Overvektig

Var på første kontroll i dag. Har såpass høy bmi at jeg må ta glukosetest. Ble veldig overrasket, for har aldri sett på meg selv som overvektig, men kraftig bygd med muskler. Jeg har likevel så høy bmi at jeg regnes som overvektig. Som tidligere spiseforstyrret, var det et skummelt og ekkelt slag i ansiktet, og klarer ikke å slutte å tenke på det. Forrige svangerskap la jeg også på meg 18 kg, der jeg kun fikk vekk 9 av dem, så har jo litt å gå på. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men trengte en liten utblåsing på noe som egentlig ikke burde vært en stor sak for min del. :-(

hvis du har 10kg for mye er det ingen grunn til bekymring. Du er sikkert kjempe flott!

Det virker som det er stor forskjell på hvordan leger og jordmødere ser på dette. Men uansett tenker jeg at det skader ikke å ta den ekstra oppfølgingen som man får tilbudt.

Huff aldri gøy med sånne ting... Sist svangerskap fikk jeg beskjed av jordmor at jeg var i tyngste laget (helt på grensa mellom normal/overvektig) og så la hun ut i flere minutter om kosthold og trening. Da jeg kom ut gråt jeg lenge og gikk aldri tilbake til den jordmora! Ikke la noen knekke deg, svangerskap er alltid en tid en skal bli tyngre og ikke bekymre seg for om en er litt over så lenge en spiser greit og prøver å holde seg gående. Heier på deg!
Så vondt å få oppleksing om kosthold da man er hormonell og gravid. Heldigvis er ikke min jordmor sånn. Hun er verdens skjønneste og nevnte ikke overvekt med et ord. Hun sa bare at siden bmi er over så og så mye, så ville de bare ta den testen for god oppfølging. Jeg ble ikke lei meg fordi hu nevnte det, men fordi jeg ikke så den komme, at jeg er overvektig. Men takk for fine ord <3

Jeg har en bmi på 27, altså lett overvektig.

Veier 10kg mer nå enn da jeg starta forrige svangerskap. :eek:

Gikk opp 28 kg sist...det må jeg unngå denne gangen for da sitter jeg nok igjen med ytterligere 10kg ekstra.

Gikk egentlig opp mest i starten sist, for jeg var så sulten og kvalm om hverandre. Ser de samme tendensene nå, men prøver å spise knekkebrød og frukt/grønnsaker istedenfor pizza og potetgull ;)

Håper på å komme i gang med mer aktivitet når kvalmen gir seg, men akkurat nå har jeg nok med jobb, barn, kvalme og trøtthet. :P

Back
Topp