Overvekt

Trulta

Andre møte med forumet
Jeg vil bare høre noen meninger her. Jeg og ei venninne diskuterer nemlig om dagen [:D]
Hun mener at staten og kommunene burde hjelpe overvektige mer, og at det er en sykdom som man ikke kan klare å fikse selv. Sånn som å betale flere slankeoperasjoner, legge til rette for trening og gratis støtte og hjelp.
Jeg mener at man har spist seg feit selv, og burde klare å kutte ut sjokolade og annen usunn mat for å gå ned i vekt. Det er kun mitt ansvar, og min feil, at jeg veier det jeg gjør..
Hun sammenligner det med narkotikaavhengighet. Jeg mener det blir helt feil, for man blir jo ikke fysisk avhengig av å spise en sjokolade og burger om dagen, sånn som man blir av for eksempel heroin..
Jeg er veldig overvektig selv, så det har ikke noe med å dømme andre å gjøre [:)]

overspising er vel den mest vanlige, men minst annerkjente form for spiseforstyrrelse..
er ikke alle som klarer å la være å spise. og som trenger hjelp for å få tilrettelagt trening.

Er enig i at mange overvektige trenger hjelp/en dytt. Er jo et samfunnsproblem.
Og jeg synes at staten skylder disse menneskene å hjelpe hvis de selv ønsker det.
Tror det er en lønnsom investrering. Kommer til å lønne seg i lengden. Tenk på alle sykdommene overvektige har som gjør at de ikke kan ta seg lønnet arbeid.

Burde kanskje fått hjelp hvis man VIRKELIG har prøvd selv og ikke klarer det. Det blir litt feil å få gratis hjelp hvis man ikke gidder å bry seg selv, men fortsetter å putte i seg det man har lyst til.

Joda, jeg kan være enig i det dere skriver. Men blir det ikke veldig lettvint hvis jeg kan proppe i meg alt jeg vil, la vær å bevege meg noe særlig, for så å bare kreve at andre skal hjelpe meg til å endre på det igjen?

ORIGINAL: nussnøff

Burde kanskje fått hjelp hvis man VIRKELIG har prøvd selv og ikke klarer det. Det blir litt feil å få gratis hjelp hvis man ikke gidder å bry seg selv, men fortsetter å putte i seg det man har lyst til.

helt enig [:)]

Jeg tror at mange kan gjøre noe med det selv, men absolutt ikke alle!
Ingen fasitsvar på dette, mener jeg.
Det staten burde gjøre først av alt, er og gjøre sunn mat billig, som er nevnt før her.
For sunn mat (ikke all sunn mat), kan faktisk være veldig dyrt!

Det er nok ikke så lett.
Jeg er overvektig selv.
Spiser nesten ikke gotter.
Er forsiktig med fett sukker og karbohydrater.

Gjør det jeg kan for å gå ned en kilo eller 2, ønsker å gå ned 30.
Det føles urettferdig at enkelte kan spise hva de vil og ikke går opp et gram, mens andre, legger på seg bare vi lukter sjokolade.

Når det er sagt, det fettet som er farlig, er det som legger seg rundt de indre organene. Det kan man ha tykk som tynn.
Det er faktisk bedre å være tykk og i god form, enn tynn, stapper i seg alt mulig og i dårlig form.

jeg tror ikke det er så mange som med viten og vilje sitter og stapper i seg mat/godis og lar være å trene for å bli store slik at de senere kan klage til samfunnet[8|]

jeg tror helt ærlig at de som er sykelige overvektige ikke trives med dette og har en eller annen grunn til hvorfor de er overvektige, om det er spiseforstyrrelser, depresjon, sykdom etc...............

og er helt enig i at sunn mat burde være billigere så kan man skatte ihjel snop og junk food...

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

ORIGINAL: Trulta

Joda, jeg kan være enig i det dere skriver. Men blir det ikke veldig lettvint hvis jeg kan proppe i meg alt jeg vil, la vær å bevege meg noe særlig, for så å bare kreve at andre skal hjelpe meg til å endre på det igjen?

Du viser fortsatt veldig liten innsikt i det du snakker om. Det er jo avhengighet inne i bildet for mange, flere enn vi tror og vet om. Det er et skrekkelig tabu rundt dette temaet.

Det som blir veldig lettvint er å servere sånne forenklede forestillinger av problemet som det du gjør her.

Av alle overvektige i dag (og det er ganske mange), så kan det vel ikke være såå mange som sliter med tvangsspising? Og som jeg sa i hovedinnlegget, jeg er veldig overvektig selv og sliter med å ta meg sammen for å gå ned i vekt. Men jeg skjønner jo at det er ingen andre enn meg som kan gjøre det. Det er bare jeg som kan kutte ut den usunne maten, og bare jeg som kan få ræva opp av sofaen!

Venninnen din har rett. Det styres fra samme sted i hjernen som narkotikaavhengighet. Det ER en avhengighet. Og det er klart at de som sliter burde få hjelp!!
Og si de ikke burde få det er jo det samme som å si at de som har kols, lungekreft o.l ikke får helsehjelp fordi de burde aldri begynt å røyke.

Nei nå syns jeg jammen meg du tar litt feil.
Jeg er overvektig, og ble faktisk ikke det av å spise for mye.
Jeg begynte på lykkepillen da jeg var 18 år, og føk opp i vekt. Veide litt over 100 kg på det verste[&:]

Kuttet ut lykkepillene etter noen år, og vekten raste ned igjen. Gikk ned 30 kg[:D] og fikk et mye bedre liv.
Begynte å trene, men ble så gravid..og gikk opp i vekt igjen.
Gikk ned etter fødsel, men pga kraftige bekkenløsningsproblemer klarer jeg ikke å være i aktivitet.

Jeg er overvektig nå, men ikke farlig mye.
Ikke spiser jeg mye heller..og nesten aldri junk food.

Så alle som er overvektig er ikke det pga overspising[;)]

ORIGINAL: ZombiElla

Jeg begynte på lykkepillen da jeg var 18 år, og føk opp i vekt. Veide litt over 100 kg på det verste[&:]

Kuttet ut lykkepillene etter noen år, og vekten raste ned igjen. Gikk ned 30 kg[:D] og fikk et mye bedre liv.
Gikk ned etter fødsel, men pga kraftige bekkenløsningsproblemer klarer jeg ikke å være i aktivitet.

Men du må vel ha spist? Lykkepillen alene kan vel ikke gjøre at du la på deg? Jeg skjønner at den kan føre til at man spiser mye, men det er vel fortsatt for mye kalorier man legger på seg av.. Ikke kjemikalier i en pille..

ORIGINAL: Labambie

Venninnen din har rett. Det styres fra samme sted i hjernen som narkotikaavhengighet. Det ER en avhengighet. Og det er klart at de som sliter burde få hjelp!!
Og si de ikke burde få det er jo det samme som å si at de som har kols, lungekreft o.l ikke får helsehjelp fordi de burde aldri begynt å røyke.

Det blir vel feil å sammenligne det å måtte gå ned 30 kilo som det samme som lungekreft og kols. Jeg er enig i at er man så overvektig at man nesten er iferd med å stryke med, så skal man få hjelp!
Men ikke for å gå ned 30 kilo for å få på seg klær...

Selvfølgelig har jeg spist, men ikke nok til at jeg skulle ligge på meg så mye.
Jeg var slank før jeg begynte med medisinen, og når jeg sluttet med den gikk jeg ned med en gang uten å gjøre noen forandringer i matveien.
Når kiloene begynte å rase ned igjen, begynte jeg å trene mer og mer..noe jeg ikke gjorde særlig før jeg gikk opp i vekt.

Så tro hva du vil...
Vet om flere jeg som har gått på medisiner og blitt godt overvektige og oppblåst i hele kroppen.
Og når de har sluttet på medisinene har de blitt slanke igjen.

Du viser fortsatt veldig liten innsikt i det du snakker om. Det er jo avhengighet inne i bildet for mange, flere enn vi tror og vet om. Det er et skrekkelig tabu rundt dette temaet.

Det som blir veldig lettvint er å servere sånne forenklede forestillinger av problemet som det du gjør her.

Av alle overvektige i dag (og det er ganske mange), så kan det vel ikke være såå mange som sliter med tvangsspising? Og som jeg sa i hovedinnlegget, jeg er veldig overvektig selv og sliter med å ta meg sammen for å gå ned i vekt. Men jeg skjønner jo at det er ingen andre enn meg som kan gjøre det. Det er bare jeg som kan kutte ut den usunne maten, og bare jeg som kan få ræva opp av sofaen!

Inntil du har noen tall å vise til (noe som ikke eksisterer), så blir det meningsløst å synse som du gjør her. Den siste tiden har man stadig kunnet se rapporter i media om overvekt som et psykisk problem så vel som et fysisk.

Jeg foreslår at du kutter ut den usunne maten og drar ræva di opp av sofaen og slanker bort ditt eget fett, som tross alt er det eneste du kan være sikker på opprinnelsen av, før du går løs på andres.

Jeg jobber med saken [;)]

ORIGINAL: Labambie

Det blir vel feil å sammenligne det å måtte gå ned 30 kilo som det samme som lungekreft og kols. Jeg er enig i at er man så overvektig at man nesten er iferd med å stryke med, så skal man få hjelp!
Men ikke for å gå ned 30 kilo for å få på seg klær...

det er jo faktisk farlig å veie 30kg for mye, så jeg syns ikke den sammenligninga er feil .. man kan jo bare slutte å røyke !

Men de som IKKE har spist seg tykk da?[8|]
Man kan bli tykk uten og stappe i seg mat[:-][>:]

ORIGINAL: ZombiElla

Men du må vel ha spist? Lykkepillen alene kan vel ikke gjøre at du la på deg? Jeg skjønner at den kan føre til at man spiser mye, men det er vel fortsatt for mye kalorier man legger på seg av.. Ikke kjemikalier i en pille..

Selvfølgelig har jeg spist, men ikke nok til at jeg skulle ligge på meg så mye så plutselig. Jeg var slank før jeg begynte på medisinen, og når jeg sluttet på den gikk jeg raskt ned i vekt uten å gjøre noen fysiske forandringer eller forandringer i matveien.
Når kiloene raste ned begynte jeg å trene mer og mer..noe jeg ikke gjorde før jeg gikk opp i vekt.

Så tro hva du vil..
Vet om flere som har gått på medisiner og blitt godt overvektige og oppblåst i hele kroppen, og når de har sluttet på medisinen har de gått ned i vekt igjen.

ORIGINAL: *lottalus*

Men de som IKKE har spist seg tykk da?[8|]
Man kan bli tykk uten og stappe i seg mat[:-][>:]

Kan man? Jeg trodde faktisk det var så enkelt som at man får i seg mer enn man forbrenner.. Men det er kanskje andre ting også? Opplys meg [:)]

Back
Topp