Overvekt og svineinfluensa...

ORIGINAL: Grete71

ORIGINAL: Chelsea.

Ingen vits i å teste når man først har blitt syk?? Hvilket grunnlag har dere for å si det? Hvis noen blir innlagt på sykehus så er det ingen vits å vite om det er SI eller ikke da? Dette er faktisk ganske viktig i forhold til isolering, beskyttelse av andre pasienter og omgivelsene rundt....hvis ikke det er viktig..

Den eneste forbyggingen vi har er vaksineringen, men så lenge ikke folk tar den... Tamiflu får man ved influensalignende symptomer... Uansett hvor mye vi ønsker det, er det ikke fysisk mulig å teste alle med influensalignende symptomer.

Å bli testet for SI kalles ikke forbygging, forbygging betyr at man stopper det før det kommer, dvs vaksine.

Folk kan ikke ta en vaksine som ikke er tilgjengelig for alle enda????? [>:]

Forebygging betyr at man stopper det før man kommer... Unnskyld meg, men SI har vel kommet, vel???

Forebygging i dette tilfellet KAN bety forebygging av ALVORLIG sykdom.
Igjen, å ta en test kan overhodet ikke forebygge alvorlig sykdom, da man ikke vet hvem som blir alvorlig syk.

Jo, skjønner alt dette. Men når situasjonen er slik at ikke alle blir testet, så er den sånn! det er ikke noe vi kan gjøre noe med! Da må vi heller prøve å gjøre det beste ut i fra de tilbudene og de ressursene vi har. Er jo ikke noe vits å sitte å snakke om at det burde vært sånn å sånn....

Ja, forebygging av alvorlig sykdom er viktig, derfor blir folk behandlet med feks tamiflu hvis det er mistanke om SI. Og man blir innlagt om man blir så syk at man har behov for det...  SI har kommet, stemmer det. Men vi skal nå prøve å forebygge videre spredning, viktigste forbygging vi for tiden har er vaksinen hvor risokogruppene blir prioritert først, noe som jeg mener er helt riktig. SI er ikke over på 2-3 måneder, vi må nok regne med at den blir litt lengre, det er derfor vits i å vaksinere seg om 1 og 2 mnd også.  

ORIGINAL: FF

Det er vel kanskje en grunn til at flere dør i Norge enn i andre europeiske land... Det blir SÅ feil å legge alt ansvaret over på befolkningen; nærmest tvinge dem til å ta vaksina, når det kanskje er for seint for mange.

Ja, jeg mener også at helseNorge gjør en laber innsats her. Ikke har de kapasitet til å teste (ja har hørt det fra flere hold nå) - og hva da? Når syke folk ikke får en diagnose før det er for seint? Hvem skylder man på da?

Når "helt friske" mennesker dør av dette, så burde det taes langt mer alvorlig enn å tilby vaksine til alle; en vaksine som kanskje ikke alle får før langt uti 2010 med det tempoet som vi har her i landet. Og da er vel toppen allerede over...

Hva mener du de bør gjøre da? annet enn å tilby vaksine,...skal man behandle folk før de blir syke? Vaksine er jo et supert tilbud for å unngå å få denne influensaen!

Ingen blir tvunget til å ta vaksina, men anbefalt å ta vaksina...  

Man bør da vel teste folk vel!!!! For å få et svar på et tidligere tidspunkt??? Vaksina har kommet for sent for ganske så mange nordmenn.
"Du må ikke bli syk for vi har ikke kapasitet til å teste deg"???? Så da får vi heller ta vaksina... Som bare 60.000 nordmenn har fått til nå....
Og når de har testet, blir vi friske da? Hva hjelper det å teste? Skal det hjelpe bedre enn en vaksine? Alle vet at det går svineinfluensa nå, og hvis man har symptomer så burde folk oppføre seg deretter. Uansett så ringer man legevakt eller 113 hvis man trenger mer hjelp. Det nytter ikke teste, for ingen vet hvem av de smittede som vil trenge akutt hjelp. Selv om du har en diagnose fastsatt av en test, så hjelper det deg lite. Laboratoriene er også sprengt, så hvem mener du skal analysere de testene? Tror du andre land tester alle?

Det er ikke snakk om å teste ALLE, nok en gang.

HVIS det nå er slik at JEG nå har fått nøff nøff, så skal jeg først være hjemme med sykt barn, så skal jeg være hjemme i minst 7 dager for min egen del, og så ER det kanskje ikke SI engang? Så går det en uke så får jeg den virkelige SI - borte fra jobb igjen. Hvis alle 100 tusen som kan være smitta gjør dette, ja da blir det god gang i samfunnet vårt! [8|]

SI HAR kommet, vaksina kan KUN forebygge videre smitte fra nå (eller noen uker, siden ikke alle får...), og framover. Hva med dem som allerede har fått dette da? Bare bli syke?

ORIGINAL: FF

Det er vel kanskje en grunn til at flere dør i Norge enn i andre europeiske land... Det blir SÅ feil å legge alt ansvaret over på befolkningen; nærmest tvinge dem til å ta vaksina, når det kanskje er for seint for mange.

Ja, jeg mener også at helseNorge gjør en laber innsats her. Ikke har de kapasitet til å teste (ja har hørt det fra flere hold nå) - og hva da? Når syke folk ikke får en diagnose før det er for seint? Hvem skylder man på da?

Når "helt friske" mennesker dør av dette, så burde det taes langt mer alvorlig enn å tilby vaksine til alle; en vaksine som kanskje ikke alle får før langt uti 2010 med det tempoet som vi har her i landet. Og da er vel toppen allerede over...

Hva mener du de bør gjøre da? annet enn å tilby vaksine,...skal man behandle folk før de blir syke? Vaksine er jo et supert tilbud for å unngå å få denne influensaen!

Ingen blir tvunget til å ta vaksina, men anbefalt å ta vaksina...  

Man bør da vel teste folk vel!!!! For å få et svar på et tidligere tidspunkt??? Vaksina har kommet for sent for ganske så mange nordmenn.
"Du må ikke bli syk for vi har ikke kapasitet til å teste deg"???? Så da får vi heller ta vaksina... Som bare 60.000 nordmenn har fått til nå....
Og når de har testet, blir vi friske da? Hva hjelper det å teste? Skal det hjelpe bedre enn en vaksine? Alle vet at det går svineinfluensa nå, og hvis man har symptomer så burde folk oppføre seg deretter. Uansett så ringer man legevakt eller 113 hvis man trenger mer hjelp. Det nytter ikke teste, for ingen vet hvem av de smittede som vil trenge akutt hjelp. Selv om du har en diagnose fastsatt av en test, så hjelper det deg lite. Laboratoriene er også sprengt, så hvem mener du skal analysere de testene? Tror du andre land tester alle?

Det er ikke snakk om å teste ALLE, nok en gang.

HVIS det nå er slik at JEG nå har fått nøff nøff, så skal jeg først være hjemme med sykt barn, så skal jeg være hjemme i minst 7 dager for min egen del, og så ER det kanskje ikke SI engang? Så går det en uke så får jeg den virkelige SI - borte fra jobb igjen. Hvis alle 100 tusen som kan være smitta gjør dette, ja da blir det god gang i samfunnet vårt! [8|]

SI HAR kommet, vaksina kan KUN forebygge videre smitte fra nå (eller noen uker, siden ikke alle får...), og framover. Hva med dem som allerede har fått dette da? Bare bli syke?
Ja, en test kan jo ikke få de frisk igjen. De har desverre ikke anledning til å teste alle. Du kan jo utdanne deg å ta deg jobb på et laboratorium hvis du mener du hadde analysert disse testene noe raskere enn alle andre. Du vet, det tar tid. De tester noen enda, men mest de i risikosonen og de som blir innlagt på sykehus osv... Og det er mange nok.

Og ja, jeg mener folk kan isolere seg selv om det ikke er påvist at det er SI.

[8|][8|][8|]

Det er vel nok bioingeniører, det er vel heller storting som burde prioritere helse og sette av en god slump penger til å bygge ut sykehus o.l og ansette nok folk slik at vi ikke må vente i flere uker på å få vite svar på prøver. I andre land får folk svar på prøver etter noen timer, noe jeg syns er mer riktig. Og det er et latterlig opplegg her i landet når et gjelder helse...er glad jeg har hatt et fri år nå for jeg var bra oppgitt etter hver arbeidsdag..ikke frister det å begynne igjen heller[8|] 

ORIGINAL: Agrestic1

Det er vel nok bioingeniører, det er vel heller storting som burde prioritere helse og sette av en god slump penger til å bygge ut sykehus o.l og ansette nok folk slik at vi ikke må vente i flere uker på å få vite svar på prøver. I andre land får folk svar på prøver etter noen timer, noe jeg syns er mer riktig. Og det er et latterlig opplegg her i landet når et gjelder helse...er glad jeg har hatt et fri år nå for jeg var bra oppgitt etter hver arbeidsdag..ikke frister det å begynne igjen heller[8|] 

Hvilke land får prøvene etter noen timer?? "Et latterlig opplegg her i landet når det gjelder helse".... Hvordan gjør i det i andre land??
Har du jobbet helsesektoren? som hva?

Vi får høre om noen enkeltsaker, i det store å det hele har vi en flott helsesektor[:)] Mye bedre enn i de fleste andre land i europa!

Hvilke land får prøvene etter noen timer?? "Et latterlig opplegg her i landet når det gjelder helse".... Hvordan gjør i det i andre land??

Vi får høre om noen enkeltsaker, i det store å det hele har vi en flott helsesektor[:)] Mye bedre enn i de fleste andre land i europa!

Hele land er vel neppe enkeltsaker. Sverige har sentralisert hele vaksineprogrammet med egne ansatte/personell som tar seg av oppgaven hvor de har blitt sendt ut til alle landets kommuner, de har ikke belastet legekontorene - og har allerede vaksinert 1.4 millioner svensker. Sammenlign med hvordan Norge og FHI har valgt å "organisere" dette.

ORIGINAL: Kal-El

Hele land er vel neppe enkeltsaker. Sverige har sentralisert hele vaksineprogrammet med egne ansatte/personell som tar seg av oppgaven hvor de har blitt sendt ut til alle landets kommuner, de har ikke belastet legekontorene - og har allerede vaksinert 1.4 millioner svensker. Sammenlign med hvordan Norge og FHI har valgt å "organisere" dette.

Hva mener du med det??

Vi har desverre ikke nok vaksiner...ikke bare personell det stopper i.

Det er jo bare tull! Norge er langt fremme på kreftforskning, men ellers ligger vi i bakevja, ja. Er bare norsk helsepersonell (spesielt arrogante leger) som liker å tro at vi har så perfekt helsevesen.. Et stort pluss at vi har gratis, offentlig helsevesen, men kvaliteten står ikke i stil med Norges økonomi blant annet..

Hva mener du med det??

Unnskyld meg, men har ikke FHI kjøpt 9 millioner doser Pandemrix? Ikke nok??

Vi har bestilt 9 mill, men ikke fått 9 mill....kommer etterhvert[:)]

Jeg jobber i helsevesnet, og har aldri sagt at det er perfekt. Men det er over det jevne bedre enn i mange andre land. Du skriver vi ligger bak..hva ligger vi bak med?

USA er et land.
Med latterlig opplegg mener jeg f.eks: hvis ikke du er bedre om 2 uker så kommer du tilbake, så begynner vi med å ta 1 og 1 prøve...kan ta prøver i flere mnder før en finner ut hva som feiler en...mnder og år i ventekø osv.

Og ja, jobber i helsesektoren, er utdannet vernepleier.

Jeg jobber i helsevesnet, og har aldri sagt at det er perfekt. Men det er over det jevne bedre enn i mange andre land. Du skriver vi ligger bak..hva ligger vi bak med?

Det meste annet bortsett fra kreftforskning, som sagt.. Vi ligger bak ang svangerskapsomsorg. Leger her til lands har enda ikke fattet at 14 dager på overtid er minst en uke for lenge, f.eks.. Og at UL-termin ikke er en fasit. [;)] Vet at flere land som f.eks Sverige er verre enn oss på akkurat det området. Men likevel.. Virker bare så ofte som at norsk helsevesen er veldig trege med å ta til seg ny kunnskap. Vil man ha fedmeoperasjon, er det bedre for deg å dra utenlands og gjøre det. Ikke pga ventetid, men rett og slett fordi leger ute i Europa og i Usa er så mye dyktigere på det. Utenlandske helsemyndigheter latterliggjør Norge og måten svineinfluensaen takles på. Der har søta bror gått forbi oss igjen. [;)] Folk må bare komme ut av bobla. Norge er ikke noe medisinsk foregangsland. Sier ikke at helsevesenet vårt er dårlig, men vi er ikke best. Vi er ikke ledende på noe medisinsk område i verden bortsett fra kreftforskning.

Bare fordi det er vanskelig å komme inn på medisin og sykepleie i Norge, betyr ikke det at selve studieopplegget er så bra. Medisinstudiene i Ungarn og Polen er langt mer anerkjent enn det norske opplegget ute i verden. [;)]

Hva mener du med det??

Fornekter du med hensikt/vilje? Vi har fått utlevert 790.000 vaksiner hittills, 500.000 av dem har vi hatt i snart 3 uker, vi fikk vår førstepulje av vaksiner før Sverige. Allikevel har vi knapt satt i underkant av 200.000 vaksiner nå. Dette er enkel matematikk: Norge har satt underkant av 200.000 selv om vi har 590.000 flere til rådighet, Sverige har satt alle sine foreløpig (1.4 millioner).

I Sverige er det vaksinetilgjengelighet som er hinderet (slik det burde være), i Norge er det personell og rutinene rundt det / organiseringen av massevaksinasjonen som er flaskehalsen - ikke vaksinetilgjengeligheten.

ORIGINAL: Sicily

Det meste annet bortsett fra kreftforskning, som sagt.. Vi ligger bak ang svangerskapsomsorg. Leger her til lands har enda ikke fattet at 14 dager på overtid er minst en uke for lenge, f.eks.. Og at UL-termin ikke er en fasit. [;)] Vet at flere land som f.eks Sverige er verre enn oss på akkurat det området. Men likevel.. Virker bare så ofte som at norsk helsevesen er veldig trege med å ta til seg ny kunnskap. Vil man ha fedmeoperasjon, er det bedre for deg å dra utenlands og gjøre det. Ikke pga ventetid, men rett og slett fordi leger ute i Europa og i Usa er så mye dyktigere på det. Utenlandske helsemyndigheter latterliggjør Norge og måten svineinfluensaen takles på. Der har søta bror gått forbi oss igjen. [;)] Folk må bare komme ut av bobla. Norge er ikke noe medisinsk foregangsland. Sier ikke at helsevesenet vårt er dårlig, men vi er ikke best. Vi er ikke ledende på noe medisinsk område i verden bortsett fra kreftforskning.

Bare fordi det er vanskelig å komme inn på medisin og sykepleie i Norge, betyr ikke det at selve studieopplegget er så bra. Medisinstudiene i Ungarn og Polen er langt mer anerkjent enn det norske opplegget ute i verden. [;)]

1. Ja det er jeg et eksempel på, kunne gått riktig så galt[:'(]

2. En kompis studerer medisin i Ungarn, han ler av medsinstudiet her i landet sammenlignet med hva han må igjen (han har kompiser som studere medisin i bergen så de sammenligner).

Typisk norsk å være best passer vel fint her, på tide å våkne og at helse norge får tilbake yrkesstoltheten....når en ser det fra innsida så skremmer det meg hvordan ting gjøres mange ganger

Dere har helt tydlig et veldig dårlig inntrykk av norsk helsevesen, virker til at det er mange personlige opplevelser dette grunner i...
Jeg beskytter ikke alt å alle i norsk helsevesen, det er helst sikkert myye som kan forbedres. Men jeg har jobbet på sykehus i flere år, å jeg synes ofte det blir gjort en god jobb også[:)] Men det har en tendens til å bli fokusert på det negatvie, aillefall i media.

Og når det blir nevnt at et kompis ler av legestudie i norge, synes jeg bare det blir litt dumt...Javel liksom?? Jeg har jobbet med mange leger som har udannet seg både i ungarn, polen og Norge! Det er meget forskjellige studieopplegg alle plassene, men jeg tror ikke  vi kan si at noen er til å "le" av.

Typisk norsk,å være best, jaja..det var dine ord[:)] 

Synes bare det blir så mye negativt og til tider syting. Må prøve å se litt positivt på ting[:)]  

Dere har helt tydlig et veldig dårlig inntrykk av norsk helsevesen, virker til at det er mange personlige opplevelser dette grunner i...
Jeg beskytter ikke alt å alle i norsk helsevesen, det er helst sikkert myye som kan forbedres. Men jeg har jobbet på sykehus i flere år, å jeg synes ofte det blir gjort en god jobb også[:)] Men det har en tendens til å bli fokusert på det negatvie, aillefall i media.

Og når det blir nevnt at et kompis ler av legestudie i norge, synes jeg bare det blir litt dumt...Javel liksom?? Jeg har jobbet med mange leger som har udannet seg både i ungarn, polen og Norge! Det er meget forskjellige studieopplegg alle plassene, men jeg tror ikke  vi kan si at noen er til å "le" av.

Typisk norsk,å være best, jaja..det var dine ord[:)]

Synes bare det blir så mye negativt og til tider syting. Må prøve å se litt positivt på ting[:)]  

Ikke nødvendigvis hennes ord. Det er Gro Harlem Brundtland sine ord! Ihvertfall hun som sa det først og fikk det til å bli et norsk uttrykk!

Enig i at vi ser sjelden det positive i norsk helsevesen. Det vises jo sjeldent noe annet enn negativt i media egentlig. Og dessverre får ikke høre det positive alt norsk helsevesen faktisk gjør. I saken om SI så har vaksinene kommet for sent ut. Og synes også dessverre at vi i Norge ikke har en bedre alternativ for gravide enn den vi har.
Vet om mange positive historier i norsk helsevesenet og der mange liv har blitt reddet. Dessverre har midlene altfor mye å si i dagens helsevesen. Lite folk på jobb og mye press. Unner ikke folk i helsevesenet jobbene sine!

Back
Topp