Overvektig

Vecca#1

Håper på en liten spire snart <3
Jeg har nettopp vært på første sv.kontroll, hvor de fant ut at jeg har en BMI på 33 og hvis jeg ikke slanker meg får jeg ikke føde her jeg bor. Så nå er målet og klare og gå ned 3 kg. Fram til OUL 22 mai.
Og 3 kg til fram til uke 24.
6 kg på 12 uker er jo egentlig ikke så masse. Så dette føler jeg nesten at jeg må klare. Og håpe på å hvertfall gå ned 10 kg før fødselen nærmer seg.

Er det flere "tjukkinger" som skal arbeide med vekta? :) Jeg går i utgangspunktet rundt 15 000 skritt daglig, men skal øke det til 20 000 også spise sunnere. (Nå er motivasjonen på plass til og si nei til brus)
Jeg vil føde i hjembyen min! :P

Men kjære vene, får du ikke føde der du bor?! Hørtes da veldig rart ut! Jeg har bmi på 31,9, men jeg fikk ikke noe slik beskjed. Bare at jeg måtte ta den glukosetesten og så snakket vi litt rundt at det ikke var farlig å gå ned i vekt, men at jeg heller skulle passe på å ikke gå mye opp. Men kjenner jo på at å få trent er ikke så lett om dagen når man er helt tom for energi! Holder det i sjakk med at jeg ikke orker så mye mat.. Og for første gang i livet frister ikke sjokolade;)

Jeg hadde 32,3 og gått ned 2 kg siden jeg var hos legen. To uker siden.

I'm in! :) mitt mål er å ikke gå opp egentlig. Spiser mat nå med lav GI for å ikke utvikle svangerskapsdiabetes igjen. Fikk det siste svangerskap. Vektnedgang er en bonus :))

Nå fikk jeg et lite spark i motivasjonen kjente jeg:-) hadde over 36 i oktober i fjor, men klarte å komme ned på 33 rett før jeg ble gravid takket være "moderat" lavkarbo. Føler meg ganske trygg med St. Olavs som nærmeste sykehus, men for helsa sin del er det nok lurt å holde fokus på kostholdet likevel:-) det viktigste er vel kanskje at blodsukkeret holdes mest mulig stabilt.

Men kjære vene, får du ikke føde der du bor?! Hørtes da veldig rart ut! Jeg har bmi på 31,9, men jeg fikk ikke noe slik beskjed. Bare at jeg måtte ta den glukosetesten og så snakket vi litt rundt at det ikke var farlig å gå ned i vekt, men at jeg heller skulle passe på å ikke gå mye opp. Men kjenner jo på at å få trent er ikke så lett om dagen når man er helt tom for energi! Holder det i sjakk med at jeg ikke orker så mye mat.. Og for første gang i livet frister ikke sjokolade;)

Vi snakket egentlig ganske mye om vekten, for den ligger nå på 96 kg. (Gikk først ned 6 kg også de siste uke har jeg lagt de på meg igjen :P ) å siden det er kun ett sykehjem med jordmødre og ikke ett ordentlig sykehus så har de ingen andre enn legevakt hvis det skulle gå galt.. Derfor sender de fødende med så høy BMI, i tilfelle komplikasjoner. Men hvis jeg ikke legger på meg noe, så har jeg en mulighet for å være her, for da synker jo BMI'en selv om vekten sier det samme :) Så jeg skal gjøre alt jeg kan for å få føde her og drømmevekten er 87 kg før fødsel! :)

Slik jeg forsto det så er grensen på 33, og alle som ligger der må på sykehus. Så nå skal det jobbes ;)

Jeg hadde 32,3 og gått ned 2 kg siden jeg var hos legen. To uker siden.

I'm in! :) mitt mål er å ikke gå opp egentlig. Spiser mat nå med lav GI for å ikke utvikle svangerskapsdiabetes igjen. Fikk det siste svangerskap. Vektnedgang er en bonus :))

Ikke misforstå, men så bra det er flere i samme båt som meg! Syns det blir litt lettere når vi er flere som kan dele erfaringer og gode råd til en sunn hverdag! Hvis du har noen gode oppskrifter på mat med lav GI så må du bare dele, de taes i mot med stor glede :D Selv ser jeg på meg selv som aktiv til tross for at jeg konstant er trøtt, men er ikke så flink til dette med og spise lite & ofte.. :P Ender gjerne med sjeldent og mye.. :O :P

Nå fikk jeg et lite spark i motivasjonen kjente jeg:-) hadde over 36 i oktober i fjor, men klarte å komme ned på 33 rett før jeg ble gravid takket være "moderat" lavkarbo. Føler meg ganske trygg med St. Olavs som nærmeste sykehus, men for helsa sin del er det nok lurt å holde fokus på kostholdet likevel:-) det viktigste er vel kanskje at blodsukkeret holdes mest mulig stabilt.

Så flink du er som har klart og gå ned så mye! :) Det er jo ett kjempe pluss når man får til og slanke seg på ett sunt og variert kosthold!
Vi får bare være superflinke til og motivere hverandre og komme med småe oppdateringer og hva som funker! :) Jeg har kjent litt på den at det er lett og si til andre hva som skal til, men ikke like lett og gjennomføre.. Men det blir det stopp på nå :D Må jo også være greit å ha St.Olavs som nærmeste sykehus, her må jeg reise i 2-3 t. Hvis jeg ikke får føde her jeg bor. Så skulle til tider ønske jeg bodde på en større plass :P

Jeg er med! 96 kg her også, må absolutt komme meg ned men sliter med å faktisk klare det, håper det hjelper og få igjen energien og komme meg ut å gå mer og lignende fremmover <3

Vi snakket egentlig ganske mye om vekten, for den ligger nå på 96 kg. (Gikk først ned 6 kg også de siste uke har jeg lagt de på meg igjen :P ) å siden det er kun ett sykehjem med jordmødre og ikke ett ordentlig sykehus så har de ingen andre enn legevakt hvis det skulle gå galt.. Derfor sender de fødende med så høy BMI, i tilfelle komplikasjoner. Men hvis jeg ikke legger på meg noe, så har jeg en mulighet for å være her, for da synker jo BMI'en selv om vekten sier det samme :) Så jeg skal gjøre alt jeg kan for å få føde her og drømmevekten er 87 kg før fødsel! :)

Slik jeg forsto det så er grensen på 33, og alle som ligger der må på sykehus. Så nå skal det jobbes ;)

Da skjønner jeg.. Men da er det jo en god motivasjon for å kunne gå ned. Jordmor sa til meg at det var ekstra viktig med vitamin/mineraler/tran hvis man skulle prøve å gå ned.
Jeg hadde håpet å kunne gått ned til 85kg ved fødsel, er oppunder 89 nå.
Må jobbes når energien kommer tilbake:)

Back
Topp