med andremann. Men nå er jeg fortsatt 15 kg for mye, så håper jo på å ikke gå opp så mye, da det blir mye å ta av etterpå!

Syns du det var vanskelig å holde vekta som gravid? :)

med nr 1 var jeg 15-20kg overvektig. Kuttet ut alt av snop/potetgull/deserter/is/brus etc og trente spinning og styrke 4-7 dager pr uke. Spydde mye og mat hjalp med kvalmen. Jeg sluttet å veie meg når jeg var 22kg pluss :-(

med nr 2 var jeg 5kg lettere i utgp. spiste alt jeg ville og trente endel mindre og gikk opp 8-9kg.

Opplevde aldri noe ubehag fra helsepersonell.

Hvordan det går nå vet jeg ikke.

Med nr 2.

Syns du det var vanskelig å holde vekta som gravid? :)

Jeg var veldig dårlig under graviditeten, så jeg gikk ned 7kg første månedene. Disse gikk jeg opp igjen på slutten + 3kg til. Så på slutten jeg veide 3kg mer enn jeg gjorde før graviditeten.

Spiste normalt, og trente ikke. Men de første 4 månedene da var jeg veldig dårlig og fikk i meg veldig lite mat.

Jeg gikk opp 30 med nr 1. 25-30 med nr 2 og ca 30 med nr 3. Nr1 var det ikke sunn kost men det var de andre to. Så er surt og gå opp så mye uansett hva man gjør. Så er redd for at det skal skje igjen og har halvert maten. Har ellers normalt Sunt og variert kosthold. Er ikke noe gla i snop heller. Har 15 kg igjen fra forje graviditet. Ammer ennå så har ikke fått slanket bort resten. Og her funker ikke amming mot kg :-P

Jepp, jeg hadde 25kg i pluss når jeg ble gravid nå.
Har kuttet ut alt usunt (så godt som jeg klarer), drikker bare vann og melk. Har gått ned tre kg til nå med denne omleggingen, og håper det fortsetter slik!

Jeg slanker meg ikke, men med utgangspunkt på det jeg veier, så er skrekken å legge på meg enda25 kg i dette svangerskapet...

Har også kjøpt sykkelogn, så skal prøve å sykle litt nå fremoveri tillegg til turer med hunden :)

(La på meg 12 kg med første, forsvant med en gang så og si. Gikk opp igjen utover ammeperioden. Med andre gikk jeg opp 25kg, og de satt som spikret på..)

Jeg leste et eller annet sted at man kan få oppfølging for egen vekt og svangerskap av lege/ jordmor, husker ikke helt detaljene, men noe med at man kan få kyndig veiledning ved endring av egen livsstil tross graviditet. Jeg blir iallfall litt ekstra motivert for å ta vare på kroppen mens jeg er gravid. Men man har jo helt ulike svangerskap og noen legger på seg 30 kg selv om man gjør alt man kan for å bare gå opp 12 :-)

Eg og har nokre ekstra kilo på kroppen. Gjekk ned ein del i fjor (heldig bivirkning av medisiner), men litt av det er på igjen no. Har ein draum om å vere 15-20 kg lettare enn no.

Før første svangerskap var eg ganske normalvektig, men la på meg over 20 kg, og amminga gjorde ingen ting for å hjelpe.

I andre svangerskap var eg 12 kg meir frå før, men var flink med mat og sånt (samt at eg gjekk ned ein del til å begynne med pga oppkast), så eg endte opp på ca +9 kg.

No er eg enno 4-5 kg tyngre enn forrige gong, og håpar eg ikkje legg på meg noko meir enn sist. Har bestemt meg for at snop og ostepop berre er lov om lørdagen, og har ein trimsykkel som eg skal ha minst ei økt på kvar veke (eller annan trening/tur med tilsvarande aktivitetsnivå). Så får eg berre vente og sjå kor mykje problem eg får med bekkenet, og kor kvalm og dårleg eg blir...

Jeg har kuttet ut alt snop, drikker mest vann og mint te og spiser litt mindre, men oftere(demper kvalmen). Har gått ned 2 kg.

Er det ok å bevist gå ned litt så lenge jeg gjør det slik?

Jeg har kuttet ut alt snop, drikker mest vann og mint te og spiser litt mindre, men oftere(demper kvalmen). Har gått ned 2 kg.

Er det ok å bevist gå ned litt så lenge jeg gjør det slik?

Jeg gjør det slik også. Gått ned tre kg sist jeg veide meg.
Så lenge kosten er næringsrik og variert og "normalkost" så er det i orden.
Vi skal ikke bevisst slanke oss, men en kostholdsendring til det bedre er jo bra :)
Regner med å gå opp igjen etterhvert som babyen vokser, men jeg prøver å være så sunn jeg kan, slik at jeg forhåpentligvis ikke legger på meg mer enn 10-12kg :)

(Babyen i magen tar det den trenger, så er mor som får mangler først og fremst om man ikke får i seg nok.)

Og all bevegelse man orker er bra!
Men man starter ikke med intendiv hardtrening når man ikke er vant med det fra før. En god regel på bevegelse er at man kan gjøre det meste man gjorde før, bare kjenn etter og hør på kroppen :)

jeg var overvektig med andre.. måtte til å med ta sånn blodsukker prøve fordi jeg var for overvektig.. syntes ikke d var morro da mannen var med og jeg måtte veie meg. da var jeg 30kg for mye.. har kommet meg endelig ned på normalvekt nå etter masse trening og bra kosthold. Men jeg skjønner at du tenker sånn :) d er nok vanskelig å gå ned noe i svangerskap, og holde vekta for du skal jo opp. men vei deg hjemme? det er jo lov, også heller vent til etter fødsel? alt er lettere med både kosthold å trening da ..? :) jeg er selv redd for å gå opp masse igjen, da jeg har hatt en stor jobb å gå ned.

Jeg har aldri klart å gå ned alt jeg hadde etter svangerskapet (gikk opp 30 kg), så akkurat nå kunne jeg godt veid 15-20 kg mindre. Men det fordeler seg annerledes på meg, jeg er ganske høy (1,84m), så det gjør at det ikke vises overalt. Jeg håper jeg går ikke så mye opp denne gangen og prøver veldig å holde meg til sunn kost (noen få ganger klarer jeg det ikke, men hovedsakelig syns jeg at jeg er ganske flink for tiden). Hvis det ikke hadde vært for kvalmen, så hadde jeg nok også beveget meg mye mer, men det klarer jeg ikke heller da jeg må enten brekke meg eller kaste opp ganske ofte. Tablettene hjelper litt, men ikke 100 %. Så jeg må finne på noe, som jeg kan bevege meg litt mer med. Kan si at jeg ikke har gått opp noen kg enda og jeg håper at jeg ikke heller gjør det, men det kommer nok noen ekstra kg igjen. :) Tenker en sånn sukkertest må jeg også ta etterhvert.

Sniker meg inn fra januar jeg ;)

Jeg var på grensa til undervektig med nr en, gikk i tillegg ned en del i starten, men la på meg 20kg ++ når vekta først begynte å gå opp. Normalvektig med nr to og gikk opp over 25 kg..

Greide å ta av de ekstra kiloene, men de siste årene har det blitt noen kg ekstra så før svangerskap nr tre var jeg rundt 15 kg mer enn hva jeg ønsker. Så nå må jeg inn på sånn glukosetest etter hvert, selv om jeg gikk ned 10 kg i starten på svangerskapet (kvalme) og nå er innenfor normalen :( er 22 uker nå og har noen kg igjen før jeg har nådd før-vekten. Forsøker å ikke gå opp for mye denne gangen, men det blir rolige og kjedelige dager å gå sykemeldt med bekkenløsning når ungene er på skolen.

Var på første kontroll i dag. Har såpass høy bmi at jeg må ta glukosetest. Ble veldig overrasket, for har aldri sett på meg selv som overvektig, men kraftig bygd med muskler. Jeg har likevel så høy bmi at jeg regnes som overvektig. Som tidligere spiseforstyrret, var det et skummelt og ekkelt slag i ansiktet, og klarer ikke å slutte å tenke på det. Forrige svangerskap la jeg også på meg 18 kg, der jeg kun fikk vekk 9 av dem, så har jo litt å gå på. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men trengte en liten utblåsing på noe som egentlig ikke burde vært en stor sak for min del. :-(

Var på første kontroll i dag. Har såpass høy bmi at jeg må ta glukosetest. Ble veldig overrasket, for har aldri sett på meg selv som overvektig, men kraftig bygd med muskler. Jeg har likevel så høy bmi at jeg regnes som overvektig. Som tidligere spiseforstyrret, var det et skummelt og ekkelt slag i ansiktet, og klarer ikke å slutte å tenke på det. Forrige svangerskap la jeg også på meg 18 kg, der jeg kun fikk vekk 9 av dem, så har jo litt å gå på. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men trengte en liten utblåsing på noe som egentlig ikke burde vært en stor sak for min del. :-(
Huff aldri gøy med sånne ting... Sist svangerskap fikk jeg beskjed av jordmor at jeg var i tyngste laget (helt på grensa mellom normal/overvektig) og så la hun ut i flere minutter om kosthold og trening. Da jeg kom ut gråt jeg lenge og gikk aldri tilbake til den jordmora! Ikke la noen knekke deg, svangerskap er alltid en tid en skal bli tyngre og ikke bekymre seg for om en er litt over så lenge en spiser greit og prøver å holde seg gående. Heier på deg!

Back
Topp