Overvekt

Oii, kanskje ordne sitt eget problem før man går løs på alle andre...

Jeg slutta på p-piller og RASTE opp i vekt.. Dummeste jeg noen sinne har gjort var å begynne på de.. Jeg trente 4 ganger i uka, spiste aldri junk food, litt godterier i helgene ja, men skal si deg jeg raste opp for det..... Så ALLE er ikke overvektig fordi man sitter på ræva og døtter i seg godterier som det ser ut til at du skal ha det til.....

ORIGINAL: Tone88

ORIGINAL: Snekka

ORIGINAL: Tone88

å jeg er ikke noe storspiser av meg. Spiser lite å sjelden å det har jeg alltid gjort.

Det kan jo forklare endel, du har jo ingen forbrenning om du spiser lite og sjeldent...

Ja altså, man skal ikke være kraftig overvektig om jeg spiser 3 brødskiver på en dag. Men nei, jeg har ikke spist rett å det er fordi jeg ikke klarer å spise de 5 første timene etter jeg har stått opp

Jo, det kan faktisk skje det. Fordi man har ikke noe forbrenning så lenge man spiser så sjeldent.. Prøv (lettere sagt enn gjort!!) å spise oftere så skal du se at du går nedover i vekt[;)]

Bare en opplysning:
Å slutte å røyke eller drikke alkohol eller å slutte med dop er jææævlig tøft, men da kan man i det minste kutte det helt ut.. da tar det en viss tid så er "giften" ute av kroppen og man må jobbe med hodet..
Mat kan man aldri slutte å spise, derfor er overspising en avhengighet som det er ekstremt vanskelig å få kontroll på.. Noen leger sammenligner det med at en alkoholiker som drikker seg drita flere ganger i uke plutselig har ti flasker sprit framfor seg men bare får drikke ETT glass! Så og si umulig uten at vedkomne sprekker...

hmm...litt usikker på om jeg skal le eller grine her.....overvekt har så utrolig mange forklaringer....lavt stoffskifte feks, og ikke minst : det kan være arvelig...ligger i genen rett og slett.... MEN jeg skal ikke sitte her og si det ene eller det andre...men jeg måtte bare si at å få utført en slankeoperasjon er IKKE en enkel og lettvint måte å bli slank på!!! den som tror det kan ta kontakt med meg så skal jeg fortelle hvordan det er!! Jeg er selv gastric bypass operert og gått ned 70 kg...og har fått mange plager etterpå som jeg må leve med....som feks nå som jeg er gravid så må jeg være veldig nøye med å spise riktig for at både jeg og baby`n skal få nok næring fordi magesekk og tarmsystemet mitt ikke er som normalt...tar ikke opp næring fra maten som hos ikke-opererte.....Og det er IKKE lett å få operasjon offentlig her til lands....de fleste må igjennom div opplegg først for å i det hele tatt bli vurdert...og det er laaaange ventelister...og operasjon er den siste utveien..du skal ha prøvd det meste før du får operasjon..

Jeg spiste meg forøvrig ikke feit selv...har altid vært stor....men utviklet psykiske problemer etter hvert og har slitt med overspising og sosialangst i tilegg til lavt stoffskifte og arvelig disponert for overvekt.

ORIGINAL: Trulta

Morsomt å se hvordan enkelte går i forsvarsposisjon med en gang [;)]

Ikke så rart - måten du henger ut alle på....

Helgas troll slår til tidlig [8D]

Å si man ikke blir avhengig av sukker er tull[;)] jeg syns det er lettere å slutte å røke en å kutte ut sjokolade/junk mat[:-] og ikke alle spiser seg selv feite, det er mye som ligger i gener osv også..man kan ha identisk kosthold som naboen mens naboen er tynn og du selv blir feit[>:]

ORIGINAL: Wayne`s wife

Jeg kan virkelig ikke fatte at enkelte overvektige som sier de ikke går ned uansett hva de gjør. Jeg tørr nærmest å si at ALLE går ned i vekt om de gjør det riktig. Alt handler om innstilling, oppfølging, riktig kosthold for hver enkelt og MOSJON.

Og jeg skjønner heller ikke at de som er ekstremt overvektig at de ikke har gjort noe før det gikk så langt. Har de ikke speil? Merker ikke at klærne blir for små? Kanskje en idè å skifte litt kosthold når man plutselig, helt PLUTSELIG har bikka 200 kg? Ja, for de kom over natta de.

Gah..

Ja, jeg er overvektig selv. Men jeg er for lat for å slanke meg [8D]

Nei, helt feil. Jeg gikk IKKE ned uansett hva jeg gjorde[;)] Alt prøvde jeg, fra Grethe Roede til Nutrilett.. Gikk ned 1 hel kg på Nutrilett og når jeg skjønte at det ikke funka var det opp den ene usle kiloen igjen[:'(] 

Såeh - det er ikke ALLTID det bare er å skifte kosthold og begynne å trene riktig[;)] Her måtte jeg faktisk få igang kroppens menssykluser av alle ting for å klare å begynne å gå ned i vekt[;)] Fikk igang menssyklusene igjen 4 år etter p-pilleslutt (som også gjorde at jeg este) og da ble ting mye lettere[;)]

Jeg kan virkelig ikke fatte at enkelte overvektige som sier de ikke går ned uansett hva de gjør. Jeg tørr nærmest å si at ALLE går ned i vekt om de gjør det riktig. Alt handler om innstilling, oppfølging, riktig kosthold for hver enkelt og MOSJON.

Og jeg skjønner heller ikke at de som er ekstremt overvektig at de ikke har gjort noe før det gikk så langt. Har de ikke speil? Merker ikke at klærne blir for små? Kanskje en idè å skifte litt kosthold når man plutselig, helt PLUTSELIG har bikka 200 kg? Ja, for de kom over natta de.

Gah..

Eller som meg, som alltid har vært feit da. Alltid vært sånn. Jeg har aldri aldri vært tynn jeg aner ikke hva det vil si. Så det er ikke "bare bare".

Gah..

Nettopp! [:D]

Faktisk så er sukker avheninghetsskapende, og ja, jeg synes staten skulle tatt mer ansvar.

Jeg er ikke overvektig pga matvaner, men fordi kroppen min er koko!

ORIGINAL: Rebecca85

Helgas troll slår til tidlig [8D]

Å si man ikke blir avhengig av sukker er tull[;)] jeg syns det er lettere å slutte å røke en å kutte ut sjokolade/junk mat[:-] og ikke alle spiser seg selv feite, det er mye som ligger i gener osv også..man kan ha identisk kosthold som naboen mens naboen er tynn og du selv blir feit[>:]

Hadde med sambo til første legetimen min til den nye legen, hun spurte om vi bodde sammen og om vi hadde samme kosthold. Ja og ja, vi har bodd sammen i 5 år og spist samme maten. Han er slank, snuppa på 2 år er slank, og jeg er overvektig.

overvekt har mye med hormoner i kroppen å gjøre..!!!

det er ikke alle som "bare kan" spise sunt, trene osv for å gå ned i vekt!!

ang medisiner, så er det HELT riktig at man kan gå opp i vekt av ulike medikamenter som antidepressiva, astma medisiner (KORTISON!!!!!)

Kan ikke skjønne hvorfor det er så mange som har en så negativ holdning til oss overvektige..
Vi blir rett og slett sett ned på..
Ikke rart mange overvektige sliter med depresjon og dårlig selvbilde sier nå jeg...

wayne`s wife skriver følgende: "Det er ikke naturlig for oss å være overvektige. Hvordan var menneskekroppen for ja.. bare hundre år tilbake?"
Det er heller ikke naturlig for oss å ha kreft, astma, diabetes, reumatisme +++ Men det er alikevel ting som har blitt mer og mer fremtredende med tiden.. Hvorfor? Menneskene endrer seg, livsvaner, gener endrer seg..
Mange av sykdommene som har blitt mer fremtredende er arvelige sykdommer.. Hvordan kan man forklare det?! Er det også fordi vi gjør sånn eller sånn? (Er ikke ment som et spørsmål direkte til Wayne`s wife altså)

Jeg prøver ikke å forsvare noe.. Selvsagt er det en del overvektige som er "skyld i det selv".. MEN du kan si det sånn: "Fylla har skylda, men hvem har skylda for fylla?" 

Altså: Det kan ligge mange skulte faktorer bak overvekt..

Gah..

Er nok enkelte som ike gjør det
Gikk selv til oppfølging i 5år uten at vekta rørte seg i det helle tatt. Så min hjelp ble slankeoperasjon som jeg brukte lang tid på å godta for meg selv å ta,siden jeg følte på en måtte det var et nederlag at jeg ikke klarte å gå ned med det opplege som leger og ernæringsfysiolog og personlig trenner hadde lagt opp.

Så jo det finnes personer som ikke går ned pga forskjellige ting som evt må ta andre valg

Og mange av de som er overvektige er flaue over problemmene sine og det kan være mange årsaker til at en person er det fra sykdomer,psykiske problemmer, overkgrep i barndomen,arv osv

Gah..

Jeg skjønner ikke hvorfor narkomane ikke gir seg før de begynner med heroin! Merker de ikke selv at de går over fra hasj til sterkere stoffer liksom???

Back
Topp