Overvektig??

Loca79

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Sommerfuglene 2017
Jeg har en del kg for mye, å lurer på om det er noen her som er i samme båt og kan dele sin erfaring med graviditet og overvekt??

Fikk en del pes pga overvekten i går på sykehuset, så har hatt en liten nedtur i dag..
Akkurat nå er jeg bare lei meg og føler at jeg har gjort noe galt..at det et galt av meg at jeg har blitt gravid..
Må legge til at jeg hat ingen fysiske plager, så håper jo på ett normalt svangerskap..
Bare litt fortvilet akkurat nå:(

❤️️Termin 4.januar❤️

Sniker fra juni13.
Du har absolutt ikke gjort noe galt fordi du er overvektig og gravid. Jeg var det jeg og. :)
Jeg fikk svangerskapsdiabetes, men bortsett fra det var alt helt normalt. "Fordelen" med å være stor for min del var at jeg ikke la på meg. Jeg tror ikke jeg hadde likt å være tynn, legge på meg 15-20 kilo og så sitte med en helt annen kropp etter svangerskapet.
Jeg tror det at de som sier at graviditet er verre for overvektige aldri har vært overvektig og gravid. Svangerskapet er forskjellig for alle uansett hvordan du snur og vender på det.
Eneste du må passe på er muligheten for å få svangerskapsdiabetes. Egentlig ikke så ille det heller, måtte bare måle blodsukker fem ganger om dagen, ta insulin to ganger om dagen og fødselen ble igangsatt to dager før termin. Slapp vertfall å gå på overtid.

Jeg tror at det viktigste for deg er å være positiv. Glede deg over livet i magen, og om noen ser ned på deg så hev deg over det. Husk det at de kan ikke ha noe særlig til liv når de bruker all tiden sin på å hakke på deg.

Lykke til med resten av svangerskapet og det lille mirakelet du har i magen.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Hei :)
Jeg er lille trille og har det helt fint med det :)
Jeg veier 85 kg. Og er 155 cm lav. Men jeg er i helt ok form likevel :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg er også godrund :) men vi får gjøre det beste ut av det og tenke gode tanker for magetrollene! De får god polstring :-p

Fra BV appen :)

Jeg var litt overvektig med gutten min og hadde da BMI på 29 som startvekt. Gikk opp 22 kg under svangerskapet, også mye vann.. Fikk svangerskapsforgiftning med han, men alt var bra med han:). Nå har jeg slitt endel med å gå ned da jeg gikk opp til nesten fødselsvekt veier nå 13kg mer enn ved sist svangerskap, så BMI på 34. Legen min sier jeg ikke skal stresse med vekta, men tenke litt på hva jeg spiser. Håper jeg ikke går noe særlig opp i dette svangerskapet.. Men tenker jeg får litt pes på sykehuset ved oul, for det fikk jeg sist.. Men vi kan jo være sunne selvom vi er overvektige og alt går bra for det:)

Termin: 14.januar 2015?❤️

Jeg var sterkt overvektig med første og veier omtrent det samme som når jeg ble gravid sist denne gangen.
Og jeg fikk virkelig høre det når jeg var på oul. Det var visst nesten umulig å se noe pga magefettet, og hun var SKIKKELIG hardhendt. Så viste det seg at jeg var 3 uker kortere på vei enn det jeg trodde, og jo tidligere man er på vei som overvektig jo vanskeligere er det å se noe. . Så når jeg kom tilbake i uke 19 gikk det helt fint å gjøre de målingene hun skulle.
Skjer det denne gangen også kommer jeg til å si ifra. Det er IKKE greit å kjefte på overvektige og gi de dårlig samvittighet for at de har blitt gravide. Spesielt av mennesker som liksom skal jobbe i helsevesenet!
Jeg hadde forøvrig et veldig greit svangerskap. Syntes ikke det var tungt eller ubehagelig i det hele tatt før helt på slutten. Og da synes vel de fleste det er tungt. Fikk også svangerskapsforgiftning, men det hadde mamma med meg og bestemor med mamma, så det tror jeg ikke var pga overvekten.
Fødselen gikk fint og jeg fikk verdens fineste datter på litt under 3 kg.
Gled deg med frøet i magen og vær stolt av deg selv :)

Jøss så dårlig gjort av de du møter å si sånt!! Jeg var overvektig sist, men møtte ingen som sa noe som helst om vekta, ingen ba meg tenke over hva jeg spiste og ingen komentarer på ul. La ikke på meg så mye, bare 7,5 på hele graviditeten så hadde det greit sånn :) ser jeg ryker på flere kilo nå som jeg er mere normalvektig.... allerede 1,5 kilo opp på 8 uker

Jeg har selv en BMI på 31, 6+5 på vei med lille knøttet. Kjenner at jeg blir småstressa og redd for å få sånne kommentarer som noen av dere forteller om. Synes det er helt forferdelig at man skal gi gravide dårlig samvittighet for sånne ting! Vi har nok å bekymre oss om fra før! Jeg er selv sykepleier og det hadde aldri falt meg inn å snakke til noen på den måten som bl.a. Siljon forteller om her. Ja, det er klart at man kanskje får en ekstra prat om viktigheten av å spise sunt osv. pga økt risiko for svangerskapsdiabetes, men man skal overhode ikke "tråkke" på folk og nærmest "kjefte" fordi man har noen kilo for mye!

Lykke til med graviditeten til alle oss som har noen kilo for mye å dra på, jeg tror vi kommer akkurat like greit gjennom det som alle andre! :):Heartred

Takk for gode ord jenter, godt å vite at vi er noen i samme "båt":)
Slitsomt å skal bekymre seg for vekta når det er nok å bekymre seg over å miste..

Kjenner humøret å innstillingen har øket mange hakk etter deres tilbakemelding:)
Nå skal jeg prøve å kose meg med graviditeten å alt det spennende vi har i vente:)

❤️️Termin 4.januar❤️

Jeg er en liten trille jeg og:) Drit i det, du trenger bare ikke å legge så mye på deg. Tenk på å spise normalt. Har sett de som er kjempe tynne gravide, som propper i seg masse <D R I T T>, og tenker det er nesten verre enn å spise normalt og være overvektig;)

Det er veldig kjedelig å bli sett ned på som overvektig, og jeg må innrømme at jeg ble utrolig lei meg når jeg ble møtt med de samme fordommene og stygge kommentarene også som gravid!
Denne gangen er jeg derimot mer forberedt og kommer til å gi klar beskjed om noen er ufine. Det er helt greit at de kan informere om viktigheten av et sunt kosthold i graviditeten, men de trenger ikke begynne setningen med "for deg som er så overvektig" eller "siden du er såpass stor".. i tillegg kan de bare prøve seg med en så hardhendt ultralyd som jeg hadde sist. Denne gangen er jeg klar! =P

• Liker
Reactions: eli
*Sniker* ;)

Jeg var og er overvektig. Med min første fikk jeg veldig mye pes fra legen, det var kontroller hele tiden, og jeg skulle sjekkes for alt mulig rart. Jeg fikk inntrykk av at det MÅTTE være noe galt med meg, siden jeg var overvektig. :rolleyes:
Alle prøvene var helt fine hele tiden, bortsett fra at jeg fikk et "snev av" svangerskapsdiabetes. (jeg målte blodsukkeret jevnlig, og alle målingene var hele tiden helt topp, trengte ikke medisiner)
Alt var hele tiden helt bra med både meg og barnet, men pga det konstante maset ang vekta ble jeg helt nervevrak. Jeg hadde så dårlig samvittighet for det stakkars barnet som skulle vokse inni en så usunn mamma. :rolleyes:
Men formen var helt topp hele svangerskapet, jeg spiste sunt og variert, og gikk NED noen kilo, og fødselen gikk raskt og greit. :)

Vekta var den samme da jeg ble gravid med andremann, da slapp jeg heldigvis alt maset rundt vekta, og kunne slappe av og kose meg litt mer. Formen var, som med førstemann, helt topp. Jeg fikk ikke svangerskapsdiabetes og fødselen gikk enda kjappere og lettere enn med første. :)

Det sier seg vel selv at det beste er å være normalvektig, men mange av oss er ikke det, da må vi bare gjøre det beste ut av det. Spis sunt og variert, og hold deg i bevegelse, noe særlig mer enn det får du ikke gjort. Og si gjerne fra til legene hvis det blir for mye mas og styr rundt vekta, det bryter deg bare ned til slutt, og de burde absolutt holde seg for gode til å "plage folk" slik. Ja, det er bra de følger opp oss feitingene godt, men de trenger ikke å plage oss. :p :D

Masse lykke til videre, og nyyyt tiden du har foran deg! :D

Eg var så så redd for å få masse mas og kjeft av lege/jordmor at da har gjort meg nervevrak nesten. "Problemet" er at ingen seie noke so helst på vekta mi, utenom mi super sporty og slanke mamma som hakka på meg dagen lang :(

Eg har ein bmi på 38 så har endel kg for mykje, einaste helsepersonell har sagt er å passe på inntak av sukker fordi eg er i faresonen, og å ete sunt og variert. Så er visst forskjell på behandlingane av oss overvektige rundt omkring :) no har eg kun snakka med fastlege og jordmor då så kan jo få eit slag i trynet når eg skal på oul, hehe ;)

Overvektig jeg også, var 84,5 kg da jeg ble gravid(165 høy). Første svangerskap var jeg normalvektig og gikk opp 22 kg, andre svangerskap var jeg litt overvektig og gikk opp 10 kg, så det blir spennende denne gangen.
Har ikke hatt svangerskap diabetes eller problem med overvekt i svangerskapet. Men viktig å tenke ekstra på kostholdet for oss da vi og baby må holde oss sunne:)
Det tøffeste er egentlig hva noen leger sier. Var hos spesialist pga medisin, og da sa hun med smil om munnen at det ikke gjorde noe om jeg gikk ned i vekt..for jeg hadde nok å ta av. Aldri møtt dama før, så var litt ubehagelig situasjon:(

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er ikke overvektig, litt tynn men normal, men jeg har da hatt masse plager med min første, og plagene starter allerede nå med min andre. Med mindre du er så overvektig at du ikke klarer å gå fordi magen dingler på beina så har du INGENTING å bekymre deg for. "Overvektige" kvinner har like mye rett til å bli gravide og å få barn som alle andre. Og selv om man er "overvektig" så kan svangerskapet gå fint uansett. Og du blir en like god mamma som alle andre gode mødre! Og husk, du har heller fine former enn at du er overvektig snuppa! ;)

Overvektig jeg også, var 84,5 kg da jeg ble gravid(165 høy). Første svangerskap var jeg normalvektig og gikk opp 22 kg, andre svangerskap var jeg litt overvektig og gikk opp 10 kg, så det blir spennende denne gangen.
Har ikke hatt svangerskap diabetes eller problem med overvekt i svangerskapet. Men viktig å tenke ekstra på kostholdet for oss da vi og baby må holde oss sunne:)
Det tøffeste er egentlig hva noen leger sier. Var hos spesialist pga medisin, og da sa hun med smil om munnen at det ikke gjorde noe om jeg gikk ned i vekt..for jeg hadde nok å ta av. Aldri møtt dama før, så var litt ubehagelig situasjon:(

Fy så stygt sagt! Og så med eit smil om munnen! Skulle gjett ho ein øyreflik skulle du ;)
Forstår ikkje kva helsepersonell som denne dama du nøtte tenker på igrunn, greit dei har kanskje eit poeng i det dei seier men da e ofte måten da vert sagt på som er så ille. Ofte så føler ein seg ikkje vel fra før når ein er gravid med kropp som er i forandring (slik føler vertfall eg)- og da hjelp heller ikkje på sjølvtilliten å få høyre da du veit aller aller best fra før, at ein er overvektig! *utblåsning*

Fy så stygt sagt! Og så med eit smil om munnen! Skulle gjett ho ein øyreflik skulle du ;)
Forstår ikkje kva helsepersonell som denne dama du nøtte tenker på igrunn, greit dei har kanskje eit poeng i det dei seier men da e ofte måten da vert sagt på som er så ille. Ofte så føler ein seg ikkje vel fra før når ein er gravid med kropp som er i forandring (slik føler vertfall eg)- og da hjelp heller ikkje på sjølvtilliten å få høyre da du veit aller aller best fra før, at ein er overvektig! *utblåsning*

Ja, syns det var stygt sagt.
Skjønner godt at legene må tenke på overvekt, men det fins riktige måter å snakke om slikt på...en litt mer profesjonell og forsiktig måte. Itillegg er jeg ikke sykt overvektig med mine 84 kg, dog overvektig

Back
Topp